Ga naar de inhoud

Rotterdam is (g)een fietsstad — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Bonne en Bart houden allebei van Rotterdam én van fietsen, maar over Rotterdam als fietsstad verschillen de meningen. Bart spuwt zijn gal, Bonne reageert. De Ronde van Katendrecht (20 & 21 mei) dragen ze een warm hart toe.

ronde-van-katendrecht-sandy-helden
Sandy van Helden maakte deze illustratie voor de Uitagenda Rotterdam van mei 2016. beeld: Sandy van Helden voor Uitagenda magazine

Al 25 reacties — discussieer mee!

  • Ik kom uit een Duits provincie-nest, Münster in Westfalen. Een fietsstad par excellence, overal fietspaden, auto’s behandelen fietser met respect, iedereen fietst. Fietsen in Münster is relaxed omdat je ervan kunt uitgaan dat iedereen de verkeersregels kent en volgens de regels handelt. De voorspelbaarheid van het gedrag van je medeweggebruikers zorgt ervoor dat je je zelden onveilig voelt.
    In Rotterdam lijken de meeste mensen de verkeersregels niet te kennen of ze bewust te negeren. Dit geldt niet alleen voor de cliché groepen zoals genoemd in het artikel, maar voor iedereen, alle leeftijdsgroepen, elke etniciteit, man, vrouw en alles ertussenin. Het naleven van verkeersregels wordt niet of alleen sporadisch gecontroleerd, dus de regels zouden net zo goed niet kunnen bestaan. Dit zorgt voor veel onvoorspelbaarheid in het verkeer (voor gemotoriseerde verkeersdeelnemers, fietsers en voetgangers in gelijke mate).
    Fietsen in Rotterdam vereist dus van een provinciaal zoals mij een andere manier van denken dan ik gewend ben: Als alles goed loopt kan je op je fiets lekker overal doorheen cruisen zonder je te laten belemmeren door rode stoplichten, verkeersboorden, medeweggebruikers. Deze transcendentale toestand wordt bevorderd door veel gekke stedenbouwkundige beslissingen, rare fietspaden, onduidelijke voorrangssituaties.
    Ik woon al bijna tien jaar in Rotterdam en het is nog steeds wennen.

    • Dank voor je reactie, zette mij wel aan het denken. Ik dacht altijd dat Rotterdam een prima fietsstad was met brede fietspaden (fietsen in Amsterdam, dat is pas de hel!). Maar mijn familie heeft de afgelopen jaren wel een paar bijna-fiets-ongelukken meegemaakt met auto’s (volgens mij bij de Middellandstraat en op een kruising). Gelukkig bleven mijn vader en mijn nichtje ongedeerd maar de schrik zit er nog steeds een beetje in.

      (Tegelijk moet ik ook bekennen dat ik zelf een hele asociale fietser ben. Ik ben meer dan eens staande gehouden door een agent vanwege niet respecteren van de regels. Dus enige zelfreflectie is wel gepast.)

  • Rotterdam is een prima fietsstad. Veel fietspaden, veel asfalt. Mathenesserlaan secundair en Nwe Binnenweg zijn niet ideaal maar prima te doen, zolang je niet met je mobiel in de weer bent. Verbetering is op veel plekken mogelijk, vast. Maar het gaat met niet om de hardware.

    Ik wil op deze plaats graag een compliment maken voor de automobilisten van deze stad, ronduit hoffelijk. Je weet niet hoe vaak ik voorrang krijg in situaties waarin ik het niet heb. Als er ergens onthuftering in het sociale verkeer heeft plaatsgevonden is dat wel in Rotterdam en dan vooral van automobilisten ten opzichte van fietsers. Je moet wel opletten als je fietst, lijkt me normaal. Oogcontact maken waar het kan en goed gedrag belonen met een bescheiden handopsteken: ‘ik heb gezien dat je me zag, dank je’.

    Alleen op vrijdagavond moet je goed opletten. Dan is er meer opwinding in de stad, meer auto’s en meer uitgelaten jongens, hogere snelheden en stoerdoenerij. Het lijken de resten van de arbeiderscultuur: loonzakje gekregen en losgaan, meisjes imponeren met je brommer en bier drinken met je maten. Ben ik op andere dagen een assertieve fietser, op vrijdag ben ik bescheidener, voor mijn eigen bestwil.

