Ieder jaar presenteert de Economische Verkenning Rotterdam (EVR) een analyse van de Rotterdamse economie. Deze week was het weer zover. Vers Beton dook in het lijvige rapport en serveert je de sappigste en meest interessante cijfers en trends.
De EVR geeft inzicht in de belangrijkste kerncijfers van de Rotterdamse economie. Tal van zaken en deelgebieden worden tegen het licht gehouden. De EVR is een tool die het voor iedere geïnteresseerde burger een stukje makkelijker maakt om zijn of haar stad beter te begrijpen. Waar gaan we heen? Doen we het wel goed? En matchen de cijfers eigenlijk wel met de taal van het college? De EVR is een initiatief van de gemeente Rotterdam, in samenwerking met onder meer Rabobank, Hogeschool Rotterdam en de Erasmus Universiteit.
Al één reactie — discussieer mee!
Rotterdamse ondernemers waar zitten jullie?
Vorig jaar rond deze tijd zat in Cartagena, Colombia op het balkon van mijn broer. Het uitzicht was de prachtige baai en aan de overkant zag ik Boca Grande waar wij eerst gewoond hebben. Links zag ik een uit de kluiten gewassen containeroverslag en grote schepen die zodra de een was vertrokken aanmeerden om met geavanceerde hijskranen te worden gelost. Het was net Rotterdam in het klein. Kijken wat voor schepen er kwamen! Nu dat was een teleurstelling. Ik zag alleen schepen in het rood met grote letters HAMBURG SUD en rode containers met dezelfde naam of witte containers met Hapag Loyd erop. In mijn onschuld dacht ik nog ‘Die Hamburgers weten goed reclame voor zichzelf te maken’ tot ik me bedacht dat we in de Rotterdamse haven geen enkele grote Nederlandse ondernemer meer hebben. Ik kreeg onmiddellijk vakantiestress. In plaats van me te ontspannen en te genieten van mijn vakantie bij mijn broer, wilde ik onmiddellijk van onze burgemeester weten of Rotterdam wel voorbereid en toegerust is voor de toekomst en vooral waarom er geen Nederlanders meer zijn die hun kapitaal willen inzetten voor onze economie. Ook bedacht ik me dat de uitverkoop van het grootondernemerschap we nu wel erg afhankelijk zijn van buitenlanders, die als het effe tegenzit hun boeltje oppakken en ons met de gebakken peren achterlaten. Ik heb een email met foto van die Hamburg Sud gevallen verstuurd naar burgemeester Aboutaleb en binnen een week kreeg ik antwoord. Hij had mijn vragen doorgezet naar het Havenbedrijf Rotterdam. Weer een paar dagen later kreeg ik een uitgebreide brief van de heer D. Daan Sr. Business Manager Container Lines & Feeders Containers, Breakbulk & Logistics Port of Rotterdam Authority. Ik was diep onder de indruk, maar antwoord op mijn vraag waarom het Rotterdamse ondernemerschap is opgedroogd, kreeg ik een ontwijkend antwoord over de technologische voorsprong van onze haven. Ja dat dat is leuk voor toegepaste wetenschap, toeleveranciers, handelaren, binnenvaart en andere logistiek, maar biedt dat een toekomst bestendige basis? Ik wil weten wat we doen aan toekomst gericht Nederlands ondernemerschap van grootbedrijf. Of vinden we deze aftakeling wel goed zo? Help me met antwoorden op deze vragen.