De gemeente Rotterdam streeft naar een aantrekkelijke binnenstad, waar fietsers en flaneurs alle ruimte krijgen. Voorlopig wordt de stad echter nog in stukken gesneden door brute semi-snelwegen als Blaak en Weena. Een verspilling van ruimte en kansen, vindt gastredacteur Tijs van den Boomen. Hij wijst op het belang van high streets, oftewel stadsstraten.
Op de Coolsingel is voortaan een hoofdrol weggelegd voor de tram, de fietser en de voetganger. En voor de boom, want er komen 65 platanen bij. Maar in tegenstelling tot wat sommigen hadden gehoopt of juist gevreesd, wordt Rotterdams belangrijkste straat niet autovrij, al moet de auto wel een forse stap terug doen. De vierbaans stadssnelweg maakt plaats voor drie – en hier en daar zelfs maar twee – bescheiden rijstroken.
Het plan, dat landschapsarchitect Adriaan Geuze eerder deze maand presenteerde, oogst naast enthousiasme ook ongeloof: komen er geen gigantische opstoppingen als je de weg zo ver afknijpt? In november zal het nieuwe verkeerscirculatieplan waarschijnlijk aantonen dat die angst ongegrond is: wereldwijd is de auto in de stad op zijn retour en dat geldt ook voor Rotterdam.