    Oh ja, ik woon op zuid, daar zijn de mensen net iets aardiger en invoelend dan in ‘de stad, misschien kleurt dat ook mijn fietservaring.

  • Als ik alles hierboven lees dan lijkt het alsof men Rotterdam als fietsstad langs twee maatstaven legt: als een stad om heerlijk in te cruisen, koptelefoon op, bak koffie in de hand, lekker soepel over glad asfalt zoeven. Beetje sjansen op de Maasboulevard, aan het einde rechts over de Coolsingel. Niks aan de hand, lekker zonder zweetplekken bij Biergarten aankomen. Maar Rotterdam wordt ook opgemeten als stad waar je doorheen moet, omdat je ergens moet zijn, en wel snel, anders had je de fiets niet gepakt maar het openbaar vervoer, of, nog slomer, de auto.
    In het eerste geval voldoet Rotterdam prima. Over het tweede heb ik wel wat te schrijven.

    Groningers, en dan uiteraard stadjers, kunnen misschien het best bepalen of Rotterdam een fietsstad is, want dat is Groningen in ieder geval (http://www.theguardian.com/cities/2015/jul/29/how-groningen-invented-a-cycling-template-for-cities-all-over-the-world). En laat ik nou een Groninger zijn. Ik heb er leren fietsen en er daarna nog een kleine 20 jaar rondgefietst.
    En ik kan u zeggen: Rotterdam is geen fietsstad. Bij lange na niet. Hoe kun je nou een Markthal bouwen, met een grote parkeergarage eronder, maar geen enkele stallingsmogelijkheid voor de fiets? Moeten we die maar tegen de gevel kwakken? En hoe kun je dan, twee jaar laten, een nieuwe fietsenstalling daarnaast bouwen, die niet overdekt is? Iedereen wil zijn (peperdure elektrische) fiets toch graag droog zetten? Bakfietsen, ik heb ook een tyfushekel aan die krengen maar ze zijn bestaan, mogen daar niet eens staan.

    Dat Rotterdam geen fietsstad is wordt ook zéker door de Nieuwe Binnenweg bewezen, alleen al door de inrichting ervan. Een fietspad, links van de parkeervakken, zo breed als een (open zwiepend) autoportier, begrensd door een tramrails. Inderdaad, wie de Nieuwe Binnenweg zonder kleerscheuren af kan fietsen verdiend een bos bloemen. Niet alleen de inrichting is daar debet aan, maar ook de mentaliteit van iedereen die daar in de auto rijdt. Fijn dat je vaak voorrang krijgt op kruispunten waar je dat niet hebt, Ças, ik krijg doorgaans geen voorrang op kruispunten waar ik dat wel heb. Fietser lijken hier in de buurt een soort loslopend wild, en het jachtseizoen is geopend. Dat was ook de ervaring van een Amsterdamse vriendin die hier een weekendje ging vertoeven. Ze was nog nooit zo vaak van de sokken gereden als hier.

    Zij woont tegenover mijn werk, in Amsterdam dus. Ik heb daar ook een fiets staan, dus ik kan wel serieus wat vergelijken. En in Amsterdam is fietsen toch echt beter geregeld. Mijn bazin aldaar vroeg me eens of ik me voor kon stellen dat mijn kinderen straks alleen op de fiets naar school zou gaan, net als die van haar. Nee, dat kan ik me totaal niet voorstellen, en dat ligt niet aan hun leeftijd, maar aan deze stad, en ik maak me dan ook op voor een vertrek uit de stad waar ik zo van hou.
    Want boven alles hou ik van de mobiliteit die de fiets me geeft, dat is iets wat ik door wil geven aan mijn kinderen, en als dat niet gaat, dan wordt het tijd om te verkassen. Rotterdam zal ik dan wel met de auto blijven bezoeken, want dat is Rotterdam nog steeds: een autostad.

  • Beste Bart,

    Woorden schieten eigenlijk te kort voor de weerzin die je stuk bij mij oproept. Afgezien van het feit dat ik vermoed dat je nog nooit in Midden-Delfland bent geweest (“een paar groenstroken”, seriously?), vind ik vooral je typeringen van mensen ronduit aanstootgevend.

    “Als een inboorling uit Papoea Nieuw-Guinea op Times Square.”

