Woensdag 18 maart staan de verkiezingen voor Provinciale Staten op stapel. Wat doet Zuid-Holland eigenlijk in Rotterdam? De provincie gaat de bocht in de Schie bij Overschie afsnijden. Volgens Reinier Westermann is dit een kostbaar project dat geen doel dient en bovendien het landschap van de Schie aantast.
In de Delftse Schie zitten van oudsher twee haakse bochten, vlakbij oud-Overschie. De provincie Zuid-Holland heeft besloten om dat ongedaan te maken. Dit jaar moeten de werkzaamheden beginnen om een vaargeul te maken vanaf de Hoge Brug tot aan de bestaande dijk naast het industrieterrein Noord-West.
Al 16 reacties — discussieer mee!
Ze zijn nu al een jaar of twee bezig, dacht ik. Typisch idioterie van de provincie weer. Schiedam kom je niet meer in over de Schie door de vele te lage en kapotte bruggen, maar een bochtje afsnijden voor die paar boten per dag richting Rotterdam is een soort must have. Geen wonder dat ik al jaren niet meer stem.
Ik vermoed, dat het afsnijden een afleidingsmanoeuvre is om vastgoedjongens de gelegenheid te geven iets “unieks” op dat zgn eiland, dat gesuggereerd wordt, neer te zetten en waar flink aan verdiend wordt.
O.b.v. het artikel en de reacties is in ieder geval duidelijk dat de toegevoegde waarde van dit project niet ondubbelzinnig vaststaat. Om er in dat geval minimaal EUR 13 mln gemeenschapsgeld aan te spenderen lijkt mij niet verstandig.
Mooi stuk. Duidelijk een gevalletje van iets dat heel logisch lijkt, maar het uiteindelijk niet is. Hoop dat dit nog terug te draaien valt.
Goed stuk! Maar help me even: welke partijen stemden hier voor dan? #nostemadvies
Even snel gegooglet en binnen het Hoogheemraadschap was alleen de Partij voor de Dieren tegen.
Tsja, goed voor de opdrachtportefeuilles van de aannemerij he. De CEO van dat clubje dat een positief rapport(pdf!) heeft geschreven over dit plan is de baas van de KvK Rotterdam geweest. En bij de KvK staat het genereren van werk hoog in het vaandel. Lijkt me allemaal vrij logisch…
Waanzin! Wat een idioterie – als de partij voor de dieren als enige partij tegen was dan krijgen die mn stem. Puur uit protest
twee jaar bezig, ik woonde op een woonboot en in 1975 werd er al gesproken dat wij aan het eiland wat zou ontstaat wij een nieuwe ligplaats zouden krijgen.
dus ze zijn er al iets langer over bezig hoor.
Goed om eens te lezen over wat Provinciale Staten doet en hoe ze dat rechtvaardigt en argumenteert. Roept ook bakken met vragen op. Waarom heeft PS hier nu zo’n belangrijke rol? Is dit niet een typisch ding voor Rijkswaterstaat of juist de waterschappen? De onderbouwing van het plan is nu haast helemaal gericht op de scheepvaart, maar de provincie dient toch meerdere belangen? Interessant om meer over te weten.
Ik wist overigens niet dat de VVD in de PS de grootste partij is.
https://staten.zuid-holland.nl/Statenleden
Aanvullende info PvdA Zuid Holland:
http://www.pvdazuidholland.nl/nieuws/nieuws_item/t/overschie_of_hoe_de_afgesneden_bocht_wordt_ingepast
Goed stuk! Wij maakten hier ook al een item over bij Open Rotterdam:
https://www.youtube.com/watch?v=QtCBjIniZ-c&list=PLVCPYFP2OEhp7Qt-zZ6PDFtDNNNvS2LOC&index=69
Het is bizar als je rondkijkt: vanaf Delfshaven staan mooie grote borden (betaald door de provincie) om het Overschiese erfgoed langs de bocht aan te prijzen. Datzelfde erfgoed is straks niet meer door klassieke schepen te bevaren en vanaf het water te bekijken. De provincie is verantwoordelijk voor het behoud van dit oudste stuk trekvaart, maar toen ze dit plan maakten, kwam het even niet uit.
De fiets/vaarvacanties van Delfshaven via de oude bocht van de Schie naar Delft zijn nu zomers heel populair bij toeristen. Die bedrijfstak wordt bij Overschie straks omgeleid langs de witte dozen van een industrieterrein. Dat maakt het natuurlijk echt interessant!
De baten van dit project zullen zeker niet in Overschie of Rotterdam terechtkomen. Rotterdam moet wel nog stevig betalen voor een brug. Waarom laat de Rotterdamse politiek dit gebeuren? Op de Coolsingel weten ze nog steeds niet dat de meeste monumenten en de oudste geschiedenis van de stad aan de randen in de “dorpen” is te vinden. Dit project valt daar onder buitenruimte, serieus!
