Halverwege 2016 moet het Cultuurplan 2017-2020 voltooid zijn. Dat lijkt misschien ver weg, maar de culturele sector, de gemeente en de RRKC zijn er al druk mee bezig. Vooruitkijkend daar op, maar ook kijkend naar de huidige situatie, stellen we in het minicollege van deze maand de vraag: Is het Rotterdamse cultuurbeleid wel divers genoeg? Pauwke Berkers zal deze vraag morgen tijdens de laatste Studio Erasmus van dit seizoen beantwoorden.
Dit minicollege is een samenwerking van Studio Erasmus en Vers Beton. De talkshow in de Rotterdamse Schouwburg is vrij van kosten te bezoeken, aanmelden kan via de link op de website van SG Erasmus. Inloop met muziek vanaf 20:00, start van het programma om 20:30. Heel graag tot dan!
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam
Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?
Al 2 reacties — discussieer mee!
Let’s face it: De sector-analyse 2015 is een schaamlapje voor de problemen van de Rotterdamse culturele sector. Als dat de opmaat moet worden naar de nieuwe cyclus 2017-2020 dan is er nog een hoop werk te verzetten. Ruzies over verzamelingen, de museumnachtruzie, museumdirecteur opgestapt, initiatieven voor een poppodium opgeblazen en gelijktijdig een wethouder te kakken zetten. Kritieken van een rekenkamer. Onterecht gezeik over het nieuwe collectiegebouw dmv een achterhaald rapport. Droevig vertoon. Eigenlijk het enige positieve wat ik dit jaar tot nu toe heb meegemaakt is het opstappen van de huidige voorzitster van de RRKC wiens-naam-men-niet-moet-uitspreken. De nieuwe cyclus voor Rotterdam noem ik altijd het verdelen van de armoede door enkele zelf gekroonde, champagne drinkende, cultuurpausen.
Voor een ieder die het niet begrijpt: de procedures die binnenkort worden opgestart gaan over de verdeling van ordinaire euro’s en niet over cultuur. Daar komt iedereen weer achter als het stof begin 2017 weer is nedergedaald. Dan roept een ieder weer: ik heb te weinig óf ik heb niets. Wààt, cultuur? Néé, euro’s! De gelden in het Rotterdamse stellen geen flikker voor, hooguit als slagroom op het toetje en zo moet je daar ook naar kijken. Landelijk wordt er o.a. via de cultuurfondsen straks weer zo’n 650 miljoen verdeeld. Bij de vorige cyclus is daar ongeveer 1/3 naar de Amsterdamse binnenstad gegaan. Per jaar! Is niet zo vreemd want diezelfde Amsterdamse binnenstad zit aan de knoppen wanneer het gaat over de definitieve toekenningen. Die liggen echt te rollebollen van de lach als die naar Rotterdam kijken. Als het clubje dat nu bij het RRKC zit, per vandaag zich niet keihard gaat inspannen, door iedere artiest die lef en initiatief toont, te begeleiden en te ondersteunen om zo ook gelden uit de landelijke cultuurfondsen (en BIS) naar de Maasstad te krijgen dan zitten we over anderhalf jaar weer dom voor ons uit te staren. We organiseren het hier niet slim, we houden ons hier met de verkeerde zaken bezig, wordt wakker!!!!
Hele krachtige en scherpe analyse, Ed! Er moet beter worden nagedacht over het waarom van een subsidie. Subsidie moet niet iets vanzelfsprekends zijn. Gezien de hele cultuurindustrie die in de Amsterdamse binnenstad is opgestart, moet men ook afvragen of bijdragen via de landelijke fondsen daar nog wel een must is. Laat iedereen die daar aan die vermaak-gekte verdient eens een flinke duit in het zakje doen. Dat is inclusief dhr. Anton Molenaar die in het Amsterdamse zijn zakken vult. Terecht zeiken over de PvdA en subsidie voor linkse kunstobjecten in Rotterdam. Maar wees dan consequent en keur dan ook die subsidies in Amsterdam af en betaal dan zelf mee aan die vermaak-industrie daar. Uit je eigen zak, Anton!!! Die subsidies zijn jarenlang door de PvdA daar naar binnengetrokken en uitgedeeld. Belastinggeld dat afkomstig is uit heel Nederland.