Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.
Reizigers, van J.H. Baas op Rotterdam Centraal. In de volksmond beter bekend als ‘de speculaasjes’
Glasmozaïek Karel Doormanstraat, Klaas van de Erve
Naast de ingang van de huidige Kamer van Koophandel prijkt een reliëf van Nel Klaasen
De titelloze sculptuur van Naum Gabo, voor de Bijenkorf aan de Coolsingel
Gevelmozaïek aan het Holbeinhuis, verwijzend naar de reizen van Erasmus, ontworpen door Louis van Roode
Glas-in-betonpaneel op het Technikongebouw van Hugh Maaskant, ontworpen door Karel Appel
Het werk van Appel is al jaren hét herkenningspunt van de meest prominente ingang van het Technikoncomplex
De gevel van Louis van Roode is naadloos onderdeel van het voormalige stationspostgebouw aan het Delftseplein
Het glas in beton op de westelijke gevel van Central Post, ontworpen door Louis van Roode
‘De Vissen’ van Hetty Heyster
Villa in de duinen
Villa in de duinen
Villa in de duinen
Pieter van Toor in de villa
Villa in de duinen
Villa in de duinen
Villa in de duinen
Galerij navigatie
Galerij navigatie pijlen
1 / 17
Vanaf 1951 werd 1,5 procent van de bouwsom van publieke gebouwen verplicht besteed aan kunstopdrachten. Door heel Nederland resulteerde dit in een rijk scala aan combinaties tussen kunst en architectuur. Straatfotograaf Marcel Kollen laat met een fotoserie zien hoe in Rotterdam de vaak markante kunstwerken een vanzelfsprekend onderdeel zijn geworden van de stad.
De vele monumentale kunstwerken die Rotterdam rijk is, worden ook wel ‘gebonden’ genoemd. Gebonden, omdat ze dikwijls letterlijk een eenheid vormen met de architectuur waar ze deel van uitmaken. De werken kwamen bovendien zelden autonoom tot stand. Materiaal én inhoud is toegesneden op de specifieke plek in het gebouw.
Investeer in je stad met een abonnement op Vers Beton
Sluit nu je abonnement met korting af. Je steunt een onafhankelijke redactie en je helpt ons de verhalen te vertellen die er echt toe doen.
Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.
Decennialang zijn er feministische alternatieven voor stadsontwerp ontwikkeld, maar zelden meegenomen in beleid. Bij het Nieuwe Instituut werkt architect en onderzoeker Setareh Noorani aan het zichtbaar maken van die vergeten kennis – én aan de vraag wat het betekent om een rechtvaardige stad te maken in een tijd van groeiende ongelijkheid en controlepolitiek.
Volgend jaar is Nederland weer honderdvijftig monumenten rijker, allemaal Post 65-erfgoed. Tropicana zit ook in de race en kijkt met argusogen naar de uitslag van die monumentenlijst. Want niet alleen beschermt een monumentale status tegen sloop, het zorgt ook voor subsidies. En Tropicana heeft geld nodig.
Op het terrein van milieupark Overschie betreed je de wondere wereld van de HER: een voormalig laboratorium dat is opgeknapt met hergebruikte materialen en ruimte biedt aan circulaire ondernemers, educatie, tentoonstellingen en binnenkort ook een koffiebar en doorgeefwinkel. Doortje Lenders nam een kijkje.
Overal in de keten nemen partijen verantwoordelijkheid – van architecten en steden tot financiers en ontwikkelaars. Deze editie van Carbon Stories laat zien hoe de markt de koers verandert: dertien toonaangevende vastgoedpartijen zetten een nieuwe standaard voor de materiaalgebonden CO₂-uitstoot van nieuwbouwprojecten.
Gesprek over ontwerpend onderzoek en de impact van water bij coöperatieve gebiedsontwikkeling Keilekwartier. Ontwerpers en experts gaan met buurtbewoners en ondernemers in gesprek over hoe collectiviteit en een coöperatieve aanpak kunnen bijdragen aan een klimaatadaptieve stadswijk.
In twee talkshows praat journalist Tara Lewis met verschillende gasten over hoe de openbare ruimte in de stad beter ingericht kan worden voor onder andere vrouwen, en hoe we omgaan met de vele lege gebouwen in de stad nu dat er weer gekraakt wordt.
Soroptimist Club Rotterdam stelt in 2026 maximaal € 6.000 (1 x € 3.000 en 2 x € 1.500) beschikbaar voor activiteiten of investeringen waarinpersoonlijke groei en bloei voor Rotterdamse vrouwen en/of kinderen centraal staan.
Als Controller ben je verantwoordelijk voor het opstellen van financiële rapportages, budgetten en prognoses. Je analyseert financiële resultaten, adviseert management over risico’s en kansen, en bewaakt en verbetert de interne controles.
Wij gebruiken cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Als je geen toestemming geeft, kan dit gevolgen hebben voor het gebruik van de site.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Nog geen reactie — begin de discussie!