De twee nieuwe containerterminals op de Tweede Maasvlakte zijn vrijwel volledig geautomatiseerd. Dat betekent meer banen voor computers en minder voor mensen. Maar wat moeten die werknemers dan gaan doen?
Rotterdam wil uitgroeien tot de slimste haven ter wereld. Geen woorden maar data, werd er eind april in een aflevering van Tegenlicht over de toekomst van de haven gezegd. Het slimmer maken van de haven is belangrijk om de internationale toppositie te behouden, maar drijft tegelijkertijd de havenarbeider in het nauw. Achthonderd banen dreigen verloren te gaan.
“Henk, kan je mij horen?” Koning Willem-Alexander staat op een drijvend ponton dat voor de nieuwe containerterminal op de Tweede Maasvlakte ligt. Aan de andere kant van de portofoon zit kraanbediende Henk Mol. Niet op een kraan, maar in een controlekamer in het kantoorgebouw op de terminal, vanwaar hij en zijn collega’s de kranen op afstand bedienen. “Ja koning, ik ontvang u duidelijk.” “Dan wil ik je vragen om de werkzaamheden te beginnen.”
Met deze korte woordenwisseling werd op 24 april de nieuwe terminal van APM Terminals op de Tweede Maasvlakte (en daarmee het vers opgespoten havengebied zelf) officieel in gebruik genomen. Het is de eerste volledig elektrisch aangedreven terminal in de wereld, die bovendien gevoed wordt door windmolens. Op grote delen van de terminal zijn er geen mensen aanwezig. Zogeheten Automated Guided Vehicles (AGV’s) rijden onbemand op en neer tussen de kranen en de opslagplaats om containers op te halen of af te leveren.
Al 3 reacties — discussieer mee!
Ach, de ene machine wordt vervangen door de andere…
http://en.wikipedia.org/wiki/Man_a_Machine
De uitbreiding en modernisering van de haven van Rotterdam is nodig om de haven aantrekkelijk te houden. Dat daarbij een paar honderd banen verloren gaan is inderdaad spijtig, maar op langer termijn is een grotere en snellere haven goed voor heel Nederland.
Ik ben echt van mening dat je niet zomaar iedereen mag vervangen. Ik zie havenkranen bestuurd worden met een joystick alsof er “Tetris” gespeeld wordt. Het klassieke idee, wat heel erg geromaniseerd begint te worden, is er straks gewoon niet meer. Erg jammer deze ontwikkeling!