    “Uit FC Barcelona trainingspakken en opgevoerde Volkswagen Polo’s.”

    “(..) banger zijn voor een oestrogeenkutje op een Van Moof-citybike (..)”

    Misschien dat het inderdaad je dorpse achtergrond is, maar ik kan je vertellen dat je met dit soort stereotyperingen in deze stad vrij weinig te zoeken hebt. Ga lekker filerijden in Utrecht of in een steeg in Heerjansdam.

    Beste Bonne,

    Prima stuk, maar “mietjes”. Anno 2016? Echt waar?

  • Zo slecht is zijn stuk over de nieuwe binnenweg niet “Probeer daarentegen eens ongehinderd de hele Nieuwe Binnenweg of Zaagmolenstraat af te fietsen”. Heb jij hier in het verleden ook niet een stukje over geschreven, dat de herinrichting van de binnenweg mislukt is vanwege de ontoegankelijkheid voor het fietsverkeer.

    Ps. Misschien moet je ook eens ergens buiten Rotterdam hebben geleefd, om erachter te komen dat Rotterdam heel erg autovriendelijk is.

  • Beste Tara,

    Als chef en eindredacteur voel ik me verantwoordelijk voor de publicatie van dit stuk, vandaar mijn reactie.

    Bart en Bonne schreven deze opinies eerder al voor http://www.rondevankatendrecht.nl. Ik moet bekennen getwijfeld te hebben over precies de zaken die jij noemt, maar omdat het om opinies gaat koos ik ervoor hier niets aan te wijzigen. ‘Oestrogeenkutje’ leek me hier een (wat vergezochte) tegenhanger op (de veelgebruikte term) testosteronbom.

    Het stuk bulkt inderdaad van de stereotyperingen die aanstootgevend kunnen zijn en daarom heb ik ervoor gekozen e.e.a. in het stuk te herformuleren. Het punt – het gaat immers over Rotterdam als fietsstad – is ook zonder deze typeringen te maken.

    Voor mij een les om hier kritischer naar te kijken. Dank in ieder geval voor je feedback.

  • Bartje, Bartje toch. Fietsen in de stad, ook in Rotterdam, doe je niet jakkerend in je hippe “felroze Giro d’Italia shirt” maar gewoon relaxed in je dagelijkse kloffie.

    Effe naar de bakker,een bakkie doen bij je moeder, de wekelijkse boodschappen bij de Bas. Dat soort dingen. Dat gaat ook prima op de Middellandstraat. Niemand die elkaar in de weg zit, als je maar normaal doet.

    Die training voor de Ronde van Katendrecht ga je maar lekker ergens in de polder doen. Daar kun je dan lekker schelden op pensionado’s die op hun e-bike van het natuurschoon genieten, jou te langzaam rijden en niet uit de weg willen.

    En als je de tramrails wilt ontwijken, kijk eens op dit kaartje: http://b-sting.nl/rotterdamsefietspaden/

  • Kom op Bart, het is niet het probleem van Rotterdam dat jij blijkbaar alleen maar richting Delft kan fietsen. Er zijn zo veel mooie fietsroutes rondom Rotterdam, misschien is het handig om iets verder te kijken dan jouw provinciale neus en bijvoorbeeld een keertje richting Hoek van Holland, Nieuwerkerk a/d IJssel, Goerree-Overflakkee (best een teringeind fietsen trouwens), Kinderdijk, of Rockanje te fietsen? Of gewoon een stukje door de Botlek richting Rozenburg, da’s ’s avonds ook best mooi!

  • Mooi dat er meteen mensen op hun lange teentje getrapt zijn door een aantal typeringen om reacties uit te lokken. Heerlijk dat iedereen er vol intuint. Tot een paar jaar geleden was lekker zeiken ook onderdeel van Rotterdam, we zijn immers nooit tevreden en snakken altijd naar beter. Tegenwoordig met de golf van complimentjes lijken een aantal Rotterdammers niet meer tegen een beetje felle bewoording te kunnen. Rotterdam kan het hebben, nu de (verwende) inwoner weer wat weerstand teruggeven.

  • Ik fiets met enige regelmaat in A’dam en ja het is druk met de toeristen, maar over het algemeen is het veiliger fietsen, vanwege de afwezigheid van het snelrijdende autoverkeer. Persoonlijk vind ik de Nieuwe Binnenweg lastiger fietsen dan elke willekeurige Amsterdamse straat vanwege alle dubbel geparkeerde auto’s niet voorrang verlenende medeweggebruikers en gedeeld fiestpad met de auto’s. Daarbij maakt Rotterdam nog steeds veel fouten betreft fiestroutes/paden. Zoals o.a. rare fietspadknik bij fietsparkeergarage CS, herinrichting van Coolsingel met maar aan een zijde fietspad, etc. etc.

  • Bij mij draaiden er vraagtekens rond mijn hoofd vanaf het woord ‘oestrogeenkutje’. Is dat dialect?
    Maar ik fiets makkelijker de stad door dan er uit. Een groot voordeel van de Binnenweg is dat je bij kruisingen gegarandeerd voorrang krijgt van de trainingspakken omdat ze bang zijn voor hun schadevrije jaren op hun net iets te dure witte Beamers en Audi’s. Daarnaast klok ik op strava ongeveer 2 minuten voor een fietsrit dwars door het centrum over de coolsingel. Dankzij Witteveen hebben we daar waarschijnlijk de snelst doorfietsbare binnenstad ter wereld (Rijnsburg en Heerjansdam uitgezonderd, uiteraard)

  • “Een groot voordeel van de Binnenweg is dat je bij kruisingen gegarandeerd voorrang krijgt van de trainingspakken omdat ze bang zijn voor hun schadevrije jaren op hun net iets te dure witte Beamers en Audi’s. ”

    Hahahahahaha!

    Ik vind spinning rims het grootste gevaar. Ik kijk daar altijd naar en rij dan gegarandeerd ergens tegenop, schadevrije jaren inclusief. Maar het was het waard. Mocht er ooit nog een Stadsinitiatief komen, dan pitch ik het plan ‘Rotterdam (spin)rimt de stad’.

  • Leuk stukje.

    Wat betreft (g)een fietsstad: Als we niet naar de infrastructuur kijken maar de “modal split”, de verdeling over vervoersmethoden, dan is duidelijk dat Rotterdam (nog) geen fietsstad is, Rotterdammers fietsen beduidend minder.

    Als ik de cijfers van http://tiny.cc/scdtby tabel 14, OViN 2011 gebruik en de cijfers voor Amsterdam, Den Haag en Utrecht middel dan is de modal split voor de fiets in Rotterdam 12,7% lager. Die 12,7% komt bijna gelijkelijk verdeeld van “auto als bestuurder” (3,5%), “auto als passagier” (3,2%), bus/tram/metro (3,3%) en lopen (3,1%)

    Rotterdam is dus inderdaad meer een autostad maar zeker ook een OV en loop stad.

    Het rapport laat verder zien dat het gemiddelde fietsbezit in Rotterdam lager is dan in Nederland en dan met name in de categorie mensen met een lage inkomens. Vreemd want de fiets is goedkoper dan het OV. Lopen, de bus en de tram en vaak ook de metro zijn deur tot deur langzamer dan de fiets.

    Wat betreft “modal split” is er positief nieuws in het Fietsplan 2016-2018 (http://tiny.cc/1wdtby) de grafieken op de pagina’s 6 en 7 laten zien dat na 2011 de fietsintensiteit groeit en de auto afvlakt en het OV krimpt.

    Waar het Fietsplan 2016-2018 goed is in de analyse mis ik de echte ambitie. In de stad zou doorgaand autoverkeer geweerd moeten worden (bijv. brug van de Meent over de Rotte afsluiten en de Coolsingel autovrij). In de wijken jongeren stimuleren om te fietsen (scholen?), een “ANWB Kinderfietsenplan” en meer vrijliggende fietspaden.

  • Mooi kaartje, niet slecht als poster aan de muur!

    Het kaartje laat duidelijk zien dat we in de stad nog wat vrijliggende fietspaden missen en hoewel ik het zelf niet echt een probleem vind, moedigt het fietsten niet direct aan.

    De training van de ronde van Katendrecht kan inderdaad prima in de polder. Probeer eens een rondje Hoeksewaard (65 km) met als bonus de Heinenoordtunnel met 16 kip’s (Klim Inspannings Punten).

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Waarom huurders in de vrije sector hun mond niet opentrekken

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam