Gespreksstof nodig voor de vrijmibo? Stuurman Vincent Cardinaal laat zijn licht schijnen op de aanpak van de Coolsingel. Hij vindt die te weinig uitnodigend voor de toekomst.
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam
Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?
Al 6 reacties — discussieer mee!
Goed verhaal, ik ben het grotendeels met je eens en lekker dromen over het soort horeca en winkel(tjes) dat er idealiter dan zou komen is natuurlijk fijn, maar de realiteit laat zien, wat je zelf al aangeeft: dat de ketens er zullen blijven heersen. Een verbetering wordt het sowieso, maar of het genoeg is? Die online-winkel visie, waarin er weer ruimte komt voor een persoonlijker / betaalbaarder stadscentrum past heel goed bij een autovrije Coolsingel.
Daarom ben ik het helemaal niet eens met de volgende redenering van je:
“Rotterdam is een uit de kluiten gewassen provinciestad die er op is ingericht om er zo snel mogelijk in en uit te kunnen rijden per auto. Daarom zou de duurste straat van onze stad op het Monopolybord niet zo lekker uitpakken zonder autoverkeer.”
Dat was ooit de insteek ja, maar is het dus niet het uitgelezen moment om die inrichting voor de auto eens ter sprake te stellen, met name in het hart van de stad? Heeft het plan daar ook gewerkt? Werd het centrum van de stad daar aantrekkelijk van? (Uitsluitend bevoorrading / bestemmingsverkeer vs. doorgaand verkeer in het centrum.)
Ja het is (nu nog) een belangrijke verkeersader, maar wil je al dat verkeer nog steeds in het centrum?
In Utrecht maken ze er weer een echte singel van, Delft stopt de trein onder de grond, Times Square is sinds 2009 autovrij. En Rotterdam?
Rotterdam blijft nostalgisch vasthouden aan het gedateerde ‘moderne’ idee dat de stad na de oorlog nu eenmaal voor de auto ingericht is, en dat moet blijven. Eeuwig zonde.
Het was natuurlijk ook wat prikkelend gesteld. Anderzijds: ik zie niet in hoe je géén bottleneck maakt als je de Coolsingel afsluit. Hoe gaat het verkeer vanaf de brug dan rijden? En vanaf Hofplein? Dan zul je veel ingrijpender moeten gaan herstructureren.
Helaas weggevallen in de eindredactie van dit stuk: ik haalde oorspronkelijk de Aspach in Brussel in, Die is sinds deze zomer autovrij. Het kan dus blijkbaar wel. Brusse is qua verkeersinrichting een soort Rotterdam tot de tiende macht. Maar tegelijk: Rotterdam is op ieder ander vlak verre van Brussel. Het zal me een uitdaging blijven.
Dat is natuurlijk een flinke uitdaging (vanaf Erasmusbrug) en ik zou het liefst al het verkeer links of rechts af zien slaan en alleen maar een heel beperkte hoeveelheid rechtdoor voor lokale bestemmingen. Wat mij betreft creëer je een ring binnen de ring, met alleen bestemmings / stapvoets verkeer binnenin. Daar zou, naar mijn idee, het centrum het meest bij gebaat zijn.
Ik zag trouwens net het filmpje van West8 ( https://vimeo.com/125886239 ) en moet zeggen dat het er heel aardig uitziet. Met name het stuk waar het autoverkeer tot 1 baan gereduceerd wordt. Op die manier kun je er wel langs, maar wordt het zeer onaantrekkelijk gemaakt als doorgaande route. Wel jammer dat er dan weer stoplichten geplaatst worden (of is dat nog onder voorbehoud?), want m.i. moet de zebra altijd voorrang hebben.
We gaan zien hoe het uitpakt. Dank voor je artikel!
Een prima stuk met de broodnodige humor, maar voordat de Coolsingel op de schop gaat, ik hoorde dat er in het oude postkantoor een 5 sterren hotel komt.
Laat Geuze eindelijk eens werk maken van dat afzichtelijke Schouwburgplein en het tot een plein maken dat de naam waardig is!
Het aanschouwen meer dan waard!
Schouwburgplein is een echt Rotterdams plein. Niets mis mee.
Voor ik het goed begrepen heb bestond de opdracht van West 8 uit het ontwerpen van een plan voor de buitenruimte, niet uit het bepalen of de C&A, de Prenatal en de Bijenkorf wel of niet weg zouden moeten of welke tentoonstellingen er in het oude postkantoor worden georganiseerd.
Het klopt dat er best wel wat leuke zaakjes geopend mogen worden aan de Coolsingel, met name in het stuk tussen de Bijenkorf en het Stadhuisplein, maar dat is een kwestie van marktwerking. Welke ondernemer komt er met een goed initiatief?
Maar zoals het (in mijn ogen overigens prima ontworpen) Schouwburgplein ook laat zien, kan de buitenruimte daar een goede aanzet in geven. Sinds het Schouwburgplein er in deze vorm is, zijn er aan het aanliggende stuk van de Karel Doormanstraat behoorlijk wat succesvolle terrassen bijgekomen.