Ga naar de inhoud

De Beste Stuurlui: Het is over met de oude taxibranche — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Liever een mond vol mening dan een mond vol bitterbal tijdens de vrijmibo? Stuurman Paul Smits vindt dat de taxibranche maar moet wennen aan nieuwkomer Uber.

Het gevecht van de taxibranche met de brutale sprinkhanen van Uber doet me denken aan een windsurfer die protesteert tegen eb en vloed: zinloos. Geen leuk vooruitzicht als broodrijder bij bijvoorbeeld de RTC. Maar wel realistisch.

DeBesteStuurlui_Nina_feb2015
De Beste Stuurlui beeld: Nina Fernande

Al 14 reacties — discussieer mee!

  • Als chaffeur zou ik me grondig zorgen maken. Uber is namelijk slechts een speldenprikje vergeleken met de complete mokerslag die de zelfsturende automarkt binnen nu en vijf tot vijftien jaar gaat uitdelen.

    • Helemaal waar. Maar die zelfsturende taxi’s zouden geen kans maken als het aanbod van taxi’s nu meer zou aansluiten op de algemene vraag. Het gedrag van chauffeurs inderdaad maar ook dit: waarom moeten taxi’s bij ons altijd dure luxe glimmende Mercedessen zijn? Als je in Marrakech in een taxi stapt, stap je in zo’n geelgeschilderd rammelend koekblik voor een habbekrats. Heel effectief en ook zonder airco comfortabel genoeg voor een ritje van tien minuten.

  • U steekt deze kwestie totaal vanuit het verkeerde perspectief in. Het gaat niet om vraagstukken als prijs-kwaliteit verhouding. Het grote probleem van bedrijven als Uber (maar ook Airbnb) is dat zij voor een ongekende flexibilisering en concurrentiestrijd op de arbeidsmarkt zorgen, waardoor de positie van taxichauffeurs (en mensen die hun woningen verhuren) nog verder marginaliseert. En zo ontstaat er over de ruggen van deze mensen een precariaat ten gunste van mensen als de oprichters van Uber en Airbnb.

  • Wederom een schrijver die niet goed kan lezen/schrijven. Hij schrijft een stuk over UberPop en noemt het UBER. De Uber-chauffeurs hebben gewoon een vergunning om te rijden. Daar zullen de taxichauffeurs dus geen bezwaar tegen hebben

    Het bezwaar richt zich tegen de mensen die zich zonder vergunning in hun auto, zonder gecertificeerde meter, als taxichauffeur voordoen. UberPop-rijders/snorders. Natuurlijk hebben de wel gecertificeerde en vergunde chauffeurs daar bezwaar tegen. Zeker omdat er een miljardenbedrijf achter zit dat over de ruggen van chauffeurs die volgens door de overheid opgelegde tarieven moeten rijden, even goede sier komt maken met goedkope snorders.

    Wat zou u ervan vinden als er iemand gewoon uw huis binnen kwam lopen en kwam vertellen dat dit de nieuwe werkelijkheid was. Dat hij gewoon van uw bord mag komen mee-eten. Dat is toch belachelijk?

    Nee, UberPop is geen nieuwe werkelijkheid, het is gewoon een ordinaire dief. Totdat alle andere taxichauffeurs hun kosten terugkrijgen van de overheid.

  • Echt, hoe moeilijk is het om het onderscheid te maken tussen Uber (gecertificeerde taxichauffeurs die bijklussen) en UberPOP (snorders die bijklussen)? Dan heb je ook nog Uber-X met luxe wagens.

    Overigens heb ik op één taxichauffeur in Rotterdam na (die overal op kankerde) nog nooit een slechte ervaring gehad. Zelfs niet met de chauffeur wiens taxi ik blijkbaar heb ondergekotst toen ik dronken naar huis ging.

  • Eens met de bovenstaande stukken. We hebben niet voor niets de hele taxibranche gereguleerd met vergunningen.

    Als ik bier naast een cafe ga verkopen heb ik ook een probleem, heeft niks met veranderende maatschappij te maken.

  • Op vakantie op de Canarische eilanden werd me ontraden een auto te huren. Volkomen terecht, want de overal zichtbare en beschikbare taxi’s kosten zo weinig, dat eigen vervoer te kostbaar is. Dat is ook voor ons de oplossing! Veel voor weinig moet worden vervangen door weinig voor veel.

  • Insteek van verhaal is vooral dat er op termijn weinig te doen valt aan taxidiensten als Uber(pop). Of je dat nou leuk vindt of niet. Mij lijkt dat op den duur het voordeel van nieuwe ontwikkelingen altijd zullen winnen van gevestigde belangen waarmee meer kosten en ongemak zijn gemoeid.
    Behalve de taxibranche zijn er veel meer sectoren die de invloed van de digitale wereld (apps, webshops etc.) merken of gaan merken: onder meer detailhandel, media, horeca en banken.
    En ik juich dat niet alleen toe. Want netto verdwijnt er meestal werkgelegenheid. Dus ik heb begrip voor de taxichauffeur die hardwerkend al tig jaar zijn brood verdient, met vergunning en allerlei andere eisen en verplichte kosten. Maar op lange termijn is dat geen excuus om Uber en vergelijkbare initiatieven tegen te houden. Het zou daarom zinnig zijn het ook te hebben over overgangsregelingen, compensatie en een discussie over minder arbeid door digitalisering in het algemeen.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • Duo lecture by Slava Balbek (online) and David Gianotten & Michael den Otter of OMA, organised in collaboration with the Ukraine-the Netherlands Urban Network. Wednesday 6 December 2023, 18:30 – 20:15 (Doors open at 18:00). Register for the offline event or join the live stream

    Venue: Independent School for the City
    Datum:
  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.

    Venue: De leeszaal
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Museum Boijmans Van Beuningen beheert een collectie van uitzonderlijke kwaliteit, verdeeld over vele eeuwen en disciplines. Het museum is een gewaardeerde speler in een internationaal netwerk van toonaangevende musea, maar is ook nauw verbonden met Rotterdam, een stad met 660.000 inwoners en 175 talen.

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Bekijk alle vacatures