Het stadsbestuur wil een derde stadsbrug over de Maas. Misschien zelfs twee. Goed voor Rotterdam, zolang er maar eerst eentje in Oost komt, betoogt Vincent Taapken. Nee, reageert Inge Spaander. Waar het echt om moet gaan, is het verbinden en versnellen van de stedelijke vooruitgangsprocessen. En daarom moet ‘ie juist in West.
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam
Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?
Al 7 reacties — discussieer mee!
Volgens mij is er juist de laatste jaren met de tunnel onder de Westerschelde en de metro aanleg in Rotterdam en 020 veel expertise opgedaan met tunnelbouw!
Duistere dagen dat ik het met Ronald eens ben ( 😉 ), maar inderdaad. Zo’n brug ziet er natuurlijk mooi uit, maar we wonen nog altijd in een havenstad en die cruiseschepen moeten ook nog de Wilhelminakade kunnen bereiken. En op de Sluisjesdijk heb je genoeg ruimte om een mooie diepe tunnel te bouwen.
Een brug aan de westkant hindert inderdaad de cruiseterminal. Een héél grote klep zou doorvaart van de cruiseschepen wel mogelijk maken, maar – los van de extra kosten – is dat gevaarlijk bij veel wind en grote diepgang. Een ‘Golden Gate’ zoals in San Francisco zou een oplossing zijn omdat daar de grote drijvende paleizen onderdoor kunnen. Enorme consequenties dus voor op- en afritten en voor de stadsgebieden (veel slopen). Staat ook weer los van alle financiële consequenties. Kennelijk kijken de auteurs niet op een grijpstuiver meer of minder. Pas als de tijd rijp is, komen er nieuwe bruggen. En dat kan nog minstens 10 jaar duren.
Aan de overkant van Feijenoord ligt aan het water het leuke wijkje De Esch, op het vroegere drinkwaterleidingterrein. Daarnaast ligt een natuurgebied. Allemaal vlak op de plaats waar, volgens de plannen, de pijlers van zo’n nieuwe brug geprojecteerd worden. De bewoners van dat rustige wijkje zitten niet te wachten op een brug en op voetbalsupporters die via die brug op bezoek komen. Laat staan het fijnstof en lawaai van autoverkeer. Bovendien zullen er woningen afgebroken moeten worden hetgeen de levensvatbaarheid van het bestaande winkelcentrumpje en de wijk in gevaar zal brengen.
Dus een keuze tussen een brug voor nieuwe hardlopende hipsters uit west die de kids in een bakfiets naar het pretpark willen rijden of een brug voor mensen op zuid die er al jarenlang op zitten te wachten en die echt nieuwe verbindingen creëert? Het betoog van Vincent wint het natuurlijk op alle fronten…
Nee, je hebt gelijk Klaas en dan kunnen we van de buiten gebruik gestelde cruiseterminal misschien een AZC maken?
Ik heb toch zojuist mijn steun betuigd aan de oostelijke brug?