Ga naar de inhoud

Ruim baan voor de stadsstraat — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

De gemeente Rotterdam streeft naar een aantrekkelijke binnenstad, waar fietsers en flaneurs alle ruimte krijgen. Voorlopig wordt de stad echter nog in stukken gesneden door brute semi-snelwegen als Blaak en Weena. Een verspilling van ruimte en kansen, vindt gastredacteur Tijs van den Boomen. Hij wijst op het belang van high streets, oftewel stadsstraten.

Op de Coolsingel is voortaan een hoofdrol weggelegd voor de tram, de fietser en de voetganger. En voor de boom, want er komen 65 platanen bij. Maar in tegenstelling tot wat sommigen hadden gehoopt of juist gevreesd, wordt Rotterdams belangrijkste straat niet autovrij, al moet de auto wel een forse stap terug doen. De vierbaans stadssnelweg maakt plaats voor drie – en hier en daar zelfs maar twee – bescheiden rijstroken.
Het plan, dat landschapsarchitect Adriaan Geuze eerder deze maand presenteerde, oogst naast enthousiasme ook ongeloof: komen er geen gigantische opstoppingen als je de weg zo ver afknijpt? In november zal het nieuwe verkeerscirculatieplan waarschijnlijk aantonen dat die angst ongegrond is: wereldwijd is de auto in de stad op zijn retour en dat geldt ook voor Rotterdam.

Al 3 reacties — discussieer mee!

  • Goed artikel, mooie lijst van semisnelwegen die onze prachtige stad doorsnijden (Blaak, Weena, Westzeedijk en Schiedamseweg/Rotterdamsedijk).

    Wat mij opvalt is dat je juist de échte oude stadsstraten die omgetoverd zijn in autosnelwegen niet noemt, bijvoorbeeld Schieweg en ‘s-Gravendijkwal/Pleinweg. Stuk voor stuk straten dwars door de oude stad. Waarbij mensen aan weerszijden elkaar niet kunnen kennen zonder gevaar voor eigen leven…

    Ben benieuwd hoe jij dit ziet!

  • Mooi stukje en rake observaties.

    Ja, dit soort straten moeten levendig zijn en dat betekend autoluw maar niet (direct) autoloos.

    Voor een stadsstraat is de Rotterdamsedijk denk ik toch een brug te ver maar er is een redelijk alternatief in de Schiedamseweg Beneden als alternatieve fiets-/wandelroute tussen Marconiplein en Schiedam. Stuk vrijliggend fietspad en daarna rustige weg met zelfs nog twee cafés.

    De nieuwe plannen voor de Coolsingel zijn denk ik een tussenstap, over tien jaar wordt hij gewoon autovrij.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • Duo lecture by Slava Balbek (online) and David Gianotten & Michael den Otter of OMA, organised in collaboration with the Ukraine-the Netherlands Urban Network. Wednesday 6 December 2023, 18:30 – 20:15 (Doors open at 18:00). Register for the offline event or join the live stream

    Venue: Independent School for the City
    Datum:
  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.

    Venue: De leeszaal
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Museum Boijmans Van Beuningen beheert een collectie van uitzonderlijke kwaliteit, verdeeld over vele eeuwen en disciplines. Het museum is een gewaardeerde speler in een internationaal netwerk van toonaangevende musea, maar is ook nauw verbonden met Rotterdam, een stad met 660.000 inwoners en 175 talen.

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Bekijk alle vacatures