Als bèta in Rotterdam is er genoeg om je over te verwonderen. Neem de wachttijdregistratie bij de RET: hoe kan het dat er een nul op het display staat en je nog geen bus ziet? Egge van der Poel ging voor Vers Beton op onderzoek uit.
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam
Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?
Al 13 reacties — discussieer mee!
Volgens mij gebruikt de Connexion al DRIMs die tijden aangeven op basis van GPS lokatie. Ik vermoed dat de RET hier ook al lang een projectje voor heeft. Men blijft natuurlijk wel afhankelijk van budget en planning om de juiste hardware en software over het gehele wagenpark te verspreiden. Die uitdaging is vaak groter dan de technische.
Leuk stuk Egge, ik verbaas me er ook altijd over. Ik heb ooit een kort college gevolgd over dienstregelingen van het OV in combinatie met verkeerslichten. Zeer interessant. Destijds hadden ze het over een systeem waar de bus/tram zich meldt en zodoende het verkeerslicht zo kon regelen dat de bus/tram zo snel mogelijk door kan rijden wanneer deze aan. Ook toen geen opmerking over gebruik van GPS.
Overigens raad ik je af om naar Den Haag te gaan, het informatiesysteem is daar volgens mij alleen maar handig voor straatverlichting. Bij station HS staat het getal daar zonder probleem minuten lang op 0. Om vervolgens “ingehaald” te worden door een tram die pas over 4 minuten zou moeten arriveren. Voor een bèta erg magisch allemaal.
overigens.. in de bus met je zoontje.. je moet het maar durven!
Beste Egge,
als je even had gezocht had je geweten dat de RET een Real Time App heeft met de locatie van elke tram bus of metro. Hartstikke fijn 🙂
Grt, Ronald
Beta’s kunnen niet met chaos omgaan. Ik heb ooit een paar jaartjes wiskunde gestudeerd en daar werd ik behoorlijk ‘Ordnung muss sein’ van. Je tolereert op een gegeven moment geen enkele afwijking meer. Soort Kurt Gödel, het wiskunde-genie dat overleed tgv zn obsessief-compulsieve stoornis. Gelukkig ontdekte Gödel ook dat de wiskunde niet sluitend te maken is als systeem en dat de grondslag van alles chaos is. Tot grote ontzetting van andere controle-neuroten om hem heen.
Dus Egge, ik zou dat alfa-randje van je maar omarmen!
Valt best mee hoor. Einstein liet ooit optekenen “If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Eén opmerking die ze je bij de RET hadden moeten vertellen: het is geen aankomsttijd maar een vertrektijd. Lost natuurlijk je ‘probleem’ niet op.
O ja, betekenisloos zou ik de nul niet willen noemen. Zelfs als de bus helemaal niet meer komt, weet je dat ‘ie vlakbij is geweest. Er vanuit gaande dat je niet bij de beginhalte stond. 😉
Bedankt voor de reacties op mijn eerste bijdrage! Leuk om te lezen ook, de reacties. Een korte reactie terug van mijn kant:
@Rob: GPS wordt wel gebruikt ter synchronisatie bij de halte. Dat speelt geen rol voor dit verhaal van ‘de betekenisloze nul’ maar geeft wel aan dat GPS wordt gebruikt. De verdere uitrol van deze ‘vernieuwende’ technieken kent inderdaad meer uitdagingen dan slechts de technische 😉
@Diego: thanks!
@Ronald: zie kader onderaan stuk, daar vermeld ik de App waar jij volgens mij aan refereert…
@Daan: da’s een boude uitspraak: “Beta’s kunnen niet met chaos omgaan”. Daar ben ik het, oa hierom niet mee eens 😉 En dank, ik zal mijn alfa-randje blijven omarmen.
@Peter: over smaak valt niet te twisten. Betekenisloos of niet, ik ben blij dat ik nu beter snap waar de nul vandaan komt…
Ik heb er als alpha dan weer last van dat er bij een verhaaltje met een bus een plaatje van een tramhalte staat.
Dat lijkt me eerder een staaltje latent beta-schap in jou. Gefeliciteerd 🙂
Huhh Alpha? Huhh Béta? Ik raakt een beetje van de leg, blijkbaar ben ik dus een Delta?
Dát is nou weer een typische bètaopmerking. een beetje alfa had hem kunnen duiden dat “Ein Stein ist kein Stein, Zwei stein ist ein halber Stein. Drei Stein ist ein Österstein.” Natuurlijk, het is flauwekul. Laat dat nou precies zijn wat omarmd moet worden! Zelf heb ik met mijn alfalogica al eens een hoogleraar van de TU in Delft in opperste verwarring gebracht over….. juist, de wiskunde. Ook jij bent van harte welkom in De War!
Trouwens, Egge…. als jij op het bord van lijn 23 stond te kijken waar de bus bleef, zul je vast en zeker teleurgesteld zijn geweest: lijn 23 is geen buslijn, maar een tramlijn. Subtiel, doch niet onbelangrijk verschil…. 😉
En als jij had opgezet, Bos, had je gezien dat de foto niet door Egge maar door Marcel is gemaakt. Het stuk gaat dan ook niet over een bus die op een zeker moment niet arriveerde ondanks dat het bord zei van wel, maar over een heel informatiesysteem, waar iedereen wel een beeld bij kan hebben 😉