Ga naar de inhoud

Citymarketing: Amsterdam koploper, Rotterdam komt eraan

De afgelopen tijd kreeg Rotterdam veel aandacht van de media. Maar wat levert dit op? Clipit media monitoring, een onderzoeksbureau op het gebied van social media, analyseerde de media-aandacht rondom de grote steden en zette het Rotterdamse succes in perspectief met het, nog steeds, grote verschil met Amsterdam. 

Met meer dan een miljoen berichten en een PR-waarde van ruim 300 miljoen blijft de hoofdstad  de meest besproken stad van Nederland. Maar de hete adem van Rotterdam is voelbaar: Rotterdam werd tussen 29 januari en 29 maart 624.254 keer vermeld op internet, in de krant, op de radio en tv.  De daadwerkelijke waarde van deze berichtgeving steeg voor Amsterdam met 20% ten opzichte van eenzelfde onderzoek uit 2013, terwijl Rotterdam (en Utrecht) hun PR-waarde verdubbelden. Het Rotterdamse succes wordt toegeschreven aan, inderdaad, de toonaangevende bouwprojecten waarmee Rotterdam zich wist te nestelen op de must-visitlijstjes van internationale media – een positie waar de meeste citymarketeers alleen maar van kunnen dromen.
 

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • “Afscheid nemen van een ideaal” – geen doorstart voor lokale voedselpionier Rechtstreex

    • Economie en ondernemerschap

    Rechtstreex, het Rotterdamse bedrijf voor duurzame en lokale boerenboodschappen, ging begin deze maand na ruim tien jaar failliet. Voor velen onverwacht. Vers Beton reconstrueert hoe het misging en wat de gevolgen zijn. “Wie dichtbij zat wist: we hebben nooit winst gemaakt.”

  • Hoe geëmancipeerd zijn de grootste werkgevers van Rotterdam anno 2025?

    • Economie en ondernemerschap

    In 2017 onderzocht Vers Beton hoe het gesteld was met het emancipatiebeleid van Rotterdams grootste werkgevers. Acht jaar later is het tijd voor een update. Hoe staat het er nu voor bij deze werkgevers?

  • De Witte de With is lang zo speciaal niet meer

    • Economie en ondernemerschap

    Van beruchte straat vol gokhuizen en bordelen naar cultuurplek met speciaalzaken—nu dreigt Addy Seuren na 25 jaar zijn danswinkel op de Witte de With kwijt te raken aan torenhoge huur en oprukkende horeca

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • Overal in de keten nemen partijen verantwoordelijkheid – van architecten en steden tot financiers en ontwikkelaars. Deze editie van Carbon Stories laat zien hoe de markt de koers verandert: dertien toonaangevende vastgoedpartijen zetten een nieuwe standaard voor de materiaalgebonden CO₂-uitstoot van nieuwbouwprojecten.

    Venue: Keilepand
    Datum:
  • Gesprek over ontwerpend onderzoek en de impact van water bij coöperatieve gebiedsontwikkeling Keilekwartier. Ontwerpers en experts gaan met buurtbewoners en ondernemers in gesprek over hoe collectiviteit en een coöperatieve aanpak kunnen bijdragen aan een klimaatadaptieve stadswijk.

    Venue: Keilepand
    Datum:
  • In twee talkshows praat journalist Tara Lewis met verschillende gasten over hoe de openbare ruimte in de stad beter ingericht kan worden voor onder andere vrouwen, en hoe we omgaan met de vele lege gebouwen in de stad nu dat er weer gekraakt wordt.

    Venue: Theater Rotterdam - De Tuinkamer
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam