Het jaar is bijna ten einde, en daarmee ook de viering van 75 jaar wederopbouw Rotterdam. In het laatste artikel uit de serie belicht Paul Groenendijk de Rotterdamse stadspromotie: die gaat verder terug dan hij dacht.
Rotterdam vierde de stad het afgelopen jaar, dat zal weinigen zijn ontgaan. Dat dit naar aanleiding van 75 jaar wederopbouw was, was misschien minder evident met zeer uiteenlopende activiteiten, van een ‘Domino Day’ tot de versierde Erasmusbrug. Maar laten we niet te kritisch zijn: een beetje Rotterdampromotie kan immers nooit kwaad, en aandacht voor de wederopbouwarchitectuur zeker niet. Die promotie van de wederopbouw bestaat al sinds de jaren veertig, zoals ik in een eerder artikel over de Wederopbouwritten beschreef. Eerder zelfs dan ik dacht: het vieren van de wederopbouw gebeurde niet sinds 1946, maar al vanaf 1941.
Tijdens mijn zoektocht naar informatie over expeditiehoven en de opzet van Rotterdamse winkelgebieden vond ik een verwijzing naar een publicatie over de noodwinkelcomplexen uit 1941. Die noodwinkels stonden model voor de Lijnbaan, de meest uitgewerkte variant van de expeditiestraat. Vooral noodwinkels aan de Coolsingel en het complex aan de Jongkindstraat ter plekke van het huidige NAi – pardon HNI – dienden als voorbeeld. De betreffende publicatie heet Hier! Niet elders en is uitgegeven “met instemming en medewerking van de Rotterdamsche Middenstandsvereniging ‘Handel en Nijverheid’” door Drukkerij Varia. Het boekwerkje verscheen in juli 1941 en werd gratis verspreid onder adverteerders en ondernemers. Het bevat enkele uitgebreide beschrijvingen van de noodwinkelcomplexen.
Natuurlijk is er ook aandacht voor de wederopbouwplannen van ir. Witteveen, toen nog voor een stad met een miljoen inwoners. Zoals bekend gingen die plannen niet door en nam Van Traa het over. Maar het enthousiasme over de bouwplannen in het centrum en de woningbouw aan de Goudsesingel en in Oud-Mathenesse is er niet minder om.
Nog geen reactie — begin de discussie!