Ryan Mendoza sloopte een vervallen huis uit Detroit en verscheepte dit naar Europa, waar het krot herbouwd te zien is tijdens Art Rotterdam. Maar wie heeft er baat bij dit soort kunst? Volgens Brian Doucet en Drew Philp toont Mendoza met ‘ruïneporno’ een eenzijdig beeld van Detroit.
Op het eerste gezicht kan Detroit worden samengevat in één enkel beeld: een verlaten en uitgebrand huis. De kunstenaar Ryan Mendoza bevestigt deze simplistische boodschap met een installatie die te bezichtigen is op Art Rotterdam. Hij heeft een verlaten huis in Detroit afgebroken, over de Atlantische Oceaan verscheept en heropgebouwd tegenover de Van Nelle Fabriek. Mendoza behoort tot een lange reeks kunstenaars, fotografen en stadsverkenners, die de stad afbeelden door middel van haar ruïnes. De boodschap is duidelijk: Detroit is leeg.
Maar Detroit is niet leeg. Het heeft weliswaar verlaten gebouwen en verkeert in crisis, maar het is zeker niet onbewoond. De stad Detroit heeft op dit ogenblik ongeveer vijftigduizend inwoners meer dan Rotterdam.
Al 4 reacties — discussieer mee!
Mooi artikel! Voor wie meer wil weten over de lange en gecompliceerde geschiedenis van Detroit, lees: ‘Driving Detroit, the quest for respect in the motor city’ van George Galster: http://www.upenn.edu/pennpress/book/15027.html
Het is inderdaad een uitstekend boek. George Galster komt naar Rotterdam om een lezing te geven over Detroit en zijn boek.
Maandag 6 juni, 18.00 Erasmus University College
http://rotterdam-urban-lectures.com/
It is unfortunate that the documentary ‘coming home’ which accompanies mendoza’s project and is on preview during the art fair Rotterdam is not mentioned at all here.specially if it comes to talking about ’the message’ of the White House.most of the points mentioned in this article (the late very positive developments in Detroit, the fear of the community of Detroit and how they will be represented by this project,the reason why the house is painted white by Ryan,the story of the family who lived there last…) are the central theme of this film.the film is a homage to Detroit and it’s great achievements.The house was a donation by a great friend of ours, a born detroiter.a deep research and a talk with the artist himself (he was personally at the fair) would help.Sometimes things are not necessarily what they seem at the first sight.
Misinterpretatie van het werk van Mendoza