Ga naar de inhoud

Oorlog is niet chill

Vers Beton schrijft elke maand een column in de Uitagenda Rotterdam, het gratis culturele uitgaansmagazine. Ferrie verwondert er zich in mei over, hoe een museum over de oorlog een multimediaspektakel kan worden.

M’n kapster bezocht het Anne Frank Huis en was onthutst. ‘Wat een aftandse bezemkast! Ik begrijp niet waarom je daar anderhalf uur voor in de rij moet staan.’ Ze schakelde de tondeuse uit en keek me scherp aan in de spiegel. ‘Er stonden niet eens meubels in. En daar betaal je dan tien euro voor.’ Gelukkig weten museumdirecteuren het inmiddels ook: er is zwaar geschut nodig om gruwelijke werkelijkheden aan het verstand van jongere generaties te peuteren. Dus worden tentoonstellingen omgevormd tot heftige interactieve werelden, die hard op de zintuigen inbeuken. Alleen dán komt de jonge bezoeker tot het inzicht: oorlog is niet chill.

allegevallenen
Alle Gevallenen beeld: Ferry van Steijn

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Harry Hamelink wint de Cultuurpenning 2023: “In mijn werk is het altijd gáán”

    • Kunst en Cultuur

    Harry Hamelink, directeur van Motel Mozaïque en organisator van festival Parfum de BoemBoem, nam dit jaar de Cultuurpenning in ontvangst. “Deze prijs dwingt me stil te staan bij wat er allemaal is gebeurd de afgelopen jaren.”

  • De muur als politiek medium

    • Kunst en Cultuur

    Muurkunst maakt steden leesbaar, het vertelt je iets over de maatschappelijke thema’s die er spelen. Het is het meest laagdrempelige canvas waar kinderen en jongeren zich op kunnen uitdrukken. In deze Talk of the Town zingt Siebe Thissen een lofzang op street art, murals en graffiti.

  • Door het Arab Film Festival en de aardbeving in Marokko besefte ik: mijn moeder is een Atlasleeuwin

    • Kunst en Cultuur

    De aardbeving in Marokko heeft ook impact op de familie van Amal Akbour. Haar zeventigjarige moeder wil ter plekke gaan helpen. Het doet Akbour denken aan de vrijgevochten vrouwen die ze op het witte doek tijdens het Arab Film Festival zag.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

De leukste vacatures in en om Rotterdam