Adrie van der Laan is een autoriteit op het gebied van Erasmus. Voor gemeente en bibliotheek verzamelt hij alles wat relevant is. “Het liefst lees ik hem in zijn eigen handschrift. Het is soepel, stabiel, vloeiend.”

Adrie van der Laan is een autoriteit op het gebied van Erasmus. Voor gemeente en bibliotheek verzamelt hij alles wat relevant is. “Het liefst lees ik hem in zijn eigen handschrift. Het is soepel, stabiel, vloeiend.”
Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.
Al één reactie — discussieer mee!
Erasmus’ geboorte is gemythologiseerd en gedemythologiseerd – niet in de laatste plaats door Erasmus zélf. Het meest fascineert mij de mythe/werkelijkheid rondom de (doop)naam van Erasmus. Waar komt het verhaal vandaan dat hij als Gerrit of Geert geboren zou zijn?
De naam ‘Gerrit’ zou een zeventiende-eeuws verzinsel zijn, zo lees ik in het op last van Adrie van der Laan gecorrigeerde Wikipedia-artikel. Maar wie heeft deze mythe destijds de wereld in geholpen? En welk belang was daarbij gediend? Welke bronnen zijn voorhanden omtrent de geboorte van Erasmus en diens naam? (Bijna niets toch? Zeker niet als we Erasmus’ eigen teksten buiten beschouwing laten?)
Het schijnbare fanatisme waarmee Adrie van der Laan de ‘Gerrit’-mythe bestrijdt (‘een worsteling’) wekt bij mij een – laten we zeggen – gezond wantrouwen. Heeft hij voldoende afstand tot zijn studie-object? Is hij niet teveel filoloog en te weinig historicus?
Was Erasmus niet gewoon een vervelende omhooggevallen expat?
Ik ben natuurlijk allesbehalve expert. Wellicht zijn de vragen over Erasmus die ik hierboven opwerp ten voordele van Van der Laans stelling beantwoord. Ik laat me aan de hand van bronverwijzingen natuurlijk graag overtuigen.