Maar weinig Rotterdammers weten het, maar al sinds midden jaren negentig rijden onbemande shuttlebusjes af en aan naar kantorenpark Rivium. Het is een plaatselijk experiment, leerzaam en vermakelijk. Melissa van Amerongen en Rosanne Dubbeld namen voor Vers Beton poolshoogte.
Krakend en piepend waggelt het schijnbaar misvormde busje de smalle brug op. De bus past er nét op, zo smal is de brug. Onder ons raast het verkeer naar de snelweg. We kijken elkaar even bezorgd aan, maar de andere reizigers kijken niet op van hun mobiele telefoons. We dalen weer, op de rem. Het wagentje accelereert, remt, accelereert weer en komt uiteindelijk hortend en stotend tot stilstand bij de halte. We zijn in Rivium.
De Parkshuttle rijdt alsof er een beginnende bestuurder in zit die koppeling en rem nog niet weet te bedienen. Maar deze shuttlebus rijdt zonder chauffeur. Al jaren. Er rijdt zelfs niemand mee om in te grijpen als er iets misgaat. Het ding oogt wat buitenaards, misschien omdat de voorkant er precies hetzelfde uitziet als de achterkant. Er hoeft immers geen aparte voorkant op. De inrichting is ook symmetrisch: vier stoelen achterin, vier stoelen voorin, in het midden twee maal twee met de rug naar elkaar toe.
Zes shuttles zijn er in totaal. In de daluren rijden er drie, in de spits alle zes. Ze rijden vanuit station Kralingse Zoom naar de nieuwbouwwijk Fascinatio en dan, over de brug over de Abram van Rijckevorselweg, kantorenpark Rivium in. Daar doet de shuttle drie haltes aan, alvorens de tocht terug te ondernemen. De totale rit is 3,6 kilometer lang.
Al 10 reacties — discussieer mee!
De parkShuttle van 2getthere in Capelle aan den IJssel wordt de komende jaren getransformeerd tot ’s werelds eerste zelfrijdende vervoerssysteem dat gebruikmaakt van de openbare weg, zonder veiligheidsbestuurder of steward.
Zie: https://groenecourant.nl/wetenschap/2getthere-zelfrijdende-parkshuttle-gaat-in-randstad-op-openbare-weg-rijden
Een geweldig initiatief voor Rdam! Een onbemande shuttle, zonder chauffeur, zonder passagiers die ritten doet tussen leegstaande kantoorgebouwen. Geniaal! Past perfect bij de decorbouw van Rdam. Moeten ze eigenlijk ook in het centrum gaan doen. Genoeg lege kantoorgebouwen om zonder chauffeur geen passagiers naartoe te rijden. Als Rdam nou ook nog even wat extra lege woontorens in het centrum neerzet, kan ie daar ook mooi naartoe om geen passagiers naartoe te rijden en geen passagiers op te halen.
Melissa en ik hebben tijdens onze ritjes passagiers geturfd. Tijdens spitsuur zitten de shuttles volledig vol. Sterker nog, ik telde op één van de ritjes 19 passagiers, in een shuttle die om de 2,5 minuut (!) rijdt en zitplaats heeft voor 12 personen.
Over een shuttle zonder passagiers zou ik daarom niet willen spreken. Lege kantoorgebouwen in de stad daarentegen… (Maar daar zijn vast andere artikelen over gepubliceerd ;-))
En ik zoek alleen nog maar werk als het in Rivium is 🙂
Nee, maar het is juist wel een slim systeem om in dit soort wijken in te zetten, met piekuren en daluren. Een busje extra of minder is zo gepiept, busjes blijven stilstaan als er geen aanvragen zijn en je hebt de spits zo weggewerkt.
Of het rendabel is enzo hebben we niet uitgerekend, goedkoop schijnt het niet te zijn, maar het is wel een mooie service, en het werkt zoals het gaat.
Ga er gewoon eens heen en doe een ritje. Ik beloof je dat je verliefd wordt 🙂
Erg leuk verslag zo, geen idee dat er nog zelfrijdende shuttles rondreden in Nederland. Ooit wel eens wat gedaan voor de Phileas in Eindhoven, die reed over een magneet rails, geloof dat dat project ondertussen een stille dood is gestorven.
Grappig dat je het zegt, over die Phileas. Ik was toevallig maandag in Eindhoven en daar stond hij op het station, dus ik vermoed dat hij nog rijdt. Maar altijd mét een bijrijder. Ja, ik herinner me ook dat hij over magneetrails reed: dus hij ziet eruit als een bus maar gedraagt zich eigenlijk als een tram.
Beste Mensen
De Parkshuttle vervoerd veel tevredene passagiers per dag
Dankzij de inzet van Connexxion en de betrokkenheid van het personeel van de Parkshuttle kan ik niet anders zeggen dan dat het een geweldig vervoersmiddel is. Als Rotterdammers kunnen wij trots zijn op dat Product . Het staat en valt met de beheerders die hier erg bij betrokken zijn, om de mensen te kunnen vervoeren. Altijd vriendelijk. Bedankt.
Ik heb het hele traject eens opgemeten en kom op 1200 meter voor de eerste halte op het Rivium, 1600 meter voor de laatste. Dat is 15 of 20 minuten lopen of 4 a 5 minuten fietsen.
Hoe lang doet de Parkshuttle erover? Volgens 9292 8 minuten naar de laatste halte met zeg gemiddeld 4 minuten wachten voordat hij vertrekt, dus 12 minuten.
Ja, de Parkshuttle is wat sneller maar het hangt niet over. Naar mijn idee ook te lopen, niet dat ik dat zou doen als het toch rijdt en helaas denk ik dat bij 15/20 minuten lopen velen toch naar een auto overstappen, dus goed dat hij er is.
Wel jammer dat de brug niet gebruikt mag worden met de fiets[*], het zou een mooi en sneller alternatief zijn de Parkshuttle zelf en voor fietsroute tussen de Brienenoord en Capelsebrug via de Kralingse Zoom.
[*] Ik reken de mogelijkheid om van de trappen gebruik te maken niet mee.
Vorige week 24 augustus ben ik voor het eerst met de schuttle bus gegaan naar het rivium eerste straat voor een solcitatie, het kan zijn dat ik op de terugweg naar de kralingse zoom met de schuttle vervoer een rood plactic tasje met esprit erop, met erin een groene map persoonlijke formulieren erin heb laten liggen in de schuttle bus, ik heb de ret en de ns al gebeld en een opsporings formulier in gevuld, wie kan mij verder helpen
3333ce 77 zwijndrecht mob 0641600486
Grappig, nu gaan ze in Wageningen ook rijden. Maar wat is er in twintig jaar eigenlijk veranderd? Wat betere camera’s?
https://twitter.com/_gepetto/status/783556466489909248