Ga naar de inhoud

Kleur in tijden van wederopbouw — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Sara Wiersma kijkt iedere maand naar buitenkunst voor Vers Beton. Wat betekent het en wat vinden de mensen ervan? Deze keer: Louis van Roodes mozaïek op het voormalig Stationspostgebouw.
Als je in het donker vanaf Rotterdam Centraal richting het Delftseplein loopt, word je er naartoe getrokken. Gloeiende lichtpunten, verspreid over de zijgevel van het voormalige stationspostgebouw. In talloze kleuren lichten de ramen van het hoge gebouw op. De kozijnen lijken lukraak op de gevel gezet: schots en scheef hangen de uitstulpende, betonnen vierkanten aan het gebouw. Als de avond eenmaal is gevallen, dan zijn de glas-in-betonramen zowat de enige kleuren op deze plek in het stationsgebied. En toch: wie niet oplet, niet de moeite neemt eens omhoog te kijken, die loopt er zo langs. Als je de verlichte ramen eenmaal hebt gezien, dan vergeet je ze niet meer.
Louis van Roode (1914-1964) studeerde aan de Academie voor Beeldende Kunst in Rotterdam. In de jaren ‘50 behoorde hij tot de Venstergroep, samen met andere Rotterdamse grafici. Zoals bijvoorbeeld Gust Romijn, wiens ‘De Dobber’ twee maanden geleden op deze plek werd besproken. Net als veel beeldend kunstenaars was Louis Van Roode betrokken bij de wederopbouw. In die tijd werkte hij veel samen met de twee broers, architecten Evert en Herman Kraaijvanger. Kunst en architectuur werden door hen geïntegreerd, zoals het mozaïek aan het Holbeinhuis uit 1954 en dit abstracte werk aan de zijgevel van het Stationspostgebouw in 1959.

Ongelooflijke kleurschakering

De 22 uitstulpende glas-in-betonramen van het pand, die allemaal een eigen abstracte vorm en voorstelling hebben, zijn temidden van een enorme patroon geplaatst: twee abstracte, brede banen in groen en roze sierbeton waar een bruine lijndecoratie overheen loopt. Van Roode schrok niet terug voor grote formaten: de wand is 52 meter hoog en 7 meter breed. Het gigantische patroon is aan de buitenwand van het trappenhuis van het gebouw geplaatst. Het voormalige Stationspostgebouw is nu het bedrijfsverzamelpand Central Post geworden, waar o.a. ProRail en de redactie van Algemeen Dagblad in zitten.
Van Roode begon zijn carrière overigens met wandschilderingen, zoals voor een sigarettenfabriek in Dordrecht,het Schielandshuis en het Zuiderziekenhuis in Rotterdam. Na de wandschilderingen volgden mozaïeken. Deze waren eerst samengesteld uit stukken glas of steentjes die hij kant-en-klaar kocht, maar later begon hij stukken glas met een zelfgemaakte mozaïekbeitel te bewerken. Dit is goed te zien in de glas-in-betonramen: de stukken glas waaruit ze zijn opgesteld, zijn niet gepolijst en weerbarstig. Geen enkel stuk is hetzelfde, waardoor het lijkt alsof je naar een verzameling ruwe edelstenen kijkt. Als er licht door de ramen schijnt, geven deze stukken glas dan ook een ongelofelijke kleurschakering vrij.

Rosanne Dubbeld Photography
Gevelmozaïek op het voormalig Stationspostgebouw, van Louis van Roode beeld: Rosanne Dubbeld

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • “Bij de gemeente ontbreekt een cultuurpolitieke visie op wat de stad nodig heeft”

    • Kunst en Cultuur

    Deze maand beslist de gemeenteraad over de toekenning van de cultuurplangelden, aan de hand van adviezen over het Cultuurplan 2025-2028. Wethouder Said Kasmi stelde daarvoor een onafhankelijke adviescommissie in die werd ondersteund door een extern adviesbureau, nadat hij in 2023 de Raad voor Kunst en Cultuur ophief. Volgens de Rotterdamse Kunststichting mocht het allermaal niet baten: de structurele problemen duren onverminderd voort. Lees hun ongevraagd advies. 

  • Bij Truus gingen niet alleen de nieuwste reportages, maar ook de wederwaardigheden over de toonbank

    • Kunst en Cultuur

    Een halve eeuw lang kon de Rotterdammer bij Veenstra terecht voor alles – van wereldjournalistiek tot literaire kritieken en van lectuur tot wenskaarten. In een alsmaar gentrificerend Lusthofkwartier was dat een van de weinige constanten. Maar met de tijd verdween ook de wens – en daarmee Truus. Deze maand sloot de buurtboekhandel de deuren, maar niet zonder een tijdloos afscheid.

  • “We gaan Nederland bevrijden van neutraliteit”

    • Kunst en Cultuur

    Neutraliteit is een groot goed in de Nederlandse media, cultuur en wetenschap. Maar hoe neutraal zijn we eigenlijk – en wat betekent dat in tijden van oorlog? Festival New Radicalisms onderzocht de grenzen van neutraal-zijn. Arlette van den Berg was erbij en sprak met organisator Shirin Mirachor, directeur van (A)WAKE.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • On 21 November platform for city culture De Dépendance welcomes Michèle Lamont, an acclaimed Harvard sociologist, to discuss her new book ‘Seeing Others: How Recognition Works and How it Can Heal a Divided World’ at De Sportschool, Rotterdam-Charlois. 

    Venue: De Sportschool
    Datum:
  • Geniet van vier dubbelconcerten waarbij veelbelovende talenten en bekende namen het podium delen.

    Venue: Batavierhuis
    Datum:
  • In de maand november doet de Pointer pop-up redactie in onderzoek in Rotterdam. Vanuit een…

    Venue: Witte de Withstraat 42
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam