Sinds januari heeft Rotterdam een nieuwe directeur Stadsontwikkeling: Paula Verhoeven. Yvonne Rijpers en Merten Nefs voelden haar aan de tand over haar baan, de opgaven waar Rotterdam voor staat en haar persoonlijke ambities voor de stad.
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam
Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?
Al 6 reacties — discussieer mee!
Lees best goede zaken. Wel erg micro en in de marge gedacht..
Ik zou graag meer horen over robuuste groei ambities voor de stad. Is er een plan voor grootschalige huizenbouw? Hoe groot willen wij groeien, bv komende 10 jaar 100.000 inwoners erbij? Of blijven we liever een saai dorp? Krijgt de regio Rdam/Den Haag de luchthaven die het verdient? Is een tweede startbaan van Rdam/The Hague airport al in een masterplan ingetekend? Het gemis van een goed functionerende luchthaven heeft deze regio al teveel economische schade/stilstand opgeleverd. Luchtverkeer zal de komende decennia alleen maar toenemen, lijkt me verstandig om met een goede luchthaven verbonden te worden met de rest van de wereld. Of wordt hier überhaupt niet over nagedacht?
De ambities en het nuchtere denken stralen er vanaf. Dit is een mooie agenda voor de toekomst van Rotterdam als ‘open source city’. Het is van wezenlijk belang de onderwerpen naar de mensen te brengen en dat kan een keyfactor worden in het succes ervan. Ons bureau L5 heeft tegen alle stormen in de publiekscommunicatie van het project Rotterdam Centraal gedaan in samenwerking met diverse partners en het projectbureau. Die strategie ging van informeren naar accepteren en enthousiasmeren. Hier kunnen we die gedane kennis en ervaring ook toepassen op de nieuwe issues. Want als het gaat om het verbinden en vinden van nieuwe partners is er nog veel te winnen!
“Alle steden ter wereld verdichten”
Dat gaat om metropolen als New York, London, Chinese miljoenensteden en Seoul e.d.. Die steden hebben eenzelfde schaal als heel West-Nederland. LA is zo groot als de driehoek Den Helder – Middelburg – Nijmegen. Kijk maar op Google Earth.
Als men zegt dat steden verdichten, bedoelen ze dat mensen naar dat soort metropolen trekken. Nederland – althans West-Nederland – is in zijn geheel zo’n metropool. Voor Nederland komt die uitspraak er dan op neer dat mensen naar West-Nederland trekken, uit Limburg en Noordoost-Groningen vandaan. Ze bedoelen NIET dat mensen van de ene hoek in die metropool (pak um beet Breukelen) naar een andere hoek (pak um beet Rotterdam) trekken. Dat zijn INTERNE verschuivingen en geen ’trek naar de stad’. En niemand zegt dat binnen de Randstad / West-NL het aantal INTERNE verhuizingen toeneemt (op die naar Amsterdam na dan).
Aangezien Limburg en NO-Groningen zo’n beetje zijn leeggelopen, en Leefbaar / PVV geen buitenlanders meer wil toelaten in NL, is de ’trek naar West-Nederland wel zo’n beetje klaar.
Het achterland van de Randstad is ook niet groot genoeg voor een ’trek naar de stad’. Vanaf Lobith begint immers al de ’trek naar Berlijn’.
Andere kant van de medaille, is dingen er doorheen duwen en schijt hebben aan de situatie die er jaren is en totaal niet in gesprek gaan met de mensen aldaar. Maar ach, alles voor de stadsontwikkeling! Waar ik op doel, op het water wonen in het centrum in het Maritiem District. Bestemmingsplannen wijzigen en direct er door heen drukken en daarbij de waterbewoners die daar vele jaren wonen totaal negeren.
Interne verhuizing naar Amsterdam is wel zo’n beetje klaar: het binnenlandse migratiesaldo van Amsterdam is negatief, m.a.w. er vertrekken meer Amsterdammers naar plaatsen buiten de hoofdstad dan dat er mensen vanuit de rest van Nederland naar Amsterdam trekken. Wellicht omdat het binnen de ring van Amsterdam te duur begint te worden. De groei van Amsterdam is volledig op het conto van natuurlijke groei en buitenlandse influx.
Wat ook meteen betekent dat je andere stelling, dat voorbij Lobith de trek naar Berlijn begint, ook niet geheel op feiten is gebaseerd.