Een jaar nadat alle initiatieven voor een gesubsidieerd poppodium in Rotterdam door de RRKC zijn afgekeurd zijn we nauwelijks een stap verder. De markt, met zijn vraag en aanbod, werkt volgens overheid niet mee en is er dan wel een poppodium nodig? Cultuurexpert en zelfstandig adviseur Paul van Oort schijnt een licht op waar het misliep bij podia in het verleden, en hoe we als stad (en gemeente) van onze fouten kunnen leren om door te kunnen naar een Rotterdam mét een volwaardig poppodium.

Al 4 reacties — discussieer mee!
V11 hebben we ook nog. Lantaren venster. We hebben niet 1 maar meerdere popzalen. Weer een nieuwe popzaal zou ten kostte gaan van een rotown/annabel!
Hamvraag is, is het per se nodig om het wiel opnieuw uit te vinden? Bijvoorbeeld: een Rotterdamse dependance van een zaal als Paradiso ism met een Rotterdams netwerk aan makers zou niet misstaan denk ik. Vergroot je gelijk potentieel publieksbereik van Groot Rotterdam naar Groot Randstad met steeds betere openbaarvervoerontsluitingen (binnen 40min binnen ben je in Amsterdam tegenwoordig, de metro rijdt tot Den Haag Centraal ed). Haal je direct waardevol expertise, contacten, ervaring en bewezen kunde in huis. Kun je het evt ook breder trekken met bijv. debatavonden en lezingen zoals Paradiso’s avonden met lokale organisaties, Thomas Pikkety, Joris Luyendijk etc die de actualiteit benaderen, daar een poppodium ook een reflectie is van het soort wereld waarin wij leven.
Samenwerken met Amsterdam. Dat zou in deze stad wel vaker moeten gebeuren. En vice versa. Maar blijkbaar voelen sommige Rotterdammers zich te goed voor de hoofdstad. Vind uw idee namelijk bijzonder goed. Zelf vind ik een gesubsidieerd poppodium hoogst onnodig. Kleine particuliere initiatieven moet je niet beconcurreren. En de Rotterdammers weten de weg naar Amsterdam en Den Haag heus wel te vinden.
Hoi, een podium zonder subsidie is vrij lastig. Ik vermoed dat inde kosten structuur van een concert niet echt kent. De enige mogelijkheid is dan de kaart prijs om hoog gooien of de programmering veilig en safe maken oftewel alleen grote commerciële namen neer te zetten.
Kort door de bocht komt het dan op het volgende neer:
Het eerste zorgt ervoor dat u als consument een stuk meer gaat betalen aan het concert. De kosten moeten toch gedekt worden. Daarnaast werkt het alleen als de andere Nederlandse podia ook geen subsidie meer krijgen ivm prijs concurrentie. Het tweede zorgt ervoor dat het muzikale aanbod verschraalt en alleen mensen met een commerciële smaak hun muzikale helden kunnen zien.
Subsidie kan je ook zien als een teken van een sociale maatschappij. Wij betalen met zijn alleen een paar euro paar jaar aan popmuziek (meer is het per persoon niet) om de mensen die van een bepaald concert houden plezier te kunnen laten hebben. Dus zowel de Beyoncé fans als de Russische banjo fans kunnen concerten zien.
Net zoals we ook met zijn allen belasting geld betalen om autowegen te bouwen.
Ik denk wel dat hele grote gesponsorde podia geen subsidie nodig hebben. En dat subsidie streng gecontroleerd moet worden op hoe het gebruikt wordt.