Ga naar de inhoud

Waslijn naast de Willemsbrug — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Sara Wiersma kijkt voor Vers Beton om de zoveel tijd naar een kunstwerk in de openbare ruimte. In deze aflevering: het Maasbeeld van Auke de Vries. Een waslijn van leven en water naast de Willemsbrug.

Op een plein in de stad zou de 182 meter lange sculptuur van staalplaat, polyester en staalkabel van Auke de Vries gezien worden als een zwaar, indrukwekkend gevaarte. Echter niet aan de Noordelijke Maasoever, hangend tussen kade, Willemsbrug en een pijler van de ontmantelde spoorbrug in. Daar lijkt het zwart geverfde beeld eerder op een bescheiden stuk ijzerdraad dat boven de rivier gespannen is. Een aantal attributen ‘bungelen’ aan de draad, zoals een kogel, een blok en een stalen cirkel. Zij bewegen lichtjes in de wind. ‘De Waslijn’ heet het gevaarte in de volksmond.

Toch overstag

Begin jaren tachtig kreeg Auke de Vries (Bergum,1937) van Gemeentewerken Rotterdam de vraag of hij hen wilde adviseren over een eventueel kunstwerk bij de net geplaatste Willemsbrug. Het gesprek hierover duurde lang. Toch diende de Vries bij de uiteindelijke, open inschrijving geen voorstel in. Toen hij later werd gevraagd om dit wel te doen, en ook nog eens een jaar extra denktijd kreeg, ging hij overstag.

In 1983 werd ‘De Waslijn’ geplaatst. Kijkend naar het Noordereiland zie je haar rechts van de brug boven het water hangen. In eerste instantie was het tijdelijk. In 1988 kwam het beeld in opslag terecht vanwege de aanleg van de Spoortunnel en de sloop van de spoorbrug die over het water liep. In 1994 werd het beeld definitief teruggeplaatst. De noordelijke brugpijler van de spoorbrug is blijven staan en dient als het bevestigingspunt voor de staalkabel van ‘Het Maasbeeld’. Aan de achterzijde van de pijler is een groot contragewicht geplaatst.

Maasbeeld_Rosanne_Dubbeld2
Detail van het Maasbeeld van Auke de Vries. beeld: Rosanne Dubbeld

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Cultuurplan 2025-2028: “Het zegt wel iets over de kwaliteit van het advies in Rotterdam. Die is ondermaats”

    • Kunst en Cultuur

    Het adviesrapport voor het Cultuurplan, waarin staat welke Rotterdamse culturele instellingen hoeveel subsidie krijgen de komende vier jaar, is gepubliceerd. Er waren 140 aanvragen. Vers Beton vroeg vijf instellingen om een reactie op het advies. “Ik ben echt heel erg boos, de willekeur lijkt heel groot.”

  • ‘Stukjes’ oude Tramhuis

    • Kunst en Cultuur

    Wie laatst over het Eendrachtsplein liep, zag hoe het oude Tramhuis werd ontmanteld. Na een langdurige ijzeren omhelzing van bouwhekken met foto’s van weleer, wordt het de komende tijd gerestaureerd om terug te keren als stadswandelingenkiosk. Net als iedere Rotterdammer heeft ook Astrid Standhardt herinneringen aan het markante gebouwtje.

  • Winnaar Dutilhprijs: het verhaal van Leen Sanders, een Rotterdamse bokser in Auschwitz

    • Kunst en Cultuur

    De jury had een zware dobber aan de Dutilhprijs van 2024. Waar de één een absolute winnaar herkende, vond de ander dat het niet eens op de shortlist paste. Maar ze kwamen eruit: Erik Brouwer won met zijn boek Leen Sanders, een bokser die levens redde in Auschwitz.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Didier Eribon is internationally renowned for his groundbreaking work Returning to Reims. Part memoir, part social and political theory, the book caused a stir in France and approached cult status in Germany, where it touched a nerve with its central premise that the mainstream left is to blame for pushing the working classes towards the far right and nationalism.

    Venue: De Dépendance, OASE
    Datum:
  • Brutus Space presenteert deze zomer een nieuwe, dynamische editie van Wild Summer of Art. Naast een expositie van 50 Rotterdamse hedendaagse kunstenaars omvat deze editie een uitgebreid publieksprogramma vol evenementen, screenings en performances.

    Venue: Brutus
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Het hoofd marketing & communicatie ontwikkelt en werkt aan het marketingbeleid van MOMO Festival, MOMO Concerts en MOMO Create  en is eindverantwoordelijk voor de uitvoering ervan, waarbij het optimaliseren van het publieksbereik centraal staat.

  • Het bedrijfsbureau is de uitvoeringsorganisatie van de koepelcoöperatie Energie van Rotterdam. Met een klein team werken we dagelijks aan de ondersteuning van de energiecoöperaties, het realiseren van energieprojecten en het behartigen van de belangen in de stad.

  • The Writer’s Guide (to the Galaxy) is een cursuscentrum voor written (en soms ook een beetje spoken) word. Ook is het een ontmoetingsplek voor jonge schrijvers, boekennerds en intersectionele feministen.

  • Bekijk alle vacatures