Advertentie

VB – vacaturebank – banners – Hardwerkende – klik hier! – 1456×180
Voor de harddenkende Rotterdammer

Angsten zijn een vreemde en in mijn geval meestal irrationele aangelegenheid. Specifieke angsten die ik meedraag zijn die voor clowns, kabouters (jazeker, kabouters), vliegen en muizen. Vooral voor muizen ben ik doodsbang. Toon mij geen knaagdier want ik ga geheid gillen. Andere angsten kan ik beter beredeneren. Ik droom vaak van het per ongeluk inslikken van een oordopje van mijn mp3-speler. De angst om te stikken, voor iemand als ik – heel zijn leven strijdend tegen allergieën – niet zo gek. Verder ben ik op metafysisch niveau ook nog wel bang dat God tegen alle verwachting in toch blijkt te bestaan.

De meest raadselachtige angst die ik ooit gekend heb, was er één die ik volledig terug kan brengen tot mijn eigen gedachten, één woord en een duidelijke plaats. Het is een plaats die ik zelfs nooit meer heb durven betreden sindsdien. Althans, tot afgelopen week. Toen ging ik met de billen bloot.

Cardinaal leest Dragt
Cardinaal leest Dragt Beeld door: beeld: Tom Slegtenhorst

Alles begon met het lezen van het boek De torens van februari van Tonke Dragt, een van mijn absolute jeugdhelden. Haar schitterende verbeeldingswereld was (en is) belangrijk voor mij. Toch was het genoemde boek nog wel even iets anders. Het zijn de ‘slechts door de schrijfster gevonden’ dagboekaantekeningen van Tom. Deze jongen is verzeild geraakt in een parallelle wereld. Hij leidt hierdoor aan geheugenverlies en kan nooit meer terug. Ik raakte als 9-jarige totaal geobsedeerd door zijn dagboek. Ik las het wel vijf keer achtereen.

Dit alles speelde zich af rond Pasen 1992, tijdens een verblijf op het Eiland van Brienenoord, bij ouders van een vriendje. Ik had die dagen voor niemand aandacht, verkeerde volledig in de wereld van Tom. Ik raakte bij het lezen steeds meer overtuigd van hoe Tom in die wereld verzeild was geraakt. Volgens mij had het te maken met een specifiek woord, dat als je het achterstevoren uitsprak toegang gaf tot deze wereld. Je zou dan direct verdwijnen en niemand zou je meer terugzien. Ik werd zo angstig van deze ‘sleutel’ in mijn hoofd dat ik drie dingen ter plaatse besloot – ik zou het eiland nooit meer betreden, het boek nooit meer lezen en het woord nooit of te nimmer uitspreken.

Afgelopen week stuitte ik op boeken van Tonke Dragt tijdens het opruimen van mijn huis. Waaronder De torens van februari. Ik sloeg het open. En meteen weer dicht. Mijn god, 32 jaar oud en nog steeds bang van een boek. Of misschien beter gezegd: van mijn eigen hoofd. Ik besloot dat het maar eens moest stoppen.

Met het boek op zak fietste ik naar het Eiland van Brienenoord. Het waaide keihard, wat ik een treffend decor vond. Ik liep naar de volkstuinvereniging waar ik toen te gast was en ging op een bankje zitten. Daar haalde ik het boek tevoorschijn. Ik haalde diep adem, en nog eens en nog eens en toen zei ik het: ‘nesap’. Pasen achterstevoren. 23 jaar had ik het in mijn hoofd en nu was het eruit.

Er gebeurde natuurlijk niets, al moet ik schaamtevol bekennen dat ik de angst van toen weer over mijn rug voelde trekken alvorens ik het woord uitsprak.

Ik stond op. Het boek liet ik op het bankje liggen, onder een steen, zodat het niet zou wegwaaien. Ik hoop dat het gevonden is door een leesgierig kereltje met een iets te rijke fantasie.

Verder lezen?

Word lid van Vers Beton voor €7,50 per maand. De eerste maand lees je gratis!

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Vincent Cardinaal

Vincent Cardinaal

Vincent Cardinaal (1982) is schrijver en spreker. Geboren op een zondag in het Havenziekenhuis, zoon van Crooswijk. Neuroot en berucht onhandig. Laat geen servies in zijn nabijheid slingeren.

Profiel-pagina
Tom Slegtenhorst

Tom Slegtenhorst

Tom Slegtenhorst (1987) is illustrator. Als kind van Zuid een ‘echte’ Rotterdammer. Tegenwoordig werkt hij vanuit zijn studio aan huis in West.

Profiel-pagina
Lees 6 reacties
  1. Profielbeeld van Inge Janse
    Inge Janse

    Maar hoe weet je zeker dat je niet in een parallelle wereld bent beland die gewoon verdacht veel lijkt op je oude wereld? Multiversa, Vincent! Hier, ik leg het even uit:

    1. Profielbeeld van Hilde Westerink
      Hilde Westerink

      Impliceer jij nu dat we in The Matrix zitten, Inge?

      1. Profielbeeld van Inge Janse
        Inge Janse

        Ik impliceer vooral dat ik elk excuus aanwend om deze tenenkrommend hilarische ‘documentaire’ te promoten. Van duaal basketballende elektronen tot enzymen en katalysatoren die een dsk-waardig bacchanaal aanrichten: een waar feest.

  2. Profielbeeld van Linda
    Linda

    Mooie column!
    Gelukkig nooit zo’n spannend boek gelezen als 9-jarige. Voor mij is het nooit een angst geweest, wel een grote fascinatie; ieder z’n eigen werkelijkheid.

    ” Een verzameling dagboekfragmenten en enkele kranteknipsels helderen iets op van de mysterieuze verdwijning van de 14-jarige Tom. Door op een schrikkeldag in februari Het Woord uit te spreken, tracht hij de stelling dat er meer dan één wereld is, te bewijzen. Hij belandt in een andere werkelijkheid, die merkwaardig veel op de aardse lijkt. Vanwege geheugenverlies noteert hij alles. Aan essentiële vragen als wat is werkelijkheid, wie ben ik, geeft schrijfster concreet gestalte. De stijl is soms stokkerig, een dagboek eigen, soms beeldend. Een buitengewoon mysterieus boek, voor een groot gedeelte spelend in een wereld die niet de onze is. Het verhaal is een symbolische voorstelling van het zoeken naar de eigen identiteit. Beide werelden vormen een aspect van de identiteit van de hoofdpersoon. Bevat enkele zwart-witte functionele tekeningen. Voorzover er sprake is van spanning ligt die op het psychologische vlak. Daardoor is het boek vooral geschikt voor jongeren vanaf ca. 13 jaar.

  3. Profielbeeld van Tom Gosselaar
    Tom Gosselaar

    Weer een mooie rondgang in de spiegelzaal van Vincent zijn belevings wereld. Dank!
    Groet, Tom

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.