Voor de bouw van Forum, het winkelcentrum tussen de Coolsingel en de Lijnbaan, wordt een deel van de Lijnbaan gesloopt. Ferrie Weeda pleit ervoor om hét icoon van de wederopbouw in zijn geheel intact te laten .

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.
Al 11 reacties — discussieer mee!
Primarkt moet je niet toelaten in het centrum!!! Het wordt een pauper centrum met alle Blokkers, Xenos, Kruidvat, Action, Primarkts.
Bouwen om het bouwen slaat nergens op. Stop eens met slopen en opbouwen van het centrum!
Maak van V&D één grote Primark
Het slopen van de Lijnbaan kan mij niet snel genoeg gebeuren. Dat gebied is dodelijk voor elke vorm van levendigheid en ziet er niet uit, zeker met al die in het zicht liggende expeditiestraten. Daarnaast voldoen de units allang niet meer aan hedendaagse standaarden, niet voor niets veranderd de korte Lijnbaan inmiddels al in een desolaat gebied.
Met alle respect voor de schrijver van dit stuk, maar de Lijnbaan is afschuwelijk. Mag dan leuk monumentale waarde hebben, maar het is gewoon echt afgrijselijk. Donkere urinesteegjes en laagbouw met nietszeggende gevels. Als geboren en getogen Rotterdammer ben ik én heel veel met mij ervoor de Lijnbaan per direct te slopen!!
Het is toch wat dat de lijnbaan dé winkelstraat is van je stad. Had zo een winkelcentrum in Capelle kunnen zijn. Rotterdam verdient na alle goede ontwikkelingen de laatste tijd echt een dikke upgrading van dit gebied.
Als je het dan hebt over het dertien-in-een-dozijn karakter van de Lijnbaan: die ‘spectaculaire glazen pui’ zal het dan niet veel beter maken. Volgens mij hebben ze die zelfs al in Capelle, of in ieder geval op andere plekken waar Multi zijn winkelplinten bouwt. Volgens mij is de schrijver (en terecht) niet tegen die upgrade, maar verzet hij zich tegen de sloop van een cultuurhistorisch belangrijk gebouw voor een inwisselbare glazen gevel.
Terugkerend thema in de hele Forum-soap is volgens mij dan ook dat de gemeente zich elke keer weer in de luren laat leggen door de gouden bergen van een slimme winkelontwikkelaar. Eerst het verhaal van Koolhaas dat werd ingewisseld door de Prada en de flagship stores, inmiddels komt Multi al weg met een ‘spectaculaire glazen pui’. Hou toch op…
De Lijnbaan heeft zeker een upgrade nodig! Sterker nog: die upgrade staat voor volgend jaar in de planning. Dan wordt het deel dat rijksmonument is gerestaureerd, waarbij het zijn modern-luxueuze uitstraling van de jaren ’50/’60 terugkrijgt.
Het is schizofreen om één deel van de Lijnbaan te restaureren vanwege zijn unieke waarde, en tegelijkertijd het andere deel af te breken. De plannen voor Forum saboteren een herstel van de cultuurwaarde (én luxere commerciële aantrekkingskracht) van het Lijnbaangebied als geheel.
Bovendien is de architectuur die ervoor terugkomt bedroevend. OMA zou zich moeten schamen voor dit slappe aftreksel van een oorspronkelijk ambitieus plan. Het programma en het ontwerp zijn de naam ‘Forum’ onwaardig.
@ferrie weeda
De ‘modern-luxeuze uitstraling’ is wmb ver te zoeken
@ferrie weeda
‘Het is schizofreen om één deel van de Lijnbaan te restaureren vanwege zijn unieke waarde, en tegelijkertijd het andere deel af te breken.’
Laten we eerlijk zijn dit deel van de lijnbaan, wat vervangen zal worden door de zogenoemde spectaculaire glazen pui, is totaal niet vergelijken met het deel wat eigenlijk de ‘echte’ lijnbaan vormt (die pas vanaf de burger king begint). Het deel wat er nu vervangen gaat worden ziet er echt onbegrijpelijk droevig uit en is niet hoofdstraat waardig…
@Jamie
De modern-luxueuze uitstraling van de jaren ’50/’60 wordt vanaf volgend jaar teruggebracht, dus nu moet je nog goed zoeken. De panden die reeds gerestaureerd zijn, vind je op nrs 74, 77 en 102. Het betreft een restauratie/reconstructie op basis van het oorspronkelijke ontwerp. Misschien is dit ontwerp naar jouw oordeel niet modern-luxueus, maar dan verschil je van mening met legio cultuurhistorici én met het oorspronkelijke succes van de Lijnbaan als chique winkelcentrum.
Overigens zal een vestiging van de Primark niet bijdragen aan een modern-luxueuze uitstraling van welke orde dan ook.
@Jamie
Het deel van de Lijnbaan dat géén rijksmonument is, is uitstekend vergelijkbaar met het deel dat wél rijksmonument is. De panden op de nrs. 102 t/m 108, die tbv Forum moeten worden gesloopt, zijn zelfs geheel IDENTIEK aan het deel van de Lijnbaan dat rijksmonument is.
De Lijnbaan is van kop tot staart door hetzelfde architectenbureau (Van den Broek en Bakema) ontworpen in dezelfde periode. Nrs 102 t/m 108 zijn zoals gezegd identiek aan het middendeel van de Lijnbaan. Nrs. 110 t/m 138 vormen de overgang naar de architectuur van het pand HH de Klerk, een gemeentelijk monument van dezelfde architecten. Samen met de panden aan de westzijde van de Lijnbaan (deels ‘Lijnbaanplein’, nrs 101-171) is deze bebouwing een uiting van nieuwe denkwijzen van Jaap Bakema.
Op de nrs. 101-171 is door verbouwingen en nieuwbouw een rommelig uiterlijk ontstaan. Maar dat geldt – nogmaals – niet voor de panden die voor Forum moeten worden gesloopt. Bovendien: Als de staat van onderhoud en de gevolgen van goedkope verbouwingen als uitgangspunt voor waardebepaling worden genomen, in plaats van de intrinsieke waarde, dan kun je de helft van alle (potentiële) monumenten wel slopen.
Uitstekend idee – ik had er ook al aan gedacht
Slopen die hap en die verschrikkelijke flats ook. Alles beter dan deze ruimte verkwanselende ellende met expeditie straten, geen grandeur van te maken wel een mooie container terminal.