Ga naar de inhoud

Nanne de Ru: “De Rotterdam is een inconsequent gebouw” — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Aanstaande zaterdag openen tal van gebouwen hun deuren voor de Dag van de Architectuur. Eén daarvan is het Erasmus Paviljoen, ontworpen door het Rotterdamse Powerhouse Company. Sereh Mandias sprak daarom met oprichter Nanne de Ru over de staat van architectuur in Rotterdam.

Vers Beton portret Nanne de Ru 1 lr-2
Nanne de Ru beeld: Victor Wollaert

Al 2 reacties — discussieer mee!

  • Ik heb een opmerking over de op 1 na laatste alinea. Ik ben eigenlijk, zeker sinds ik sinds kort in Den Haag woon, best enthousiast over de Rotterdamse fietsinfrastructuur. Over het algemeen kun je behoorlijk doorfietsen op belangrijke doorgaande routes, over goede fietspaden. En heel ingewikkeld hoeft het echt niet te worden. Als je van Marconiplein naar de Markthal wil fietsen moet je welgeteld 1 keer, net over de brug van de Schiedamseweg naar de Rochussenstraat rechtsaf slaan, en verder hoef je alleen maar rechtdoor te rijden!

  • De vraag aan een architect is natuurlijk: Waarom zou je ieder gebouw opnieuw ontwerpen, oftewel het wiel telkens opnieuw uitvinden?

    Een iPad, windmolen of trein wordt ook maar een keer in de zoveel jaar herontwikkeld. En van zo’n ontwikkeling worden er dan een paar honderden a duizenden van gemaakt. Je gaat niet elke trein opnieuw ontwerpen en ontwikkelen.

    Waarom doen ze dat wel bij gebouwen?

    Gebouwen, met name kantoorgebouwen, worden steeds meer wegwerpproducten. Na een gebruik van 10 a 15 jaar komen ze leeg te staan. Dat verschilt in wezen niet veel van een auto of een brommer.

    Dus ik zou iets ontwerpen wat je in veelvoud in de stad kan neerplempen en wat je na 15 jaar weer gemakkelijk verwijdert. Hoef je al die leegstaande gebouwen niet tot in lengte van dagen te onderhouden, vallen er geen gevelstenen op hoofden van voorbijgangers wegens slecht onderhoud en leg je de verantwoordelijkheid om ‘lege troep’ netjes op te ruimen bij de gebouweigenaar neer, zodat er geen overheidsgeld naar transformaties hoeft (zie plan voor een sloopfonds in Amsterdam).

    Het gebouw als wegwerpproduct, ontworpen als massaproduct. Gebouwd aan de lopende band. Why not?

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Waarom huurders in de vrije sector hun mond niet opentrekken

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf januari 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Bekijk alle vacatures