Ryan Mendoza sloopte een vervallen huis uit Detroit en verscheepte dit naar Europa, waar het krot herbouwd te zien is tijdens Art Rotterdam. Maar wie heeft er baat bij dit soort kunst? Volgens Brian Doucet en Drew Philp toont Mendoza met ‘ruïneporno’ een eenzijdig beeld van Detroit.
Op het eerste gezicht kan Detroit worden samengevat in één enkel beeld: een verlaten en uitgebrand huis. De kunstenaar Ryan Mendoza bevestigt deze simplistische boodschap met een installatie die te bezichtigen is op Art Rotterdam. Hij heeft een verlaten huis in Detroit afgebroken, over de Atlantische Oceaan verscheept en heropgebouwd tegenover de Van Nelle Fabriek. Mendoza behoort tot een lange reeks kunstenaars, fotografen en stadsverkenners, die de stad afbeelden door middel van haar ruïnes. De boodschap is duidelijk: Detroit is leeg.
Maar Detroit is niet leeg. Het heeft weliswaar verlaten gebouwen en verkeert in crisis, maar het is zeker niet onbewoond. De stad Detroit heeft op dit ogenblik ongeveer vijftigduizend inwoners meer dan Rotterdam.