Sinds 1 januari is de milieuzone van kracht en dat blijft hij ook, oordeelde de rechter vorige week. In Rotterdam zijn 1500 oude diesels, 400 benzinewagens en 1300 bestelauto’s van de straat gehaald. Of ze verblijven er sinds de eerste dag van dit jaar illegaal. Wat doe je dan, als je geliefde bak toch echt weg moet? Vier Rotterdamse oldtimerliefhebbers reageren op de kwestie.
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam
We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.
Al 9 reacties — discussieer mee!
Leuk stuk, stuk beter dan het gemiddelde pleidooi van de emotionele old-timer bezitter. Alleen jammer dat aan het eind dan weer gesproken wordt over CO2 en koolstofuitstoot.
De milieuzone is vooral bedoeld om de uitstoot van NOx en fijnstof terug te dringen. Deze twee laatste veroorzaken gezondheidsproblemen.
CO2 wordt voornamelijk in verband gebracht met de klimaatproblematiek, het weren van oude auto’s in een klein stukje wereld gaat daar geen effect op hebben.
Beste Diego,
Wij weer hebben het ook ook gebaseerd op de NOx en Fijnstof (Roet). Wij hebben meerdere tabellen waar in wordt aangetoond dat we voor de gek worden gehouden en dat dit 11.8 miljoen euro kostende project niets gaat bijdrage. Hier mee wordt 0.4% van het wegverkeer geweerd. In de koersnota staat om het het beoogde doel te behalen dat er ruim 50% van het wegverkeer moet worden geweerd. Dus sja het is niet een gemiddeld pleidooi van een old-timer liefhebber, het is een onderbouwd argument dat de huidige milieuzone niets gaat bijdrage aan schonere lucht. Mocht je meer info willen hebben dan hoor ik het graag van je.
Groeten
Sander Jongerius
Excuus Diego ik las over “een stuk beter”. Maar toch is de aanvulling wel belangrijk 😉
ben benieuwd hoe je aan de 0.4% komt, op basis van de gegevens van het CBS kan ik dat net niet achterhalen. Daarnaast is het niet zozeer de vraag hoe groot het percentage van het wagenpark wat geweerd wordt maar hoe groot het percentage van gereden kilometers is. Dit kan gunstig uitpakken voor de oldtimers aangezien veel oude auto’s gebruikt worden als hobby/recreatie, wat natuurlijk zorgt voor een lager aantal gereden kilometers en dus ook uitstoot. Houdt er dan ook wel rekening mee dat een oude auto makkelijk een factor 10x meer uitstoot dan een nieuwe!
Verder staat er in de koers nota niet dat er ruim 50% geweerd moet worden maar dat dat op enkele plaatsen nodig is om alles op te lossen. Subtiel doch belangrijk verschil.
Ik ben oprecht benieuwd of het gaat werken in Rotterdam.
Hallo Diego,
Deze 0.4 % is het wegverkeer in Nederland dat Old/youngtimer is, dit zijn gegevens van het RIVM en het CBS. Met wegverkeer wordt het daadwerkelijke gebruik bedoelt en niet het bezit dit zijn hogere percentages. Deze auto’s worden ook minimaal gebruikt in de stad omdat dit auto’s zijn waar je mee op pad wilt. Maar het is toch wel erg fijn wanneer je auto of voor de deur kan komen of in een nabije garage gestalt kan worden. Een auto kan 10 keer meer uitstoten maar toch ook minder rijden. Woon werkverkeer gemiddeld 20 keer in de maand een gemiddelde hobby rijder minder dan 8 keer (nu rekenen ik met twee keer in het weekend) op jaar basis loopt dit zeer hard op natuurlijk. En dan nog het verschil dat een Lelijke Eend er niet in mag maar een Hummer wel zeer tegenstrijdig natuurlijk. Maar ons mening is dat het niets gaat bijdragen en dit hebben wij onderbouwd met gegevens van de gemeente Rotterdam zelf.
Interessant stuk en een mooie Saab overigens! Dat deze check gedaan wordt op basis van bouwjaar en niet op basis van daadwerkelijke uitstoot maakt dat ik het een belachelijke regeling vind, zeker omdat die paar duizend auto’s geen zoden aan de dijk zetten.
Er varen schepen door de Maas die in hun eentje al bijna meer uitstoten…
Gaat men dan ook stoppen met bouwen/slopen in het centrum?
Zorgt voor opstoppingen, veel uitstoot van de zware wagens, bouw mensen die met hun auto komen. Waarom zijn alle taxi’s mercedessen? Een fiat panda kan ook! Vrachtwagens van o.a. de Roteb en aanvoer AH, waarom niet elektrisch. Scooters can gemeente rijnmond vervangen voor fietsen! Er zijn heel veel andere manieren om de lucht te verbeteren, burger pesten is het helaas geworden, erg jammer.
Ik denk dat je inderdaad veel verder zal komen als je alle snor-/bromfietsen die op fossiele brandstoffen rijden verbiedt en in plaats daarvan mensen aanspoort om elektrisch te rijden. Auto’s zijn tegenwoordig vrij milieuvriendelijk (ook die met sjoemelsoftware).
Hoe is de situatie nu in Rotterdam. Ik weet dat er op 8 of 9 maart een rechtszaak is aangespannen tegen dit besluit. Maar ik heb er nergens nog over kunnen lezen hoe dat uitgepakt heeft.
Ik ben ook slachtoffer met mijn dieselpeugeotje 205 uit 1997. Maar heb mijn wagentje hard nodig voor mijn werk.
Wie kan me uitsluitsel geven?