Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.
Reizigers, van J.H. Baas op Rotterdam Centraal. In de volksmond beter bekend als ‘de speculaasjes’
Glasmozaïek Karel Doormanstraat, Klaas van de Erve
Naast de ingang van de huidige Kamer van Koophandel prijkt een reliëf van Nel Klaasen
De titelloze sculptuur van Naum Gabo, voor de Bijenkorf aan de Coolsingel
Gevelmozaïek aan het Holbeinhuis, verwijzend naar de reizen van Erasmus, ontworpen door Louis van Roode
Glas-in-betonpaneel op het Technikongebouw van Hugh Maaskant, ontworpen door Karel Appel
Het werk van Appel is al jaren hét herkenningspunt van de meest prominente ingang van het Technikoncomplex
De gevel van Louis van Roode is naadloos onderdeel van het voormalige stationspostgebouw aan het Delftseplein
Het glas in beton op de westelijke gevel van Central Post, ontworpen door Louis van Roode
‘De Vissen’ van Hetty Heyster
Villa in de duinen
Villa in de duinen
Villa in de duinen
Pieter van Toor in de villa
Villa in de duinen
Villa in de duinen
Villa in de duinen
Galerij navigatie
Galerij navigatie pijlen
1 / 17
Vanaf 1951 werd 1,5 procent van de bouwsom van publieke gebouwen verplicht besteed aan kunstopdrachten. Door heel Nederland resulteerde dit in een rijk scala aan combinaties tussen kunst en architectuur. Straatfotograaf Marcel Kollen laat met een fotoserie zien hoe in Rotterdam de vaak markante kunstwerken een vanzelfsprekend onderdeel zijn geworden van de stad.
De vele monumentale kunstwerken die Rotterdam rijk is, worden ook wel ‘gebonden’ genoemd. Gebonden, omdat ze dikwijls letterlijk een eenheid vormen met de architectuur waar ze deel van uitmaken. De werken kwamen bovendien zelden autonoom tot stand. Materiaal én inhoud is toegesneden op de specifieke plek in het gebouw.
Rotterdam is niet de enige stad waar een felle discussie woedt over het bestaansrecht van de luchthaven. In Keulen bouwden ze hun vliegveld om. Daar wordt nu gewerkt, gewoond, gegeten en gedronken. Dat is niet alleen de verdienste van de stad zelf. Wat hebben de bank, Ikea en Schumacher’s Formule 1-wagens hiermee te maken? En wat kan Rotterdam ervan leren?
Historicus Wouter Vanstiphout schreef een biografie over architect Carel Weeber, die 2 februari overleed. Hij ontdekte talloze kwaliteiten in zijn woongebouwen, zoals de Peperklip en Pompenburg. Het zijn “gebouwen die men nu niet meer maakt”, en die we daarom moeten koesteren.
Rond de jaarwisseling kwamen er weer 49 woningen bij in Rotterdam: hoera! Elk nieuw woongebouw haalt immers beetje bij beetje de druk van de woningmarkt. Als het aanbod tenminste ook aansluit op de vraag. Hoe zit dat bij deze 49 woningen?
South Explorer etaleert wat er gebeurt op het gebied van kunst en cultuur op Rotterdam Zuid. Dat zijn culturele hotspots, tijdelijke locaties, kunstenaars-verzamelgebouwen, galeries, de Oude Kerk, individuele ateliers, een bioscoop, een theater, boek- en kunstwinkels.
Venue:
verschillende locatie verspreid over Rotterdam Zuid. Voor plattegrond zie het vouwblad door de stad of kijk op de website: southexplorer.nl
Als geen ander weet jij dat eenzaamheid onder ouderen in Rotterdam groot is en je vindt het belangrijk om hier iets aan te doen. Jij wilt daar met ons het verschil in maken en vrijwilligers motiveren om zich in te zetten voor een ander. Dan ben jij wellicht de consulent die wij zoeken!
Voor het ruimtelijk ontwerp van Roodkapje’s anarchief, een tentoonstellings- en verzamelruimte voor anarchivale experimenten, is Roodkapje met een Open Call op zoek naar een ontwerper/designer/kunstenaar.
Wij gebruiken cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Als je geen toestemming geeft, kan dit gevolgen hebben voor het gebruik van de site.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Nog geen reactie — begin de discussie!