Ga naar de inhoud

Waarom Vers Beton zich zo thuis voelt in De Schouw — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Zondag viert café De Schouw het 75-jarig bestaan. De roemruchte kroeg is ook voor de redactie van Vers Beton een vaste verzamelplaats. En dat past in een lange traditie, schrijft hoofdredacteur Eeva Liukku.

12033067_1075732849111142_4696796699257727768_n
beeld: IkRotterdam

In wereldsteden als Parijs en New York vind je kroegen met een rijke culturele historie, waar het meubilair even beroemd is als het clientèle. Als Rotterdammer, komende uit een stad waar het dedain van ‘niet lullen maar poetsen’ zijn weerslag vindt in een niet altijd even grote waardering voor kunst en cultuur, wekken dit soort plekken altijd bewondering bij mij op. Hoe jammer dat in het bombardement op Rotterdam ook zoveel kroegen verloren zijn gegaan die misschien wel ons Café de Flore of the White Horse Tavern waren geweest. Des te mooier is het gegeven dat café De Schouw slechts een paar maanden na het bombardement de deuren opende, als het prille begin van de nieuwe culturele wederopbouw van de stad.
Toen we in 2011 Vers Beton hebben opgericht, het online tijdschrift voor ‘de harddenkende Rotterdammer’, deden we dat omdat we vonden dat Rotterdam méér kritiek, reflectie en debat nodig had. Je kunt ook zeggen: méér beschouwing, het zit eigenlijk al in de naam. In café De Schouw beseffen we dat we niet het wiel opnieuw hoeven uit te vinden. Rotterdam is geen culturele woestijn. Deze stad kent een eigen traditie van kunstenaars, schrijvers, denkers en journalisten die bijgedragen hebben aan de cultuur van de stad. Voor mij staat De Schouw hier symbool voor. Hier druipt de historie en de cultuur écht van de muren af. De permanente tentoonstelling aan de muur herinnert ons aan deze traditie. Een traditie waar ook Vers Beton schatplichtig aan is. Café De Schouw is dan toch ons Café de Flore geworden.
Dit is de reden dat Vers Beton, een club schrijvers, fotografen, journalisten, columnisten en illustratoren, zich hier thuis voelt. In maart 2013 hebben we hier een nieuw webdesign gelanceerd en hadden we de eer om te mogen exposeren in de Aanschouw. Regelmatig houden we hier ook redactie- en lezersborrels. In De Schouw hebben we de stamkroeg gevonden die elk zelf respecterend medium nodig heeft.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Cultuurplan 2025-2028: “Het zegt wel iets over de kwaliteit van het advies in Rotterdam. Die is ondermaats”

    • Kunst en Cultuur

    Het adviesrapport voor het Cultuurplan, waarin staat welke Rotterdamse culturele instellingen hoeveel subsidie krijgen de komende vier jaar, is gepubliceerd. Er waren 140 aanvragen. Vers Beton vroeg vijf instellingen om een reactie op het advies. “Ik ben echt heel erg boos, de willekeur lijkt heel groot.”

  • ‘Stukjes’ oude Tramhuis

    • Kunst en Cultuur

    Wie laatst over het Eendrachtsplein liep, zag hoe het oude Tramhuis werd ontmanteld. Na een langdurige ijzeren omhelzing van bouwhekken met foto’s van weleer, wordt het de komende tijd gerestaureerd om terug te keren als stadswandelingenkiosk. Net als iedere Rotterdammer heeft ook Astrid Standhardt herinneringen aan het markante gebouwtje.

  • Winnaar Dutilhprijs: het verhaal van Leen Sanders, een Rotterdamse bokser in Auschwitz

    • Kunst en Cultuur

    De jury had een zware dobber aan de Dutilhprijs van 2024. Waar de één een absolute winnaar herkende, vond de ander dat het niet eens op de shortlist paste. Maar ze kwamen eruit: Erik Brouwer won met zijn boek Leen Sanders, een bokser die levens redde in Auschwitz.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Didier Eribon is internationally renowned for his groundbreaking work Returning to Reims. Part memoir, part social and political theory, the book caused a stir in France and approached cult status in Germany, where it touched a nerve with its central premise that the mainstream left is to blame for pushing the working classes towards the far right and nationalism.

    Venue: De Dépendance, OASE
    Datum:
  • Brutus Space presenteert deze zomer een nieuwe, dynamische editie van Wild Summer of Art. Naast een expositie van 50 Rotterdamse hedendaagse kunstenaars omvat deze editie een uitgebreid publieksprogramma vol evenementen, screenings en performances.

    Venue: Brutus
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Het hoofd marketing & communicatie ontwikkelt en werkt aan het marketingbeleid van MOMO Festival, MOMO Concerts en MOMO Create  en is eindverantwoordelijk voor de uitvoering ervan, waarbij het optimaliseren van het publieksbereik centraal staat.

  • Het bedrijfsbureau is de uitvoeringsorganisatie van de koepelcoöperatie Energie van Rotterdam. Met een klein team werken we dagelijks aan de ondersteuning van de energiecoöperaties, het realiseren van energieprojecten en het behartigen van de belangen in de stad.

  • The Writer’s Guide (to the Galaxy) is een cursuscentrum voor written (en soms ook een beetje spoken) word. Ook is het een ontmoetingsplek voor jonge schrijvers, boekennerds en intersectionele feministen.

  • Bekijk alle vacatures