Vlak voor de aanslagen in Parijs bracht Matthijs van Muijen een werkbezoek aan de Franse hoofdstad en diens voorsteden. Onderwerp: radicalisering. Terwijl alle aandacht nu naar repressie en opsporing gaat, pleit Van Muijen voor een aanpak die dieper in de oorzaken graaft, zoals in Rotterdam.
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam
Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?
Al 8 reacties — discussieer mee!
Geen enkele verwijzing naar (wetenschappelijk) onderzoek over radicalisering in dit artikel. Terwijl het er zo overvloedig is:
– http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/pops.12163/abstract
– http://www.psychologicalscience.org/index.php/publications/observer/2013/april-13/motivation-ideology-and-the-social-process-in-radicalization.html
Vervolgens is er nog de vraag of aanslagen uberhaupt iets met radicalisering te maken hebben. Kan ook gewoon een rationele strategie van een beweging zijn die zichzelf ziet als ‘verzetsstrijder’ oid.
Verder valt er helemaal niks te doen tegen radicalisering. Er leven 7 miljard mensen op deze aarde, en daar zitten altijd wel een paar miljoen radicalen tussen. Hen in de gaten houden heeft geen zin, want voor het verrichten van onheil heb je maar een ding nodig: bereidheid.
Repressie werkt wel? Omdat vertrouwen in politie en justitie wordt afgedwongen door gezag?
https://youtu.be/P2pRbPydPjA
Een laag IQ betekent niet dat men vatbaader is voor radicalisering?
http://nationalinterest.org/blog/bruce-hoffman/todays-highly-educated-terrorists-4080
Politiek-correctheid zorgt ervoor dat problemen blijven dooretteren?
… maar goed, de grote motivator voor radicalisering is dus ’the quest for personal significance’. Dat zegt al dat onderzoek. Een ‘quest’ die is gedoemd tot mislukken. Want als een ding vast staat, is het wel het feit dat iedereen ‘insignificant’ is. Met een beetje mazzel word je 80 jaar, maar daarna val je toch echt over de rand, en nog weer 10 jaar later is iedereen je vergeten. Een besef dat iedereen zoveel mogelijk onderdrukt door voortplantings-, carriere-, groeps-, consumeer- en/of verzameldrift. Althans, in het Westen, want in andere gebieden hanteert men nog de middeleeuwse ontkenningsmethode: het Geloof. Hoewel er ook hier ten lande een hoop lui zijn die het Geloof hanteren als onderdrukkingsmethode voor als het ‘sterfelijkheidsbesef’ de kop opdrukt.
Probleem ontstaat als mensen jouw ‘sterfelijkheidsbesef-onderdrukkingsmethode’ gaan afvallen. Die bestrijdt je natuurlijk te vuur en te zwaard. Want nog liever bega je de grootst mogelijke misdaden tegen de menselijkheid dan dat je een ander toelaat jouw beschermingsmechanisme tegen het sterfelijkheidsbesef te ontmaskeren. Zie daar: de oorzaak van millennia aan oorlogen en aanslagen.
Tis allemaal niet zo vreselijk moeilijk…
Maar goed, wat doe je er tegen? Wel, opvoeden. In de sixties is iedereen een beetje gewend geraakt aan sex. Maar op de dood rust nog steeds een gigantisch taboe. Wat dat betreft pleit ik voor een ‘doodsrevolutie’, a la de ‘sexuele revolutie’ uit de sixties. De dood moet bespreekbaar worden! Kinderen moeten vanaf hun geboorte wennen aan het idee dat ze sterfelijk zijn. Ze moeten die gedachte durven omarmen zoals ze in de sixties sex hebben omarmd. De mensheid moet niet langer bang zijn voor de dood, want die angst drijft hem in de armen van imams, bisschoppen en fastfoodrestaurants.
Ik was op zoek naar excuses, en ja hoor ” met name een gebrek aan vertrouwen in de overheid en politie en sociaal-economische omstandigheden” Als je dat als leidraad neemt, dan radicaliseert heel NL! Wat ik mis, is de slechte integratie van hun ouders, waardoor zij zorgen dat hun kroost een kloof heeft met de maatschappij waar zij wonen. Vroeger had je ook zeer arme wijken, had je men ook geen vertrouwen in de overheid enzo, volgens mij is er niet echt een afslachting geweest. In Rotterdam, tussen Dordtselaan en Putsebocht, één grote Turkse enclave. Daar kiezen de ouders zelf voor. Ze kunnen ook eens meer participeren met de NL maatschappij ipv afzetten door dingen te forceren zoals hoofddoek, halal, geen hand schudden vrouw.
Hoe komt het dat het moslims zijn en geen christenen? Heeft dus wel degelijk met geloof te maken. Dat niet erkennen is negeren.
Jammer dat meneer niet vertelt over dat ze beroofd zijn! Iets anders wat hij ook niet noemt, de groeiende haat tegen blank. Racisme is richting blank vele malen groter.
Goed artikel Matthijs! Geeft duidelijk op een aantal aspecten het verschil aan van de benadering in Rotterdam / Nederland en Frankrijk. Natuurlijk zit er een hele geshiedenis achter het verschil in benadering. Waarbij de Nederlandse aanpak geen garantie biedt dat hier nooit iets fout zal gaan. Ook wij hadden een Hofstadgroep, ook wij hadden en hebben Syriegangers.
En wat langer geleden: de acties van onze Molukkers. Daar zat weer een heel ander verhaal achter maar elementen van het verhaal van Matthijs zijn daarop zeker ook van toepassing. Waarbij ik vermoed dat daar wel enkele lessen uit getrokken zijn.
Zoals: zorg dat een groep niet in een isolement geraakt, zorg dat ze het gevoel krijgen dat ze iets te winnen en te verliezen hebben. Want als je iets kunt winnen of verliezen ga je het niet kapotmaken.
Waarom dan alleen moslims? Hoe komt het dat zijn alleen radicaliseren, zeker als er gesteld wordt dat NL / Rotterdam schijnbaar iedereen lekker links laat liggen. Waarom radicaliseren christenen niet? Of mormonen?
De islamitische gemeenschap is een grote gemeenschap, hoe kunnen ze dan in een isolement terecht komen? Volgens mij gaan ze ook naar school en hebben ze ouders en familie.
Het boek vertelt dat je afvalligen moet doden uit naam van Pro Mo. Het schrijft voor dat vrouwen 2e rangs zijn, dat israel vernietigd moet worden, dat iedereen die een plaatje van Pro Mo afdrukt dood moet, dat je geen slecht woord over de islam mag hebben, homofobie. Er is in de Islam heel veel ruimte voor verbetering. Door de regels van de islam op te volgen, plaats je jezelf in de westerse wereld in een isolement! En daarbij komt, niet iedereen zal een aanslag gaan plegen. Dus zo geisoleerd is de rest schijnbaar niet. Oudjes in NL raken ook in een isolement, zie jij ze radicaliseren?
Ongelooflijk die Van Muijen (ken hem) De personificatie van het begrip hardleers.
Een advies
Misschien gewoon eerst even het leven van slavenhandelaar M. uit M. op Wikipedia lezen, beste Matthijs en je daarna afvragen of hem als grootste en ultieme voorbeeld zien, misschien de oorzaak kan zijn?
Daarna Koran en Hadith lezen en tot de conclusie komen dat de zeker de oorzaak is.
Dom, dom, dom, de Franse regering heeft drie moskeeën gesloten om radicalisering tegen te gaan!
Weten ze daar niet dat radicalisering en Islam niets met elkaar te maken hebben ?