Ga naar de inhoud

Nanne de Ru: “De Rotterdam is een inconsequent gebouw” — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Aanstaande zaterdag openen tal van gebouwen hun deuren voor de Dag van de Architectuur. Eén daarvan is het Erasmus Paviljoen, ontworpen door het Rotterdamse Powerhouse Company. Sereh Mandias sprak daarom met oprichter Nanne de Ru over de staat van architectuur in Rotterdam.

Vers Beton portret Nanne de Ru 1 lr-2
Nanne de Ru beeld: Victor Wollaert

Al 2 reacties — discussieer mee!

  • Ik heb een opmerking over de op 1 na laatste alinea. Ik ben eigenlijk, zeker sinds ik sinds kort in Den Haag woon, best enthousiast over de Rotterdamse fietsinfrastructuur. Over het algemeen kun je behoorlijk doorfietsen op belangrijke doorgaande routes, over goede fietspaden. En heel ingewikkeld hoeft het echt niet te worden. Als je van Marconiplein naar de Markthal wil fietsen moet je welgeteld 1 keer, net over de brug van de Schiedamseweg naar de Rochussenstraat rechtsaf slaan, en verder hoef je alleen maar rechtdoor te rijden!

  • De vraag aan een architect is natuurlijk: Waarom zou je ieder gebouw opnieuw ontwerpen, oftewel het wiel telkens opnieuw uitvinden?

    Een iPad, windmolen of trein wordt ook maar een keer in de zoveel jaar herontwikkeld. En van zo’n ontwikkeling worden er dan een paar honderden a duizenden van gemaakt. Je gaat niet elke trein opnieuw ontwerpen en ontwikkelen.

    Waarom doen ze dat wel bij gebouwen?

    Gebouwen, met name kantoorgebouwen, worden steeds meer wegwerpproducten. Na een gebruik van 10 a 15 jaar komen ze leeg te staan. Dat verschilt in wezen niet veel van een auto of een brommer.

    Dus ik zou iets ontwerpen wat je in veelvoud in de stad kan neerplempen en wat je na 15 jaar weer gemakkelijk verwijdert. Hoef je al die leegstaande gebouwen niet tot in lengte van dagen te onderhouden, vallen er geen gevelstenen op hoofden van voorbijgangers wegens slecht onderhoud en leg je de verantwoordelijkheid om ‘lege troep’ netjes op te ruimen bij de gebouweigenaar neer, zodat er geen overheidsgeld naar transformaties hoeft (zie plan voor een sloopfonds in Amsterdam).

    Het gebouw als wegwerpproduct, ontworpen als massaproduct. Gebouwd aan de lopende band. Why not?

Schrijf hier je reactie

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

De leukste vacatures in en om Rotterdam