Ga naar de inhoud

Maandag Quote: Bouwgolf in ‘booming’ Rotterdam

Maandag Quote: Begin je week met een Rotterdamse quote. Deze week: Architect Sjoerd Berghuis verklaart in het AD de bouwgolf die Rotterdam de komende jaren te wachten staat. Zo gaat Provast samen met een investeerder uit Singapore 360 woningen aan de Boompjes realiseren, worden op Katendrecht en de Wilhelminapier 542 woningen gebouwd en zullen in de binnenstad 8 woontorens met 2300 woningen verrijzen.

Al 3 reacties — discussieer mee!

  • Excuseer me Paul,
    maar uw reactie is toch wel uiterst lachwekkend. U leeft nog in het tijdperk waarbij Rotterdam met het negatieve imago zat opgescheept. Hoge criminaliteit, veel werkloosheid, slechte woningaanbod en een vooral een oerlelijke stad. De mentaliteit was -het is een hopeloze situatie, en de stad zou nooit beter worden dan dit…- Totdat een aantal jaren, misschien zelfs tien jaar geleden er een bouwgolf ontstond met als hoogtepunt een aantal bouwprojecten die de stad een gigantische populariteitsimpuls gaf tot zelfs in Japan. En nog steeds verschijnen dagelijks publicaties over Rotterdam in een exotische taal. De Markthal heeft wéér een award in de wacht gesleept. Het nieuwe centraal station is alweer bekroond met een architectuurprijs. Rotterdam staat alweer in de top tien van de must-see steden in de wereld. Kortom; Rotterdam is booming. Zeker de laatste vijf jaar.
    Het zou juist als verrijking moeten worden gezien en deze populariteit zou juíst met beide handen aan moeten worden genomen om het vervolgens nog verder door te kunnen ontwikkelen. We zouden juíst trots moeten zijn dat zo’n “stadje” van 630.000 inwoners (en meer dan één miljoen inwoners in de agglomeratie) het zo ver heeft weten te schoppen. Maar door de wat oudere generatie en de minder intelligente bevolking in de stad worden deze ontwikkelingen veelal gezien als een zoveelste greep van de regering of van de gemeente uit hun portemonnee. Ik vind het jammer dat er zo veel mensen tegen deze geweldige serie aan ontwikkelingen zijn. De stad krijgt hierdoor een enorme die in de rug om uit te groeien tot daadwerkelijk een mooie stad.

    Ik zeg niet dat deze punten voor u gelden Paul, integendeel zelfs, want ik weet niet hoe u ervoor staat. Maar dit zijn wel de gedachtes die ik bij een groot deel van de Rotterdamse bevolking heb opgemerkt.

  • Ik wil dan nog even op uw argumenten inhaken Paul. U zegt dat een huishouden gemiddeld 1,5 auto’s heeft en de luchtkwaliteit zou afnemen. Dit gegeven geldt vooral voor rijtjeshuis-, twee-onder-een-kap-, villa bewoners, etc. Zij hebben de ruimte om meerdere auto’s te bezitten. Waar in dit artikel naar wordt gerefereerd zijn woningen die moeten worden gerealiseerd in de stad en in het bijzonder in het centrum. Dit zijn vooral stadsappartementen in grote stadsblokken en torens. Deze worden vaak bewoond door alleenstaanden en stelletjes. In veel gevallen hebben deze mensen maximaal maar één auto. Er zijn zelfs genoeg mensen die bewust geen auto nemen omdat er in het centrum toch genoeg mogelijkheden zijn tot goed openbaar vervoer. Een appartementbewoner zou dus minder uitstoot geven dan een vinexwijkbewoners. En laten we dat nou niet willen; nieuwe wijken bouwen ver van het centrum waardoor iedereen met de auto naar het centrum reist. Dan kunnen we beter inbreiden in het centrum.

    Vervolgens haalt u het argument aan dat er mensen zouden zijn die de stad nooit hebben gekend als stad zonder bouwwoede. Ik zou dit niet als negatief punt willen zien. Dit betekent dat de stad als vibrant, levendig en dynamiek wordt gezien. En dat is precies wat er ook op dit moment in Amsterdam gebeurt waardoor er een golf van jongeren wordt aangetrokken door de stad. Het centrum is op dit moment ook niet een pareltje. Er zijn genoeg plekken die beter verdienen. Wat kun je daar nou op tegen hebben?

