Na de bevrijding kon de wederopbouw van Rotterdam écht beginnen. De kwantitatieve bijdrage van bekende namen in de wederopbouwarchitectuur, zoals Van den Broek en Bakema, Maaskant, Boks en Bakker, verbleekt bij dat van de broers Kraaijvanger. Paul Groenendijk belicht hun oeuvre.

Al 5 reacties — discussieer mee!
Rotterdam wordt nog mooier door te behouden terug te halen wat er kwam na de brand. Door nieuwe en oud samen te laten doorgroeien. Door Rotterdam vanuit geschiedenis naar de toekomst te laten worden wat Rotterdammers van binnen voelen en niet in woorden maar in beeld gestalte zal krijgen.
L.S.,
Waarom wordt Bas van der Smit niet genoemd, monumentaal rotterdams kunstenaar (1915-1996), in het artikel ?
Hij heeft ook verscheidene muurdecoraties uitgevoerd in het Stationspostkantoor, en dat op verschillende verdiepingen van dit gebouw… En nog meer opdrachten uitgevoerd in het kader van de Wederopbouw.
Voor meer inlichtingen : Ineke van der Smit-Korbee, e-mail : [email protected], Frankrijk
L.S.
Bas van der Smit, rotterdams monumenteel kunstenaar, heeft ook werk uitgevoerd in het kader van de Wederopbouw in het Spoorwegpostkantoor, o.a.
Komt Paul Groenendijk in komende artikelen terug op de kunstenaars die met de architekten samenwerkten ?
Over de kunst bij de wederopbouw van Rotterdam.
Nel Klaassen die in 1932 de [Prix de Rome] verwierf heeft voor de wederopbouw van Rotterdam veel betekend,zij kreeg van de architecten Friedhoff en Eschauzier veel opdrachten vooral voor de schepen van de HAL o.a. de Nieuw Amsterdam, de Willem Ruys en het SS de Rotterdam waar nu nog een prachtige schildering (Thuiskomst van de visvangst) te bewonderen is. In de schepen waren veel hout intarsia’s en andere monumentale technieken, zoals wandschilderingen en gobelins te vinden. Verder heeft ze aan en in gebouwen o.a. De Rotterdamsche Schouwburg en de Bijenkorf gewerkt. Andere belangrijke opdrachten waren die voor de vele nieuwe gebouwen in Rotterdam. zoals voor de Amsterdamsche Bank-Incassobank NV aan de Blaak van de architectenbroeders Kraaijvanger. Voor beide zijden van de in graniet uitgevoerde halfronde ingangspartij maakte zij een verticaal reliëf over de gehele hoogte van het gebouw, met als afsluiting aan de bovenzijde drie prachtige vredesduifjes De architecten konden er altijd van op aan dat de kunstwerken gelijk gereed waren met de bouw, af en toe bij het werken aan zo’n klus werd ze geholpen door haar levenspartner Jaap Bouhuys [Prix de Rome 1932]. In dezelfde tijd werd ze door architect Cornelis Elffers gevaagd een reliëf en voorkant te maken voor de intree van de Nederlandsche Handels=Maatschappij N.V. (1950), eveneens aan de Blaak; zij ontwierp daarvoor een groot bronzen reliëf met boven aan het portaal vier prachtige zee-nimfen. Ook als je door de koopgoot wandelt en omhoog kijkt zie je in het voormalig Peek en Kloppenburg gebouw veel vogel mozaïeken tussen de raampartijen, en even verderop een pand met prachtige keramische rand versieringen. Veel van de tekeningen en gipsontwerpen zijn nog in bezit van de erfgenamen, die zouden het geweldig vinden als de ontwerpen hun weg zouden vinden in de betreffende gebouwen. Graag verwijzen wij naar de film over de wederopbouw van Rotterdam ‘Gaten in de Muur’ van Dirk Jan Schouten. De film is gemaakt n.a.v. 70 jaar wederopbouw in Rotterdam en het werk van Nel Klaassen heeft daarin een prominente rol.
Leuk om te lezen. Mensen staan niet stil bij de wederopbouw van Rotterdam. Al dat beton heeft mensen veel zweet gekost.