Ga naar de inhoud

Massa zonder zwaarte op het Binnenwegplein — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Sara Wiersma bekijkt iedere maand een bijzonder stuk buitenkunst voor Vers Beton. Wat betekent het en wat vinden de mensen ervan? Deze keer: twee roestvrijstalen platen op het Binnenwegplein.
Op het Binnenwegplein vallen onmiddelijk de twee enorme roestvrijstalen platen op. Ze draaien langzaam in de wind. Het lijkt in samenspel te zijn met de naastgelegen mistfontein die eens in de zoveel tijd water, led-licht en stoom voortbrengt. Het draaiende beeld trekt zich van de drukte op het plein niets aan, het beweegt rustig temidden van de mensenmassa en de walm van frituur.
Het kinetische kunstwerk ‘Two Turning Vertical Rectangles’ van de Amerikaanse kunstenaar George Rickey (1907-2002) is terug van weggeweest. In 2012 werd het verwijderd van het plein omdat het een gevaar zou zijn geworden. Door het, in de loop van de jaren, opgehoogde vloeroppervlak rondom het werk kwamen de randen van de rechthoekige platen bij het ronddraaien lager dan toegestaan. Bij het laagste punt kwamen de platen nog maar 2.11 meter van de grond vandaan: een gevaar voor onze langere medemens. Voor het terugplaatsen bleek drie jaar nodig. Afgelopen april was het zover. Hier ging langdurig onderzoek door ingenieurs van de gemeente, de erven-Rickey en Sculpture International Rotterdam aan vooraf. Het beeld staat nu op een 50 centimeter hogere sokkel en heeft een vernieuwde fundering.

Two_Turning_Vertical_Rectangles_Rotterdam-7243897
Two Turning Vertical Rectangles van George Rickey beeld: Rosanne Dubbeld

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • 85 jaar na het bombardement laat de geschiedenis zich opnieuw ontdekken 

    • Kunst en Cultuur

    Na het bombardement van 14 mei 1940 stond tachtig jaar lang vooral de verwoeste stad centraal. Maar wie waren de ménsen die erbij omkwamen? Met projecties door de stad geeft De namen van 14 mei de slachtoffers eindelijk een gezicht.

  • De kinderen van Lebensborn: ontworteld, gestigmatiseerd en veerkrachtig

    • Kunst en Cultuur

    “Geef de Führer een kind” was de slogan van Lebensborn, het geboorteprogramma dat Duitsers moest aansporen om zoveel mogelijk ‘arische’ kinderen te verwekken – de beoogde nieuwe leiders van het Derde Rijk. Toen dat niet effectief bleek, werden kinderen die arisch oogden zonder pardon geroofd uit Oost-Europa en ‘gegermaniseerd’. De Rotterdamse fotograaf Angeniet Berkers documenteerde deze veelal onbekende geschiedenis.

  • Sober raves: “De maatschappij zou beter zijn als we elke dag dansten”

    • Kunst en Cultuur

    “Bedankt, maar ik ga liever naar een niet-nuchtere rave, want dit klinkt echt awkward”, is de reactie als Zuza Nazaruk vertelt over sober raves. En toch: aanvankelijk ongemakkelijk tussen een groep vreemden, staat Nazaruk twee uur later uitzinnig mee te dansen, nuchter. Body on. Head off. 

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam