Wie de kaart van Rotterdam erbij pakt, merkt dat Charlois en Katendrecht vlak bij elkaar liggen. Is het dan niet logisch om deze twee wijken op Zuid met elkaar te verbinden?
Dat moeten de mensen van Stedelinks010 ook gedacht hebben. Voor hen is de verbinding een ontbrekende schakel in het aanbod van wandel- en fietsroutes rondom de stadshavens, het stedelijk panorama en tussen de noord- en zuidoevers van de Nieuwe Maas.
Stedelinks010 is een samenwerkingsverband van kunstenaars en maatschappelijke instellingen dat in 2011 een prijsvraag won die uitgeschreven was door het toenmalige Pact op Zuid – de voorloper van het huidige nationaal programma. Zo verwierf het budget om Rotterdam-Zuid meer kunst en cultuur te bieden. Dit wordt gedaan met de zogenoemde ‘Investeringscampagne voor mede-eigenaarschap van de stad’.
De campagne is bedoeld om bewoners op Zuid te stimuleren activiteiten te ontplooien waar de stad wat aan heeft. Tot aan 2020 onderneemt Stedelinks010 diverse projecten om Zuid in haar kracht te zetten of beter aan te laten haken bij ontwikkelingen op de noordoever.
Verreweg het meest in het oog springende project van Stedelinks010 is VeerpontZuid, een verbinding over water tussen Charlois en Katendrecht. De plannen voor het pontje zijn zeer concreet. Alleen het geld ontbreekt nog. Op de Coolsingel wordt er dan ook actief voor gelobbyd.
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam
Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?
Al 4 reacties — discussieer mee!
Waarom niet gewoon de waterbus een extra stop laten maken? Dat lijkt je een me een stuk goedkoper. Die vaart toch al?
Ik maak heel veel gebruik van de waterbus en woon zelf op Katendrecht. Het gaat heel snel. Eigenlijk vind ik dat er nog meer stops moeten komen, bijvoorbeeld bij het maritiem museum, nog dichter bij de stad.
Als er meer waterbus stops komen dan gaat het steeds minder snel.
Dat is een van de redenen waarom in de stad de fiets bijna altijd sneller is dan de bus.
Fietsen van de Doklaan naar de Rijnhavenbrug is 10 minuten en van de Maastunnel naar de SS Rotterdam 15 minuten. Okay de route is niet al te aantrekkelijk maar kom daar maar eens met een pontje onder.
Wat betreft lopen is het wel een verbetering maar ik voorzie zeer weinig mensen die van de SS Rotterdam of de Rijnhavenbrug m.b.v. de pont naar Charlois lopen.
Wat mij betreft is het geld voor een veerpont beter besteed aan het verbeteren van fietsroutes of verder doorsparen voor een brug i.p.v een pont.
De waterbus een extra stop laten maken bij het Charloise Hoofd lijkt mij de ideale oplossing…..
de bus stopt nu aan de overkant…alles ligt er al…ik snap gewoon niet dat deze voor de handliggende oplossing al lang niet is toegepast……wie bepaalt dat?