Ga naar de inhoud

Pontje Charlois-Katendrecht: ontbrekende schakel op Zuid — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Wie de kaart van Rotterdam erbij pakt, merkt dat Charlois en Katendrecht vlak bij elkaar liggen. Is het dan niet logisch om deze twee wijken op Zuid met elkaar te verbinden?
Dat moeten de mensen van Stedelinks010 ook gedacht hebben. Voor hen is de verbinding een ontbrekende schakel in het aanbod van wandel- en fietsroutes rondom de stadshavens, het stedelijk panorama en tussen de noord- en zuidoevers van de Nieuwe Maas.
Stedelinks010 is een samenwerkingsverband van kunstenaars en maatschappelijke instellingen dat in 2011 een prijsvraag won die uitgeschreven was door het toenmalige Pact op Zuid – de voorloper van het huidige nationaal programma. Zo verwierf het budget om Rotterdam-Zuid meer kunst en cultuur te bieden. Dit wordt gedaan met de zogenoemde ‘Investeringscampagne voor mede-eigenaarschap van de stad’.
De campagne is bedoeld om bewoners op Zuid te stimuleren activiteiten te ontplooien waar de stad wat aan heeft. Tot aan 2020 onderneemt Stedelinks010 diverse projecten om Zuid in haar kracht te zetten of beter aan te laten haken bij ontwikkelingen op de noordoever.
Verreweg het meest in het oog springende project van Stedelinks010 is VeerpontZuid, een verbinding over water tussen Charlois en Katendrecht. De plannen voor het pontje zijn zeer concreet. Alleen het geld ontbreekt nog. Op de Coolsingel wordt er dan ook actief voor gelobbyd.

VeerpontZuid Charlois
Zicht op Katendrecht vanaf Charlois beeld: Rosanne Dubbeld

Al 4 reacties — discussieer mee!

  • Waarom niet gewoon de waterbus een extra stop laten maken? Dat lijkt je een me een stuk goedkoper. Die vaart toch al?
    Ik maak heel veel gebruik van de waterbus en woon zelf op Katendrecht. Het gaat heel snel. Eigenlijk vind ik dat er nog meer stops moeten komen, bijvoorbeeld bij het maritiem museum, nog dichter bij de stad.

  • Fietsen van de Doklaan naar de Rijnhavenbrug is 10 minuten en van de Maastunnel naar de SS Rotterdam 15 minuten. Okay de route is niet al te aantrekkelijk maar kom daar maar eens met een pontje onder.

    Wat betreft lopen is het wel een verbetering maar ik voorzie zeer weinig mensen die van de SS Rotterdam of de Rijnhavenbrug m.b.v. de pont naar Charlois lopen.

    Wat mij betreft is het geld voor een veerpont beter besteed aan het verbeteren van fietsroutes of verder doorsparen voor een brug i.p.v een pont.

  • De waterbus een extra stop laten maken bij het Charloise Hoofd lijkt mij de ideale oplossing…..
    de bus stopt nu aan de overkant…alles ligt er al…ik snap gewoon niet dat deze voor de handliggende oplossing al lang niet is toegepast……wie bepaalt dat?

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Waarom huurders in de vrije sector hun mond niet opentrekken

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf januari 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Bekijk alle vacatures