Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.
Reizigers, van J.H. Baas op Rotterdam Centraal. In de volksmond beter bekend als ‘de speculaasjes’
Glasmozaïek Karel Doormanstraat, Klaas van de Erve
Naast de ingang van de huidige Kamer van Koophandel prijkt een reliëf van Nel Klaasen
De titelloze sculptuur van Naum Gabo, voor de Bijenkorf aan de Coolsingel
Gevelmozaïek aan het Holbeinhuis, verwijzend naar de reizen van Erasmus, ontworpen door Louis van Roode
Glas-in-betonpaneel op het Technikongebouw van Hugh Maaskant, ontworpen door Karel Appel
Het werk van Appel is al jaren hét herkenningspunt van de meest prominente ingang van het Technikoncomplex
De gevel van Louis van Roode is naadloos onderdeel van het voormalige stationspostgebouw aan het Delftseplein
Het glas in beton op de westelijke gevel van Central Post, ontworpen door Louis van Roode
‘De Vissen’ van Hetty Heyster
Villa in de duinen
Villa in de duinen
Villa in de duinen
Pieter van Toor in de villa
Villa in de duinen
Villa in de duinen
Villa in de duinen
Galerij navigatie
Galerij navigatie pijlen
1 / 17
Vanaf 1951 werd 1,5 procent van de bouwsom van publieke gebouwen verplicht besteed aan kunstopdrachten. Door heel Nederland resulteerde dit in een rijk scala aan combinaties tussen kunst en architectuur. Straatfotograaf Marcel Kollen laat met een fotoserie zien hoe in Rotterdam de vaak markante kunstwerken een vanzelfsprekend onderdeel zijn geworden van de stad.
De vele monumentale kunstwerken die Rotterdam rijk is, worden ook wel ‘gebonden’ genoemd. Gebonden, omdat ze dikwijls letterlijk een eenheid vormen met de architectuur waar ze deel van uitmaken. De werken kwamen bovendien zelden autonoom tot stand. Materiaal én inhoud is toegesneden op de specifieke plek in het gebouw.
Verder lezen?
Word lid van Vers Beton voor €7,50 per maand. De eerste maand lees je gratis!
Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.
De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?
Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?
De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.
On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity.
De huidige directeur gaat na een succesvolle periode een nieuwe uitdaging tegemoet en daarom is de Rotterdamse Volksuniversiteit op zoek naar een opvolger die onze missie en koers kan voortzetten.
Museum Boijmans Van Beuningen beheert een collectie van uitzonderlijke kwaliteit, verdeeld over vele eeuwen en disciplines. Het museum is een gewaardeerde speler in een internationaal netwerk van toonaangevende musea, maar is ook nauw verbonden met Rotterdam, een stad met 660.000 inwoners en 175 talen.
Wij gebruiken cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Als je geen toestemming geeft, kan dit gevolgen hebben voor het gebruik van de site.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Nog geen reactie — begin de discussie!