De gemeente Rotterdam streeft naar een aantrekkelijke binnenstad, waar fietsers en flaneurs alle ruimte krijgen. Voorlopig wordt de stad echter nog in stukken gesneden door brute semi-snelwegen als Blaak en Weena. Een verspilling van ruimte en kansen, vindt gastredacteur Tijs van den Boomen. Hij wijst op het belang van high streets, oftewel stadsstraten.
Op de Coolsingel is voortaan een hoofdrol weggelegd voor de tram, de fietser en de voetganger. En voor de boom, want er komen 65 platanen bij. Maar in tegenstelling tot wat sommigen hadden gehoopt of juist gevreesd, wordt Rotterdams belangrijkste straat niet autovrij, al moet de auto wel een forse stap terug doen. De vierbaans stadssnelweg maakt plaats voor drie – en hier en daar zelfs maar twee – bescheiden rijstroken.
Het plan, dat landschapsarchitect Adriaan Geuze eerder deze maand presenteerde, oogst naast enthousiasme ook ongeloof: komen er geen gigantische opstoppingen als je de weg zo ver afknijpt? In november zal het nieuwe verkeerscirculatieplan waarschijnlijk aantonen dat die angst ongegrond is: wereldwijd is de auto in de stad op zijn retour en dat geldt ook voor Rotterdam.
Al 3 reacties — discussieer mee!
Mooie beelden en sfeerschets van de route.
Marconiplein is echt een vreselijke plek voor fietsers en wandelaars.
Het ov is net heringericht, aldus een aantal nieuwsberichten die ik vond via google. Nu de wandelroute nog?
http://www.deopenbareruimte.nu/nieuws/overzichtelijker-ov-op-marconiplein/
Goed artikel, mooie lijst van semisnelwegen die onze prachtige stad doorsnijden (Blaak, Weena, Westzeedijk en Schiedamseweg/Rotterdamsedijk).
Wat mij opvalt is dat je juist de échte oude stadsstraten die omgetoverd zijn in autosnelwegen niet noemt, bijvoorbeeld Schieweg en ‘s-Gravendijkwal/Pleinweg. Stuk voor stuk straten dwars door de oude stad. Waarbij mensen aan weerszijden elkaar niet kunnen kennen zonder gevaar voor eigen leven…
Ben benieuwd hoe jij dit ziet!
Mooi stukje en rake observaties.
Ja, dit soort straten moeten levendig zijn en dat betekend autoluw maar niet (direct) autoloos.
Voor een stadsstraat is de Rotterdamsedijk denk ik toch een brug te ver maar er is een redelijk alternatief in de Schiedamseweg Beneden als alternatieve fiets-/wandelroute tussen Marconiplein en Schiedam. Stuk vrijliggend fietspad en daarna rustige weg met zelfs nog twee cafés.
De nieuwe plannen voor de Coolsingel zijn denk ik een tussenstap, over tien jaar wordt hij gewoon autovrij.