Ga naar de inhoud

Forum sloopt architectuur Lijnbaan — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Voor de bouw van Forum, het winkelcentrum tussen de Coolsingel en de Lijnbaan, wordt een deel van de Lijnbaan gesloopt. Ferrie Weeda pleit ervoor om hét icoon van de wederopbouw in zijn geheel intact te laten .

Forum-Rotterdam-001
Forum Rotterdam beeld: Multi Corporation bv

Al 11 reacties — discussieer mee!

  • Primarkt moet je niet toelaten in het centrum!!! Het wordt een pauper centrum met alle Blokkers, Xenos, Kruidvat, Action, Primarkts.
    Bouwen om het bouwen slaat nergens op. Stop eens met slopen en opbouwen van het centrum!

  • Het slopen van de Lijnbaan kan mij niet snel genoeg gebeuren. Dat gebied is dodelijk voor elke vorm van levendigheid en ziet er niet uit, zeker met al die in het zicht liggende expeditiestraten. Daarnaast voldoen de units allang niet meer aan hedendaagse standaarden, niet voor niets veranderd de korte Lijnbaan inmiddels al in een desolaat gebied.

  • Met alle respect voor de schrijver van dit stuk, maar de Lijnbaan is afschuwelijk. Mag dan leuk monumentale waarde hebben, maar het is gewoon echt afgrijselijk. Donkere urinesteegjes en laagbouw met nietszeggende gevels. Als geboren en getogen Rotterdammer ben ik én heel veel met mij ervoor de Lijnbaan per direct te slopen!!

  • Het is toch wat dat de lijnbaan dé winkelstraat is van je stad. Had zo een winkelcentrum in Capelle kunnen zijn. Rotterdam verdient na alle goede ontwikkelingen de laatste tijd echt een dikke upgrading van dit gebied.

    • Als je het dan hebt over het dertien-in-een-dozijn karakter van de Lijnbaan: die ‘spectaculaire glazen pui’ zal het dan niet veel beter maken. Volgens mij hebben ze die zelfs al in Capelle, of in ieder geval op andere plekken waar Multi zijn winkelplinten bouwt. Volgens mij is de schrijver (en terecht) niet tegen die upgrade, maar verzet hij zich tegen de sloop van een cultuurhistorisch belangrijk gebouw voor een inwisselbare glazen gevel.
      Terugkerend thema in de hele Forum-soap is volgens mij dan ook dat de gemeente zich elke keer weer in de luren laat leggen door de gouden bergen van een slimme winkelontwikkelaar. Eerst het verhaal van Koolhaas dat werd ingewisseld door de Prada en de flagship stores, inmiddels komt Multi al weg met een ‘spectaculaire glazen pui’. Hou toch op…

      • De Lijnbaan heeft zeker een upgrade nodig! Sterker nog: die upgrade staat voor volgend jaar in de planning. Dan wordt het deel dat rijksmonument is gerestaureerd, waarbij het zijn modern-luxueuze uitstraling van de jaren ’50/’60 terugkrijgt.

        Het is schizofreen om één deel van de Lijnbaan te restaureren vanwege zijn unieke waarde, en tegelijkertijd het andere deel af te breken. De plannen voor Forum saboteren een herstel van de cultuurwaarde (én luxere commerciële aantrekkingskracht) van het Lijnbaangebied als geheel.

        Bovendien is de architectuur die ervoor terugkomt bedroevend. OMA zou zich moeten schamen voor dit slappe aftreksel van een oorspronkelijk ambitieus plan. Het programma en het ontwerp zijn de naam ‘Forum’ onwaardig.

      • @ferrie weeda
        De ‘modern-luxeuze uitstraling’ is wmb ver te zoeken

        @ferrie weeda
        ‘Het is schizofreen om één deel van de Lijnbaan te restaureren vanwege zijn unieke waarde, en tegelijkertijd het andere deel af te breken.’

        Laten we eerlijk zijn dit deel van de lijnbaan, wat vervangen zal worden door de zogenoemde spectaculaire glazen pui, is totaal niet vergelijken met het deel wat eigenlijk de ‘echte’ lijnbaan vormt (die pas vanaf de burger king begint). Het deel wat er nu vervangen gaat worden ziet er echt onbegrijpelijk droevig uit en is niet hoofdstraat waardig…

  • @Jamie
    De modern-luxueuze uitstraling van de jaren ’50/’60 wordt vanaf volgend jaar teruggebracht, dus nu moet je nog goed zoeken. De panden die reeds gerestaureerd zijn, vind je op nrs 74, 77 en 102. Het betreft een restauratie/reconstructie op basis van het oorspronkelijke ontwerp. Misschien is dit ontwerp naar jouw oordeel niet modern-luxueus, maar dan verschil je van mening met legio cultuurhistorici én met het oorspronkelijke succes van de Lijnbaan als chique winkelcentrum.
    Overigens zal een vestiging van de Primark niet bijdragen aan een modern-luxueuze uitstraling van welke orde dan ook.

    @Jamie
    Het deel van de Lijnbaan dat géén rijksmonument is, is uitstekend vergelijkbaar met het deel dat wél rijksmonument is. De panden op de nrs. 102 t/m 108, die tbv Forum moeten worden gesloopt, zijn zelfs geheel IDENTIEK aan het deel van de Lijnbaan dat rijksmonument is.
    De Lijnbaan is van kop tot staart door hetzelfde architectenbureau (Van den Broek en Bakema) ontworpen in dezelfde periode. Nrs 102 t/m 108 zijn zoals gezegd identiek aan het middendeel van de Lijnbaan. Nrs. 110 t/m 138 vormen de overgang naar de architectuur van het pand HH de Klerk, een gemeentelijk monument van dezelfde architecten. Samen met de panden aan de westzijde van de Lijnbaan (deels ‘Lijnbaanplein’, nrs 101-171) is deze bebouwing een uiting van nieuwe denkwijzen van Jaap Bakema.
    Op de nrs. 101-171 is door verbouwingen en nieuwbouw een rommelig uiterlijk ontstaan. Maar dat geldt – nogmaals – niet voor de panden die voor Forum moeten worden gesloopt. Bovendien: Als de staat van onderhoud en de gevolgen van goedkope verbouwingen als uitgangspunt voor waardebepaling worden genomen, in plaats van de intrinsieke waarde, dan kun je de helft van alle (potentiële) monumenten wel slopen.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Waarom huurders in de vrije sector hun mond niet opentrekken

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Duo lecture by Slava Balbek (online) and David Gianotten & Michael den Otter of OMA, organised in collaboration with the Ukraine-the Netherlands Urban Network. Wednesday 6 December 2023, 18:30 – 20:15 (Doors open at 18:00). Register for the offline event or join the live stream

    Venue: Independent School for the City
    Datum:
  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.

    Venue: De leeszaal
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Museum Boijmans Van Beuningen beheert een collectie van uitzonderlijke kwaliteit, verdeeld over vele eeuwen en disciplines. Het museum is een gewaardeerde speler in een internationaal netwerk van toonaangevende musea, maar is ook nauw verbonden met Rotterdam, een stad met 660.000 inwoners en 175 talen.

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Bekijk alle vacatures