Ga naar de inhoud

Hoe werkt Rotterdam aan de grote ruimtelijke opgaven van de toekomst? — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Sinds januari heeft Rotterdam een nieuwe directeur Stadsontwikkeling: Paula Verhoeven. Yvonne Rijpers en Merten Nefs voelden haar aan de tand over haar baan, de opgaven waar Rotterdam voor staat en haar persoonlijke ambities voor de stad.

PaulaVerhoeven_VersBeton
beeld: Jeroen Van de Ruit

Al 6 reacties — discussieer mee!

  • Lees best goede zaken. Wel erg micro en in de marge gedacht..
    Ik zou graag meer horen over robuuste groei ambities voor de stad. Is er een plan voor grootschalige huizenbouw? Hoe groot willen wij groeien, bv komende 10 jaar 100.000 inwoners erbij? Of blijven we liever een saai dorp? Krijgt de regio Rdam/Den Haag de luchthaven die het verdient? Is een tweede startbaan van Rdam/The Hague airport al in een masterplan ingetekend? Het gemis van een goed functionerende luchthaven heeft deze regio al teveel economische schade/stilstand opgeleverd. Luchtverkeer zal de komende decennia alleen maar toenemen, lijkt me verstandig om met een goede luchthaven verbonden te worden met de rest van de wereld. Of wordt hier überhaupt niet over nagedacht?

  • De ambities en het nuchtere denken stralen er vanaf. Dit is een mooie agenda voor de toekomst van Rotterdam als ‘open source city’. Het is van wezenlijk belang de onderwerpen naar de mensen te brengen en dat kan een keyfactor worden in het succes ervan. Ons bureau L5 heeft tegen alle stormen in de publiekscommunicatie van het project Rotterdam Centraal gedaan in samenwerking met diverse partners en het projectbureau. Die strategie ging van informeren naar accepteren en enthousiasmeren. Hier kunnen we die gedane kennis en ervaring ook toepassen op de nieuwe issues. Want als het gaat om het verbinden en vinden van nieuwe partners is er nog veel te winnen!

  • “Alle steden ter wereld verdichten”

    Dat gaat om metropolen als New York, London, Chinese miljoenensteden en Seoul e.d.. Die steden hebben eenzelfde schaal als heel West-Nederland. LA is zo groot als de driehoek Den Helder – Middelburg – Nijmegen. Kijk maar op Google Earth.

    Als men zegt dat steden verdichten, bedoelen ze dat mensen naar dat soort metropolen trekken. Nederland – althans West-Nederland – is in zijn geheel zo’n metropool. Voor Nederland komt die uitspraak er dan op neer dat mensen naar West-Nederland trekken, uit Limburg en Noordoost-Groningen vandaan. Ze bedoelen NIET dat mensen van de ene hoek in die metropool (pak um beet Breukelen) naar een andere hoek (pak um beet Rotterdam) trekken. Dat zijn INTERNE verschuivingen en geen ’trek naar de stad’. En niemand zegt dat binnen de Randstad / West-NL het aantal INTERNE verhuizingen toeneemt (op die naar Amsterdam na dan).

    Aangezien Limburg en NO-Groningen zo’n beetje zijn leeggelopen, en Leefbaar / PVV geen buitenlanders meer wil toelaten in NL, is de ’trek naar West-Nederland wel zo’n beetje klaar.

  • Andere kant van de medaille, is dingen er doorheen duwen en schijt hebben aan de situatie die er jaren is en totaal niet in gesprek gaan met de mensen aldaar. Maar ach, alles voor de stadsontwikkeling! Waar ik op doel, op het water wonen in het centrum in het Maritiem District. Bestemmingsplannen wijzigen en direct er door heen drukken en daarbij de waterbewoners die daar vele jaren wonen totaal negeren.

  • Interne verhuizing naar Amsterdam is wel zo’n beetje klaar: het binnenlandse migratiesaldo van Amsterdam is negatief, m.a.w. er vertrekken meer Amsterdammers naar plaatsen buiten de hoofdstad dan dat er mensen vanuit de rest van Nederland naar Amsterdam trekken. Wellicht omdat het binnen de ring van Amsterdam te duur begint te worden. De groei van Amsterdam is volledig op het conto van natuurlijke groei en buitenlandse influx.
    Wat ook meteen betekent dat je andere stelling, dat voorbij Lobith de trek naar Berlijn begint, ook niet geheel op feiten is gebaseerd.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Waarom huurders in de vrije sector hun mond niet opentrekken

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf januari 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Bekijk alle vacatures