Ga naar de inhoud

Oost versus West: waar de stadsbrugdiscussie écht over moet gaan — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Het stadsbestuur wil een derde stadsbrug over de Maas. Misschien zelfs twee. Goed voor Rotterdam, zolang er maar eerst eentje in Oost komt, betoogt Vincent Taapken.  Nee, reageert Inge Spaander. Waar het echt om moet gaan, is het verbinden en versnellen van de stedelijke vooruitgangsprocessen. En daarom moet ‘ie juist in West.

Vincent Taapken: maak af waar je aan begonnen bent

Al 7 reacties — discussieer mee!

  • Een brug aan de westkant hindert inderdaad de cruiseterminal. Een héél grote klep zou doorvaart van de cruiseschepen wel mogelijk maken, maar – los van de extra kosten – is dat gevaarlijk bij veel wind en grote diepgang. Een ‘Golden Gate’ zoals in San Francisco zou een oplossing zijn omdat daar de grote drijvende paleizen onderdoor kunnen. Enorme consequenties dus voor op- en afritten en voor de stadsgebieden (veel slopen). Staat ook weer los van alle financiële consequenties. Kennelijk kijken de auteurs niet op een grijpstuiver meer of minder. Pas als de tijd rijp is, komen er nieuwe bruggen. En dat kan nog minstens 10 jaar duren.

  • Aan de overkant van Feijenoord ligt aan het water het leuke wijkje De Esch, op het vroegere drinkwaterleidingterrein. Daarnaast ligt een natuurgebied. Allemaal vlak op de plaats waar, volgens de plannen, de pijlers van zo’n nieuwe brug geprojecteerd worden. De bewoners van dat rustige wijkje zitten niet te wachten op een brug en op voetbalsupporters die via die brug op bezoek komen. Laat staan het fijnstof en lawaai van autoverkeer. Bovendien zullen er woningen afgebroken moeten worden hetgeen de levensvatbaarheid van het bestaande winkelcentrumpje en de wijk in gevaar zal brengen.

  • Dus een keuze tussen een brug voor nieuwe hardlopende hipsters uit west die de kids in een bakfiets naar het pretpark willen rijden of een brug voor mensen op zuid die er al jarenlang op zitten te wachten en die echt nieuwe verbindingen creëert? Het betoog van Vincent wint het natuurlijk op alle fronten…

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Waarom huurders in de vrije sector hun mond niet opentrekken

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.

    Venue: De leeszaal
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Museum Boijmans Van Beuningen beheert een collectie van uitzonderlijke kwaliteit, verdeeld over vele eeuwen en disciplines. Het museum is een gewaardeerde speler in een internationaal netwerk van toonaangevende musea, maar is ook nauw verbonden met Rotterdam, een stad met 660.000 inwoners en 175 talen.

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Bekijk alle vacatures