Ga naar de inhoud

Minicollege: Zijn Feyenoordsupporters trouwer dan de supporters van andere clubs? — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Jan van Ours, hoogleraar toegepaste economie aan de Erasmus Universiteit en zelf fervent Feyenoordsupporter met seizoenskaart, doet uit de doeken hoe trouw Feyenoordsupporters zijn ten opzichte van aanhangers van andere voetbalclubs.

Jan van Ours illustreert met een foto uit 1978 een akelig lege tribune in de Kuip tijden de wedstrijd Feyenoord – Benfica. In 2015 zit het stadion vol (wedstrijd tegen Excelsior). Een grafiek laat een stijgende lijn zien in het stadionbezoek van Feyenoordsupporters sinds het dieptepunt van 1988 (2500 supporters in het stadion). En dat in het jaar dat Nederland het EK won. Op zijn minst opmerkelijk te noemen.

Jan van Ours heeft aan de hand van twee criteria de trouwheid van supporters onderzocht. Het aantal mensen dat een wedstrijd bezoekt, ongeacht de tegenstander. En het aantal mensen dat een wedstrijd bezoekt, ongeacht of het seizoen teleurstellend verloopt. Daarbij kijkt hij ook hoe supporters zich laten beïnvloeden door teleurstellingen over de uitslagen van de wedstrijden.

De trouw van het Feyenoordlegioen wordt inderdaad bevestigd in zijn onderzoek. Samen met de supporters van Heracles en Groningen zijn die van Feyenoord het trouwst. (Ajax komt op de tweede plaats!) Verbazingwekkend genoeg zijn de supporters van Utrecht het minst trouw, naast de supporters van Vitesse.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • De gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren in Rotterdam zoekt een
    bevlogen social media medewerker. Als lid van ons team krijg je de kans om met jouw creativiteit het verschil te maken. Jouw doel is om onze partij zo goed mogelijk te profileren op onze social media kanalen. Een baan in het hart van de Rotterdamse politiek waar je het verschil kunt maken voor dieren, natuur en het milieu.

  • Heb jij visie en zakelijk inzicht, en een groot hart voor muziek, Rotterdam en jong talent? Music Matters zoekt een directeur die richting geeft aan onze missie om jonge Rotterdammers via muziek te inspireren en te verbinden.

  • Stichting Wijkcollectie is een jonge Rotterdamse stichting gericht op het doen van culturele interventies in wijken om leefbaarheid en veerkracht te bevorderen. Voor onze Raad van Toezicht zijn we op zoek naar een nieuw lid met een juridisch en/of financiële achtergrond.

  • Bekijk alle vacatures