Overschie heeft daar zo veel van, dat er nog wel een speciaal kanaal voor de AVR-boten bij kan. Kan iemand mij uitleggen waarom er zo veel geld wordt besteed aan een zinloos provinciaal project, dat alleen maar schade veroorzaakt?
Het doel is volgens mij scheiden van pleziervaart en beroepsvaart, het voorkomen van ongelukken. Ik vind het bizar dat hier met droge ogen wordt geclaimd dat de huidige situatie niet tot problemen kan leiden. Hoe is een blinde bocht beter dan een gescheiden waterweg?
Verder is door het wegnemen van de S-bocht, de Schie bereikbaar voor een grotere klasse binnenvaart schepen, die dan tot Delft en Den Haag kunnen doorvaren. Dit verlaagt weer de kosten van transport over water. De huidige schie is door de S-bocht beperkt tot klasse CEMT-II.
Verder vind ik overlast meten in “gezellig” versus “niet gezellig” erg subjectief. Dat terwijl het geluid van dieselmotoren en de afstand tot huizen gewoon meetbaar is. De rechte vaarweg zal daadwerkelijk voor minder geluidsoverlast zorgen.
De oude vaarweg blijft gewoon beschikbaar, dus waar de opmerking van Anneke vandaan komt, en zonder kritiek wordt aangenomen begrijp ik helemaal niet. Pleziervaart kan gewoon de oude vaarweg gebruiken, er komen steigers voor aanliggende huizen, en voor bezoekende schepen.
Kortom, de blinde S-bocht is een beperking voor de binnenvaart, kan voor gevaarlijke situaties zorgen. De nieuwe vaarweg doet geen afbraak aan de huidige situatie. Het is een waardevolle investering in infrastructuur
Reality check: Feit is, dat de bocht uitnodigt tot voorzichtig varen. Principe van de rotonde. Daarom zijn er geen ongelukken geweest.
En hoe moeten die nieuwe grote boten (wie gaat daarin investeren trouwens?) straks door de Hoge Brug. Dus?
Investering voor niets gedaan?
Voor de pleziervaart op de oude Schie heeft de provincie een brug van 1 m hoog in het plan opgenomen. Dat is leuk voor badeendjes, maar Rotterdammers denken bij boten toch echt aan wat stoerdere formaten.
Grotere Schepen ?
Hoe ziet u “de Schie bereikbaar voor een grotere klasse binnenvaart schepen, die dan tot Delft en Den Haag kunnen doorvaren ?”
Vanaf Delft -Den Haag zijn ook na aanleg van het 800m lange kanaal alleen schepen in de CEMT-klasse III/M3 (70 x 7,20 x 2,60m) toegestaan.
En richting Rotterdam mondt het kanaal uit bij de Hoge Brug ( Rijksmonument) met een doorvaartbreedte van 7,80 m.
Scheiding beroeps-en recreatievaart ?
Wat bewoners sinds 2007 werd voorgehouden, nl. dat “De oude vaarweg gewoon bevaarbaar blijft voor de pleziervaart en dat aanwonenden met een eigen boot steigers achter hun tuin kunnen aanleggen” is in de uitwerking van het plan ter ziele gegaan.
In 2009 werd het tracébesluit voor de bochtafsnijding nog aangekondigd met als één van de uitgangspunten “dat de huidige Schie bij Overschie een recreatieve functie krijgt.”
In 2010 reageerde de provincie op de gewenste doorvaarthoogte van 3 m. ( conform de landelijke BRTN-norm) voor de brug naar het toekomstige eiland, dat dit werd meegenomen in het ontwerp voor de brug.
Eind 2011 publiceert Witteveen + Bos het “schetsontwerp bruggen en pad” met 2 alternatieven, nl. een brug van 1m hoog en een variant van 1.75m hoog. Dat ontwerp (1.75m) ligt nu ter beoordeling bij de gemeenteraad Rotterdam.
Gedeputeerde De Bondt had als enig weerwoord dat de recreatievaart + de roeiers voor de kortere route over het kanaal zullen kiezen. Scheiding van beroeps-en recreatievaart – conform het uitgangspunt voor de provinciale vaarwegen – is hier opeens niet meer aan de orde.
Wel wordt verwacht dat de beroepsvaart over het hele traject Rotterdam Den Haag een gemiddelde snelheid van 9 km. haalt. De max. vaarsnelheid Delft- Den Haag is 7 km/u en daarom is de vaarsnelheid over het kanaal verhoogd tot 12 km/u.
De provincie weet alles recht te redeneren wat krom is.
Recreatieve functie ? ja hoor, er varen straks nog sloepjes, jetski’s of waterscooters over het huidige traject.