    En waarom moet het centrum nog drukker, en waarom zou het centrum altijd een bouwput moeten zijn? Vertel dat maar niet tegen een Londenaar, New Yorker of gemiddelde inwoner van Vancouver of Toronto. In vergelijking met deze steden staat Rotterdam totaal stil als het gaat om bouwwoede. Ook qua drukte zullen ze u uitlachen. U heeft het wel over de -tweede stad- van Nederland, en één van de grotere en belangrijkere steden (haven en de bedrijfsleven) van Europa en de wereld. Het is op zaterdagmiddagen en koopzondag en druk ja. Maar hoe is het gesteld na sluitingstijd op een gemiddelde werkdag? Of zelfs in het weekend? Precies ja; totaal doods. Waarom? Omdat er simpelweg geen activiteiten zijn in het centrum na sluitingstijd. Rotterdam heeft in vergelijking met de grootste stad van het land, maar ook met de twee kleinere steden van de grote vier een beschamend handjevol aantal woningen in het centrum. Zeker rondom het Lijnbaangebied, de Koopgoot en de Hoogstraat bestaat het vooral uit winkels, retail en kantoren die na sluitingstijd er verlaten bijliggen. Dit resulteert tot een dode boel in het winkelgebied. Zelfs in Amsterdam is er nog activiteit na sluitingstijd.
    En dan komt u aan met het voorbeeld van de Hoogstraat. U doet net vermoeden alsof een bewoner van de Hoogstraat op een rand zit en decennialang opgesloten zit omringd door bouwputten. Dat is echt overdrijving. Hoeveel echte nieuwbouwproject en zijn er de afgelopen jaren geweest? En op dit moment? En in de toekomst? U doet net vermoeden alsof ze constant heigeluiden moeten aanhoren. Eén: waarom ga je dan in een van de belangrijkste winkelgebieden van nota bene de tweede stad van het land wonen, of waarom ga je niet verhuizen? En twee: volgens mij heb je met dit kleine aantal projecten meer last van winkelend publiek dan van de bouwputten.

    En tot slot de vergelijking met Amsterdam. Deze vergelijking is werkelijk fouter dan fout en getuigt ervan dat u helemaal niet alle ontwikkelingen kent in Amsterdam. U zegt dat er in Amsterdam geen bouwprojecten zijn? Dan bent u vrij slecht ingelicht. In Amsterdam worden in één jaar tijd meer woningen gebouwd (tienduizenden) dan Rotterdam in vijf jaar tijd. Dat het niet in de binnenstad van Amsterdam gebeurt dat klopt. De binnenstad is dan ook redelijk af en heeft een beschermd gezicht. Maar zélfs in de binnenstad zijn er grote bouwprojecten zoals het Oosterdokseiland, Westerdokseiland, nieuwe busstation achter het CS, de Noord-Zuidlijn, omgeving van de UvA en hogeschool van Amsterdam, en rond de Wibautstraat. Verder heb je nog vooral gigantische nieuwe wijken aan het IJ; Overhoeks met torens tot 100 meter, Houthavens, NDSM-werf, pontsteiger, java-eiland, IJburg, Zuidas, Amstelkwartier, ombouwen van kantoren tot woningen in Sloterdijk, Zuidoost, Science Park, Buiksloterham, Kop van Zuidas…om maar een paar voorbeelden te noemen. Nog een leuker gegeven is dat in deze nieuwe stadswijken tienduizenden nieuwe woningen worden gerealiseerd om de gigantische vraag en de hoge huizenprijzen te drukken. Als je vergelijkt met wat er op dit moment wordt gerealiseerd in het centrum, en als stad geheel is Rotterdam echt een lachertje en heeft het absoluut geen recht van spreken. Er kan zeker niet worden beweerd dat de stad gigantisch overlast heeft van bouwwoede, want die is er gewoon niet. Welke grote projecten zijn op dit moment aan de gang? Ik kan First Rotterdam benoemen. Boston en Seattle. Verder niks. Misschien kleine maar dan wel op het formaat van provinciesteden. Hier haal je geen grote groei aan binnenstadbewoners mee. Hier krijg je dus ook niet meer levendigheid (na sluitingstijd) in het centrum.

    Er moet dus absoluut niet worden beweerd dat Rotterdam moet remmen met de bouwactiviteiten, want die is er op dit moment amper. Gelukkig is die er wel in de toekomst. Dit jaar belooft veel goeds met Zalmhaventoren, Rotta Nova, Cooltower, Depot, Up:Town, etc.

  • En zal de luchtkwaliteit verder afnemen! Een huishouden telt ongeveer 1,5 auto. Fijn(stof) hoor

    Er zijn straks mensen geboren/opgegroeid/doodgegaan, zonder ooit een bouwloze Rotterdam te hebben meegemaakt. Waarom moet het centrum nog drukken, nog voller, maar steeds een bouwput zijn? De mensen die wonen aan de Keizerstraat/Hoogstraat hebben straks een goede 15 tot 20 jaar niets anders dan bouwputten meegemaakt. Kan men wel zeggen, dat hoort bij een stad, maar dat is onzin. In A’dam centrum zal je weinig tot geen bouwprojecten hebben.

    Rotterdamse gezegde: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg! Ook met bouwen!

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Waarom huurders in de vrije sector hun mond niet opentrekken

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.

    Venue: De leeszaal
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Museum Boijmans Van Beuningen beheert een collectie van uitzonderlijke kwaliteit, verdeeld over vele eeuwen en disciplines. Het museum is een gewaardeerde speler in een internationaal netwerk van toonaangevende musea, maar is ook nauw verbonden met Rotterdam, een stad met 660.000 inwoners en 175 talen.

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Bekijk alle vacatures