Ga naar de inhoud

Schrijver in de stad: Punkrock op zondagmiddag

Als columnist Vincent Cardinaal tussen allemaal nette mensen zit, voltrekt zich een daad van verzet in een ware punktraditie. 

flesvin
Schrijver in de stad: Punkrock op zondagmiddag beeld: Tom Slegtenhorst

Afgelopen zondag was ik te gast in TENT, aan de Witte de Withstraat. Het CBK presenteerde daar met enig trots een boek genaamd ‘Onderzoek & Ontwikkeling’. Het geeft, je raadt het nooit, een overzicht van de Onderzoek & Ontwikkeling-regeling die de gemeente Rotterdam sinds vijf jaar kent. Via die regeling kunnen beeldend kunstenaars een geldbedrag aanvragen om zo ‘onderzoek’ te doen naar hun beroepspraktijk. Klinkt saai, is het in werkelijkheid een stuk minder. Er werden reizen mee gemaakt, oude ambachten mee opgepikt. De wereld werd er mee verkend, groter gemaakt, uitgediept.

Mijn taak voor deze boekpresentatie was een voor mij simpele en herkenbare: ik werd geacht in een minuut of vijf een column voor te dragen over de materie. Het was goed gevuld deze zondagmiddag. Het publiek viel uiteen in kunstenaars, medewerkers van TENT, aanhang en een partij bestuursleden en politici. Alles bij elkaar zeker honderd mensen. Voor mijn verhandeling speelde zich een wat moeizaam en opmerkelijk interview af met schrijver en vormgever van het boek. Die laatste was zenuwachtig als een misdienaartje die a capella het Ave Maria ten gehore moest brengen ten overstaan van de paus. Zijn antwoorden leken een parodie op het intermenselijk verkeer, een kunstperformance zonder dat het de insteek was.

In mijn column sprak ik over een dronken avond waarop ik en een vriend, een wetenschapper, met een bekende kunstenaar spraken. Beide kwamen daar tot elkaar toen ze realiseerden exact hetzelfde te werk te gaan. Namelijk: door heel veel te proberen en zo langzaam resultaat te boeken. Het is een mythe dat kunstenaars én wetenschappers precies weten waar ze mee bezig zijn. Je enige verantwoordelijkheid is je horizon blijven verbreden. En zo progressie boeken.

Ook memoreerde ik de tegelzetter A., die ik uit mijn jeugd ken. Een man die voor hij aan een klus begon altijd het eerste tegeltje uit de eerste doos kapot sloeg. Zo kon hij de breuklijnen zien. Voor hem essentieel. Toen hij dit een keer bij Koninklijke Tichelaar deed met tegelwerk van 250 jaar oud kregen ze er bijna een hartverzakking. Man naar mijn hart.

Na mijn column bleek weer hoe belangrijk het is om niet bang te zijn wat scherven te maken. Kunstenaar Peter Fengler, van het onvolprezen collectief De Player, gaf een performance. Atonale muziek begeleidde een voordracht waarin Fengler met keelklanken een dialoog uitbeeldde tussen een varkensboer en zijn vee. Het had een seksuele ondertoon. Terwijl Fengler kotsgeluiden maakte, schoven de politici ongemakkelijk op hun stoel.

Na afloop complimenteerde ik Fengler met zijn kunst. Ik had er oprecht van genoten. Een beetje ongemakkelijkheid is nooit weg. Ten opzichte van de aanwezige politici en andere parelkettingen was het een daad van verzet.

Zoals John Lennon in ’63 tegen het Britse koningshuis sprak: ‘de rijken mogen met hun juwelen rinkelen, de rest stampt met de voeten op de grond.’ En om dat laatste gaat het. Het is wij tegen zij. Zeker in een tijd waarin de rafelranden van de samenleving steeds meer ‘netjes’ bijgeknipt dreigen te raken. De performance was een opgestoken middelvinger, punkrock op de zondagmiddag. Het was een van de meest inspirerende dingen die ik in tijden zag.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?

Misschien vind je dit ook interessant

  • In de strijd tegen explosievengeweld verliest de burgemeester haar menselijke gezicht

    • Misdaad

    Niet iedere explosie is het werk van drugscriminelen. Bij de helft gaat het om ruzies tussen Rotterdammers. Voor de burgemeester maakt dat niet uit; die sluit de woning. Zonder tussenkomst van een rechter mag de woningcorporatie vervolgens het huurcontract ontbinden. Waar is bij deze rücksichtslose maatregel de menselijkheid, die onze nieuwe burgemeester zo hoog heeft zitten?

  • De ‘blinde vlekken’ in de aanpak van femicide: “Zolang hij blijft ademen, houdt hij niet op”

    • Veiligheid

    Maar zelden wordt feminicide erkend voor wat het is: moord op vrouwen, puur omdat ze vrouw zijn. Die blinde vlek werkt in het voordeel van plegers, die ondanks tal van signalen nog vaak vrij spel krijgen. Een groep Rotterdamse raadsleden zet zich daarom in om vrouwen beter tegen beschermen tegen gendergerelateerd geweld – met effect tot in Den Haag.

  • “Er komt toch niemand op mijn uitvaart” – eenzaamheid in Rotterdam

    • Human interest

    Eenzaamheid onder ouderen is een probleem in Rotterdam. Om daar iets aan te doen, bezocht Jaap Versluis jarenlang Rob, die zijn laatste jaren sleet in een verpleeghuis in Schiebroek. Er bloeit een bijzondere vriendschap op, waarin Jaap vooral fungeert als praatpaal.

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Vanwege het periodiek aftreden van een van de leden, zoekt Live@BIRD per januari 2025 een nieuw lid voor de Raad van Toezicht.

  • Ben jij de organisatorische kracht die onze theaterproducties extra vleugels geeft? Sta jij stevig in je schoenen, weet jij als geen ander rust en overzicht te houden, ook als meerdere projecten tegelijk om aandacht vragen? En doe je dit het liefst voor een grote, ambitieuze organisatie in de culturele sector? Dan is Theater Rotterdam op zoek naar jou!

  • Performancecollectief URLAND in Rotterdam zoekt een Assistent Zakelijk voor 2 dagen per week (0,4 fte) per 13 januari 2025.

  • Bekijk alle vacatures