Ga naar de inhoud

De zelfrijdende Parkshuttle: al twintig jaar een begrip in Rivium — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Maar weinig Rotterdammers weten het, maar al sinds midden jaren negentig rijden onbemande shuttlebusjes af en aan naar kantorenpark Rivium. Het is een plaatselijk experiment, leerzaam en vermakelijk. Melissa van Amerongen en Rosanne Dubbeld namen voor Vers Beton poolshoogte.

Krakend en piepend waggelt het schijnbaar misvormde busje de smalle brug op. De bus past er nét op, zo smal is de brug. Onder ons raast het verkeer naar de snelweg. We kijken elkaar even bezorgd aan, maar de andere reizigers kijken niet op van hun mobiele telefoons. We dalen weer, op de rem. Het wagentje accelereert, remt, accelereert weer en komt uiteindelijk hortend en stotend tot stilstand bij de halte. We zijn in Rivium.
De Parkshuttle rijdt alsof er een beginnende bestuurder in zit die koppeling en rem nog niet weet te bedienen. Maar deze shuttlebus rijdt zonder chauffeur. Al jaren. Er rijdt zelfs niemand mee om in te grijpen als er iets misgaat. Het ding oogt wat buitenaards, misschien omdat de voorkant er precies hetzelfde uitziet als de achterkant. Er hoeft immers geen aparte voorkant op. De inrichting is ook symmetrisch: vier stoelen achterin, vier stoelen voorin, in het midden twee maal twee met de rug naar elkaar toe.
Zes shuttles zijn er in totaal. In de daluren rijden er drie, in de spits alle zes. Ze rijden vanuit station Kralingse Zoom naar de nieuwbouwwijk Fascinatio en dan, over de brug over de Abram van Rijckevorselweg, kantorenpark Rivium in. Daar doet de shuttle drie haltes aan, alvorens de tocht terug te ondernemen. De totale rit is 3,6 kilometer lang.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Staat de ‘deutschfreundliche’ zakenman Van der Mandele niet te veel op een voetstuk in Rotterdam?

    • Wetenschap en onderwijs

    Weggemoffelde geschiedenissen, flinterdunne oorlogsarchieven en onvolledige dossiers staan kritisch onderzoek naar de samenwerking tussen de Rotterdamse zakenman Karel van der Mandele en de Duitse bezetter tijdens de Tweede Wereldoorlog in de weg. Historicus Merel Leeman over het omstreden oorlogsverleden van Van der Mandele, die nog steeds op handen wordt gedragen in Rotterdam.

  • “Er zit een groot gat tussen de belevingswereld van jongeren en de stad”

    • Stadmaken

    Duizenden brugklassers komen deze dagen thuis met het gifgroene boek Metro 010 in hun schooltas, een graphic novel over de geschiedenis van Rotterdam. Dit boek is het succesvolle passieproject van Ellen Schindler, partner bij ontwerpbureau De Zwarte Hond. Momenteel wordt gewerkt aan een Groningse en Berlijnse editie. Een gesprek over hoe je jongeren serieus en structureel kunt betrekken bij stadsontwikkeling.

  • Antonio: het verhaal van een verzetsheld uit de Rotterdamse slavernijgeschiedenis

    • Wetenschap en onderwijs

    Rotterdam speelt een belangrijke rol in ons slavernijverleden, maar die geschiedenis ligt nog veelal begraven in internationale archieven. Loulou Drinkwaard verdiepte zich in de levensloop van Antonio, een man die stierf op een Rotterdamse plantage nadat hij zich herhaaldelijk verzette tegen een leven in slavernij.

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam