Ga naar de inhoud

De Beste Stuurlui: Milieuzone = autootje pesten! — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Gespreksstof nodig voor de afsluitende vrijmibo van deze week? Yvonne Rijpers plaatst vraagtekens bij de milieuzone in Rotterdam als middel om wat te doen aan de luchtkwaliteit.

DeBesteStuurlui_Nina_feb2015
De Beste Stuurlui beeld: Nina Fernande

Al 15 reacties — discussieer mee!

  • In grote lijnen:

    De milieuzone is in de consultatie breed gesteund en de uitbreiding ervan is met argumenten onderlegd (zie de koersnota). Met die argumenten hoef je het niet eens te zijn, maar ze lijken me op zijn minst wel steekhoudend genoeg om er niet gelijk cynische motieven achter te zoeken.

    Dat gezegd hebbende, ook als het wel simpelweg een kwestie zou zijn van het treiteren van automobilisten kan dat alsnog toegevoegde waarde hebben voor de maatschappij. Hoe minder auto’s in de binnenstad (of eigenlijk überhaupt) hoe beter wat mij betreft. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening. “The pendulum swings”, en ditmaal toevallig in mijn belang – ik begrijp dus ook wel dat mensen die hierdoor getroffen zich hier boos over maken. Het maakt me alleen niet uit, omdat het meer op eigenbelang en gevoel gebaseerd is dan argumenten.

    Dan de specifieke punten:
    De maatregel treft 1% van de personenauto’s in Rotterdam en 7% van de bestelauto’s. Is dat echt laag? Misschien. Als je het echter in absolute cijfers bekijkt gaat het om 1900 respectievelijk 1300 wagens. Ik denk dat ik zo’n verschil wel merk in de binnenstad.

    Dat hiermee de al de leuke wagens uit het straatbeeld verdwijnen is niet echt het geval. Ik geloof er geen klap van dat dit allemaal mooie auto’s betreft. Daarnaast krijgen oldtimers die ouder dan 40 jaar zijn standaard een ontheffing, en ook in andere gevallen kan een beroep gedaan worden op de hardheidsclausule.

    In andere gevallen, zoals bijvoorbeeld bij ondernemers van wie redelijkerwijs niet geëist kan worden dat ze hun wagenpark vernieuwen, bijvoorbeeld (voornamelijk) om financiële redenen.

    In de andere gebieden geldt inderdaad geen milieuzone. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat de luchtkwaliteit hier beter is. Alsnog is echter wel voor de verstrekking van nieuwe parkeervergunningen de eis gesteld dat ze aan de milieu-eisen voldoen. Ik voel me als zuiderling dan ook niet bepaald achtergesteld in dit opzicht.

    • Ik ben een groot voorstander van het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad. En ik vind het prima als het autogebruik in de stad wordt teruggedrongen. En 1% van de auto’s lijkt inderdaad nog substantieel, maar is het niet. Want de meeste autos die binnen de 1% vallen, worden nauwelijks gebruikt. En ook in uitstoot per gereden kilometer is niet gezegd dat deze auto’s viezer/slechter zijn dan auto’s die nog wel mogen. Dus niet effectief én willekeurig.

      Betere oplossingen?
      – Kunnen we iets doen tegen tweetaktbrommers en scooters? De gemeente onderzoekt dat, maar wat mij betreft had deze regeling moeten worden aangehouden tot de resultaten van dat onderzoek bekend zijn. Misschien was het namelijk wel meer dan voldoende geweest om iets tegen tweetakt te doen. Die stoten relatief veel uit en maken ook nog eens takkeherrie.
      – Kijk eens naar specifieke verkeersbewegingen, bijvoorbeeld (vooral ’s avonds) op de Nieuwe Binnenweg. Je ziet auto’s de Binnenweg afcruisen (en soms scheuren), aan het eind omdraaien en weer de andere kant op. En dat gaat de hele avond door. Het lijkt wel tijdverdrijf.
      – Maak het nog praktischer om als bezoeker je auto buiten de stad te parkeren en met het OV te komen. Zet je auto bij Kralingse Zoom neer en pak de metro. Dat is al handig, maar misschien nog meer aandacht voor krijgen? Of parkeertarieven in de stad omhoog? Dat houdt de bezoekers weg en geeft ook meer parkeercomfort voor bewoners. Ik wil trouwens ook met plezier het dubbele tarief betalen voor mijn parkeervergunning, als dat autobezit (en dus -gebruik) terugdringt.
      – In Amsterdam staan op heel veel plekken elektrisch aangedreven Smart’s van Car2Go. Kunnen we dat hier niet invoeren?

      En @Jan: het zijn niet allemaal oldtimers. Er zijn 400 benzine-personenauto’s die binnen de regeling vallen (het merendeel is dus op diesel). Onder deze 400 vind je wel heel veel oldtimers. En als het geen oldtimers zijn, zijn het wellicht nog kleine auto’s die relatief zuinig zijn.

  • Schonere lucht en een betere wereld, ook in Rotterdam? Ja.
    Over de rug van kwetsbare hobbyisten/liefhebbers d.m.v. symboolpolitiek. Nee.

    Hoe zit het met goed en duur onderhouden oude auto’s die op het schone LPG rijden?
    Ik woon in de toekomstige vervloekte milieu zone en bezit een mooie oldtimer uit 1985 die door een Frans staatsbedrijf ooit als schone (!) bedrijfsauto gepromoot werd. Er zit niet eens een benzinetank in.
    Er wordt nu heel bruut een lijn getrokken bij 1992.
    Terwijl er anno 2015 allerlei lelijke, stinkende en ronkende gedrochten op de weg komen die straks de stad wel in mogen.

    Enige feiten over LPG:
    1. is een restproduct in de petrochemie, geeft dus geen extra grondstofverbruik.
    2. geeft t.o.v. benzine en zeker diesel absoluut de laagste waarden qua uitstoot. G3 of ongeregelde installatie maakt in de praktijk (in theorie wel) bij een juist afgestelde motor niet uit. In beide gevallen moet de motor op temperatuur komen.
    3. LPG is in de jaren ’60 zeer populair geworden in Rome en andere Italiaanse steden, nota bene om de luchtvervuiling door met name (diesel) taxi’s terug te dringen. Gesubsidieerd door de overheid, toen was men wel goed bezig.

    Volkomen van de pot gepleurd, deze regeling.

  • Ik wil nog toevoegen dat overbodige bemoeizucht van overheden zoveel mogelijk dient te worden voorkomen.

    Mensen mogen in Nederland al eeuwen lang zelf keuzes maken.
    Daar is voor geknokt, er is bloed voor gevloeid.
    Zowel politiek links, rechts, Christelijk of liberaal vindt dit een groot goed.
    Lang leve het vrije Nederland!

    Je mag zelf je keuze maken over geloof, seksuele geaardheid, roken of niet-roken, vegetarisch of niet-vegetarisch zijn, welke kleur sokken je ’s morgens aantrekt, wat voor muziek je graag hoort, naar welke school je je kinderen laat gaan, welke politieke partij je stemt en of je wel of niet vloekt als je met een hamer op je duim slaat.

    Dus waarom niet de keuzevrijheid om een leuke oude auto te rijden uit nostalgische gevoelens, om je te willen onderscheiden van anderen of gewoon omdat je er zin in hebt?

    Ok.
    Zonder regels wordt het een zooitje.
    Handhaving is helaas nodig want mensen kunnen de verantwoordelijkheid zelf niet aan.
    Ze hebben de druk van controles en boetes nodig.
    Alles wat op de openbare weg rijdt moet veilig en schoon zijn.
    Dat wil ieder weldenkend mens.

    Maar serieuze oldtimerbezitters met auto’s jonger dan 40 jaar betalen gewoon netjes Motorrijtuigenbelasting (MRB), belasting (BTW) aan de pomp of bij gespecialiseerde onderhoudsgarages en ze betalen parkeergeld bij de meter of in parkeergarages.
    En ze zijn verplicht de strenge APK te laten uitvoeren.
    Sterker nog, naast die APK wordt er serieus geïnvesteerd in onderhoud.
    Ze hebben het er allemaal voor over.
    Op de hele bevolking van de regio Rijnmond zijn het verhoudingsgewijs toch maar enkele (dwaze) liefhebbers die willen volhouden uit liefde voor hun nostalgische vervoermiddel?

    Rotterdam staat bekend om haar recht door zee mentaliteit, harde werken, daadkrachtigheid en verdraagzaamheid.
    De milieuzone zoals hij er nu ligt is een misstap en past niet bij Rotterdam.

    Gemeente Rotterdam doe er wat aan!
    Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

  • ik heb op 5 december 2015 een vw lupo diesel gekocht uit november 2010.

    deze is dus 2 maanden te oud volgens de regeling die in gaat per: 1 januari 2016.

    In 2010 was deze auto nog belastingvrij in Nederland vanwege de lage uitstoot. En werden er veel van dit model geïmporteerd uit Duitsland (wiki)
    Bij het overschrijven ben ik niet geïnformeerd door RDW of de Gemeente.
    Nu heb ik dus een auto die per 2016 het centrum gebied niet in mag.
    fijn. Ik hoorde dit na aanschaf van mijn oudere buurvrouw.
    die een sloop regeling heeft gekregen voor haar dieseltje.

    Wil je vrijstelling aanvragen voor je personen auto ben je 178 euro kwijt.
    en de wegen belasting voor een diesel is al hoog.

    mooi systeem, maar niet heus.

    En wordt de uitstoot echt verlaagd. Dacht het niet. Auto’s met een beter bouwjaar en hoger uitstoot zijn gewoon toegestaan.

  • Was het een auto uit 2010??? Denk het niet, die mogen de stad nog in. Ik denk ouder. Was het geen Lupo 3L (uitgebracht rond 2000), die waren een tijdje terug inderdaad belastingvrij, nu zijn ze verboden in het centrum van Utrecht en straks ook in Rotterdam.

    Ik had ook een Lupo 3L uit 2001, kreeg bericht dat die de stad niet meer in mag in 2016, dus ik heb hem naar de sloop laten brengen en met een riante bonus een tweedehands CNG (gas) auto gekocht (2000 euro om te slopen, 4000 subsidie voor de gasauto). Dus wie weet ben je wel spekkoper 🙂

    In mijn straat zie ik sindskort wel weer een Lupo 3L rondrijden die ik niet eerder zag, ik heb ook wel gehoord dat ze voor deze lupo’s een uitzondering willen maken omdat ze zo ontzettend zuinig zijn. De moeite waard om uit te zoeken!

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • De kracht van stilte tijdens de rouwmars Samen voor Palestina

    • Politiek

    Met het lawaai van ronkende motoren, vuurwerk en leuzen begon Rotterdam op 22 oktober luid te protesteren tegen de aanvallen op Gaza. Maar er is ook stil protest. Zo kleurde woensdag de Hofpleinfontein rood en was er de week ervoor een rouwmars voor de slachtoffers. Loulou Drinkwaard liep mee.

  • Big Brother in de bijstand 3: Zullen ze het ooit leren?

    • Politiek

    De negatieve ervaringen van bijstandsgerechtigden drongen nauwelijks tot het grote publiek door. Totdat de gemeenteraad wethouder Richard Moti tot de orde riep. Luister nu deel 3 van de podcast Big Brother in de bijstand.

  • Big Brother in de bijstand 2: Over dieven en kleuters

    • Politiek

    “Tijdens heronderzoeken werden bijstandsontvangers als een dief of kleuter behandeld”, zegt onderzoeker Margot Kersing van de Erasmus Universiteit. Luister naar deel 2 van de podcast Big Brother in de bijstand.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Het kabinet viel, demissionair premier Rutte kondigde zijn vertrek aan en een reeks politici verlaten…

    Venue: Debatpodium Arminius
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf januari 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Bekijk alle vacatures