Het gebied rondom Stadion Feijenoord, de ‘stadiondriehoek’, is niet het fraaiste stukje Rotterdam. Hoog tijd dat de gemeente een actievere rol aanneemt bij de gebiedsontwikkeling, vindt Jaap Rozema. Er is meer dan alleen de Kuip!
Als seizoenkaarthouder van Feyenoord kom ik maar wat graag in de Kuip. Maar toegegeven, buiten wedstrijddagen is de stadiondriehoek een plek om te vermijden: grote verkeerscorridors, onooglijke bedrijventerreinen, benzinestations en fastfoodrestaurants bepalen het straatbeeld. Door de spoorverbinding naar Dordrecht is de stadiondriehoek afgesneden van de gezellige volksbuurten in Hillesluis en Vreewijk. Dit deel van Zuid is nou niet iets wat je bezoekers tijdens een eerste kennismaking met de stad graag laat zien. Jorien van den Herik, oudpreses van Feyenoord, verwoordde het onlangs goed in het NRC (€): “De binnenkomst van Rotterdam – vanuit het zuiden via de A16 – is onze stad onwaardig”.
De achtergebleven gebiedsontwikkeling staat in schril contrast met al die mooie (ver)nieuwbouwplannen van de Kuip waar we de afgelopen tijd mee om de oren zijn geslagen. VolkerWessels, BAM, RedDeKuip: ze ontwikkelden grootse ideeën voor een multifunctioneel stadion, voor een investering van ettelijke honderden miljoenen. Enkele weken geleden sneuvelde alweer een stadionplan.
Al 4 reacties — discussieer mee!
Afwachten is geen regie. Laat de gemeente aan Feyenoordfan Wouter Bos vragen of die projectleider Stadiondriehoek wil worden. Er is iemand van naam en faam nodig om dit gebied tot ontwikkeling te brengen. Als Bos goed weet samen te werken met Marco Pastors, de directeur van het Nationaal Programma Rotterdam Zuid, ontstaat er op Zuid misschien nog iets heel moois.
Wanneer neemt de gemeente wel de regie dan? Elk groot dossier geven ze niet op thuis. Stadion(park), Depot/museumpark, Horecanota, alles is in afwachtende modus en totaal niet vooruitstrevend of ambitieus, laat staan dat er een idee achter zit. De gemeente lijkt maar wat te doen en geen enkel benul te hebben waar het naartoe wil.
Of kan iemand mij in een paar regels vertellen wat de gemeente voor ogen heeft met Rotterdam? En dan niet dat holle gelul over ‘City Lounge’ en dat soort geneuzel. Want die City Lounge komt ook geen klap van terecht natuurlijk met het denken in beperkingen in plaats van mogelijkheden. De budgetten voor buitenruimte zijn ook dermate laag te noemen voor het ambitieniveau dat men uitspreekt dat al die herinrichtingen van de buitenruimte niet de kwaliteit gaan halen die nodig is als je echt wil city loungen. Dit is ook niet vreemd, want Rotterdam zwemt in de openbare ruimte en dat allemaal hoogwaardig inrichten is peperduur. Omdat op te kunnen hoesten heb je geld nodig en die kan je pas vangen als een groot deel van al die ruimte volgebouwd en bewoond wordt door bedrijven en personen die belasting afdragen. Maar een echte duidelijk bouwagenda lijkt de gemeente ook niet te hebben.
Maar wie kan in dit dossier de regie nemen vanuit de gemeente? Visser is een stroman zonder ruggengraat, Aboutaleb kraamt uit wat lekker in de onderbuik ligt en de grootste partij van Rotterdam bestaat uit een stel historisch incapabelen, met Eerdmans als triest dieptepunt. Zoals Stijn al stelt: het mist gewoon in de breedte niveau wat er in het stadhuis zit.
Goede column overigens!
Goede thema’s: parkeerproblemen en de onaantrekkelijkheid van het Stadionpark/Varkenoord.
Naar mijn idee is behalve de spoorcorridor ook de Coen Moullijnweg/het Stadionviaduct een spelbreker; het zou mooi zijn als de weg na het Breeplein onder de grond gaat en via een tunnel pas weer boven komt net voor de rotonde met de Stadionweg/Stadionlaan.
Nooit verdiept in de parkeerproblematiek maar ik wist dat er bij de RET Tramremise Beverwaard parkeerplaatsen zijn (P+R Beverwaard) waarna je met de tram naar de Kuip kan. Ook op Parkeren in omgeving van De kuip te vinden en het gratis met een kaartje maar wordt dat een beetje gebruikt?
Verder staat de parkeergarage bij het Maasstadziekenhuis (1400 plekken) grotendeels leeg, dat is 1500 meter, loopafstand. Die is echter te duur (€ 1,60 per 50 minuten of € 10,00 voor een dagkaart) zodat medewerkers van het ziekenhuis ook in de rondliggende wijken parkeren.