Ga naar de inhoud

Een ontzagwekkend verkeersplein pal naast de Oude Haven — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Kleinpolderplein transformeert zaterdag tot ééndagspark, want dit snelwegknooppunt is wellicht op termijn overbodig door de nieuwe A4. Het is maar goed dat eenzelfde plein ter plekke van de Oude Haven er nooit is gekomen. Paul Groenendijk blikt terug op dit megalomane wederopbouwplan.

vers-beton-rotterdam-wederopbouw-verkeersplein-stadsarchief-2
Een soort Kleinpolderplein in het centrum van de stad werd serieus overwogen. Daarom bleef dit gebied zo lang onbebouwd: een barrière tussen het eerste en tweede deel van de Hoogstraat. beeld: Stadsarchief Rotterdam

Al 2 reacties — discussieer mee!

  • Dit verkeersplein was niet zoals in de kop gesteld geprojecteerd naast de Oude Haven, maar er pal bovenop! De oudste haven van Rotterdam – het hart van de vooroorlogse waterstad – zou rücksichtslos worden gedempt.
    In 1970 kwam het voorstel voor de Willemsverkeerstunnel, die zou uitmonden in een spiraalstelsel van wegen met afritten in diverse richtingen. Dit ‘slakkenhuis’ zou een middellijn krijgen van 300 meter en zich uitstrekken van 3 meter uit de hoek van het Witte Huis tot 3 meter uit de hoek Groenendaal-Kipstraat.
    Tegen een zo grootschalig verkeersplein in dit binnenstedelijk gebied en tegen de voorgenomen demping van de Oude Haven werd fel geprotesteerd, o.a. door kunstenaars, schippers en studenten. Prof. van den Broek hield in het tijdschrift Bouw in 1971 een vurig “Pleidooi voor een belevenis”`; een brug als zichtbare verbinding tussen beide maasoevers. L.Tummers c.s. schreven in Wonen/TABK in 1971: ‘Arm onnozel Europa: Rotterdam of USA, tunnel of brug’ en het wijkorgaan Feijenoord-Noordereiland riep in 1973 in een publicatie op: “Kom over de Brug!”. In 1974 werd in een speciaal nummer van Bouw opnieuw ingegaan op de keuze waar Rotterdam hier nog steeds voor stond, met artikelen van o.a. Prof. van den Broek, L.Tummers c.s., R.Schieven, Herbert de Roy van Zuydewijn. In 1974 kwam er een nieuw College van B&W dat de prioriteit voor het autoverkeer wilde terugdringen en wonen in de binnenstad wilde stimuleren. Men was gevoelig voor de argumentatie voor een bescheiden brug en behoud van de Oude Haven, en in 1975 werd definitief besloten tot de aanleg van een kromme Willemsbrug, van beperkte lokale capaciteit, die de zuidelijke Maasoever met de binnenstad zou verbinden. Het Oude Havengebied bleef gespaard en begonnen kon worden aan het bestemmingsplan Oudehaven-Groenendaal om de wijziging van de bestemming bedrijfsgebied uit het Basisplan 1946 (bij het Haringvliet stond een bodecentrum en een betonfabriek !) tot stedelijk woongebied mogelijk te maken. Toen ik in 1976 als ontwerper in dienst kwam van Stadsontwikkeling werd dit een van mijn eerste opdrachten. In maart 1976 organiseerde een zevental kunstenaars (Cor Kraat, Hans Verschoor, Wim de Boek, Frits van Voorden, Guus Faasse, Herbert de Roy van Zuydewijn en Henny Maliankay) een ‘Wandeling door Niemandsland’ die zeer inspireerde tot een aandachtig samengaan van de nieuwbouw met de rond de Oude Haven gespaard gebleven fragmenten van de vooroorlogse waterstad (o.a. oude bruggen, het Witte Huis en koopmanshuizen aan Wijnhaven en Haringvliet).

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Het Weense woonmodel: “Wonen als de rijken, voor iedereen”

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    “De Nederlandse ziekte.” Zo noemen ze in Wenen problematisch woonbeleid. Vergeleken met de blakende sociale huursector in de Oostenrijkse hoofdstad, is ons woonbeleid op sterven na dood. In Wenen wil iedereen een sociale huurwoning. “We willen hier nooit meer weg.”

  • Nieuwbouwplannen verscheuren de Pompenburgflat

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Aan het Hofplein verrijst RISE, de hoogste woontoren van Europa. De sociale huurflat Pompenburg moet daarvoor worden gesloopt. De ooit zo harmonieuze sfeer in het karakteristieke wooncomplex is om te snijden. Maar komt die nieuwe toren er wel? Volgens experts kleven er veel risico’s aan het project, dat bovendien veel minder betaalbare woningen oplevert dan wordt voorgeschoteld.

  • Zeg Roodkapje waar ga je heen? De verkoop van de Delftsestraat is rond

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Een slepend verkoopproces, Amsterdamse ontwikkelaars, ‘verloren’ miljoenen en een gemeente die de spelregels steeds verandert. De verkoop van vier markante panden aan de Delftsestraat ging niet van een leien dakje. Alternatieve ontwikkelaars hebben (weer) het nakijken. “Met welke partijen ga je als gemeente nou in zee?”

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Tijdens de eerste edtie Extra Space op 14 maart luister je vanaf 19:00 naar de…

    Venue: Leeszaal Rotterdam West
    Datum:
  • De Rotterdamse woningmarkt is krap en de prijzen zijn hoog. De nieuwe Woonvisie, die op 14 maart 2024 wordt vastgesteld, belooft verandering. Maar hoe wordt écht betaalbaar wonen in Rotterdam gerealiseerd? Op 7 maart organiseren AIR, Platform Woonopgave, Recht op de Stad en KeileCollectief het stadsgesprek ‘Betaalbaar wonen: hoe dan?!’Onderwerp van gesprek zijn de nieuwe Woonvisie, de knelpunten in de praktijk en mogelijke oplossingen. De avond wordt afgesloten met het aanbieden van kant-en-klare moties aan Rotterdamse gemeenteraadsleden, die ze op 14 maart kunnen indienen.

    Venue: Keilepand M4H
    Datum:
  • Bubbeldenken geeft geen oplossingen. Steeds weer dezelfde statements en dezelfde “deskundigen”…brrrr, herhaling van zetten. Daarom op zoek naar verrassend andere meningen.

    Venue: Rotterdamse Salon
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam