Rotterdam had in de jaren negentig een legendarische uitgaansscene. Maar inmiddels is er een jongere generatie die weer opgroeit met house. Hoe is dat gekomen? Tara Lewis vroeg het de hoofdrolspelers uit de Rotterdamse uitgaansscene. Vandaag: Dirk Schmidt.

Al 3 reacties — discussieer mee!
Dirk Schmidt, ik vind (vond) Trash (en Bahn) heel tof maar ik vind het niks wanneer jij draait (of dat aan mij of jou ligt doet er hier niet toe). Ik snap omdat je recent bent geopend dat je zelf veel draait maar voor mij is de muziek de hoofdmoot van m’n avond. Vaak als er iemand draait die ik totaal niet ken is het allemaal goed en prima. Denk aan Ted Langenbach, geweldig wat ie doet en vooral gedaan heeft maar de man kan niet mixen wat gewoon waardeloos is om op te dansen, daarom laat ie op z’n belangrijkste evenementen ook anderen draaien omdat hij een bepaalde kwaliteit moet leveren. Oftewel als jij minder draait en je anderen het podium biedt ga je mij en veel anderen met me veel vaker in je geile kelder tegenkomen en kan je zo (voor mij dan in ieder geval) een vaste waarde worden voor het Rotterdamse nachtleven. XXX
Beste kritische danser, wat een goed idee om dit op het wijde web te bespreken (geen sarcasme). Ik ga dat haarfijn uitleggen. Mijn DJ alter ego (pop on acid) gaat inmiddels al jaren mee en staat voor een niet alledaags geluid, ik draai vanuit het hart en het zal je niet ontgaan zijn dat er altijd een knipoog naar het verleden in m’n sets zit. Gezien mijn leeftijd is dat al een tijdje terug zeg maar … Hetgeen ik draai en onderneem is vooral ook op die filisofie gebaseerd. House is house, van een 112 bpm (nu)disco track tot een 160 bpm early rave plaat voor mij zijn ze beide onderdeel van hetzelfde spectrum. Minder ‘heads down’ techhouse meer herkenbare thema’s en dat is puur en alleen om de reden dat IK dat graag in mijn stad heb.
Maar uiteindelijk valt er over smaak natuurlijk niet te twisten en heeft iedereen recht op zijn mening maar ik ga je toch teleurstellen met het volgende; ik neem in Rotterdam buiten het festival seizoen geen boekingen meer aan en speel alleen in trash en buiten Rotterdam …
Dit biedt dan gelijk weer een prachtige gelegenheid voor jou om weer eens lekker pop-on-acid-loos trash te bezoeken daar ik zaterdag as (24 september) in Londen moet draaien bij ministry of sound, een welkom compliment na jouw kritische noot.
Bedankt voor je feedback, wordt gewaardeerd!
Beste ‘Kritische Danser’,
Blijkbaar is Dirk blij met je feedback, dat is mooi. Maar als auteur van dit stuk wil ik je graag het volgende meegeven.
Jij vindt het nodig om jouw persoonlijke smaak kenbaar te maken aan Dirk. Jij bent duidelijk geen fan van zijn werk. Prima. Is het nodig om dat onder een interview met hem te zetten? Ik vind van niet. Je impliceert ook dat ‘veel anderen’ dat vinden. Moeten we je op je woord geloven? En waar slaat in hemelsnaam die vergelijking met Ted op? Ze hebben allebei een club en zijn dj. Dus omdat Ted niet kan mixen zou Dirk niet in zijn eigen club mogen draaien? Logisch hoor.
Wat me pas echt stoort is het feit dat je dit anoniem doet. Iemand persoonlijk de maat nemen maar niet het lef hebben om je naam eronder te zetten. Kortom, deze reactie kan mij weinig bekoren. Veel dansplezier.