Ga naar de inhoud

Rotterdam moet rigoureuzer denken en handelen op het gebied van mobiliteit — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

In deze columnreeks delen de schaduwwethouders van Vers Beton hun kijk op het gemeentebeleid. Vincent Taapken pleit voor een gedurfder plan om de mobiliteit van de stad te innoveren. Alleen dan kan de wens voor een écht schone en bereikbare stad worden gewaarborgd.

Vincent Taapken
Schaduwwethouder Bouwen en Stadsontwikkeling Vincent Taapken

Al 12 reacties — discussieer mee!

  • Ik vrees dat de autootjes van de gewone man, bij economische prikkels, moeten verdwijnen en dat dikke Mercedessen en BMW’s de vrijgekomen schaarse parkeerplekken innemen omdat die het kunnen betalen. Nog meer afstand tussen arm en rijk in de stad!
    Of zou er iets te verzinnen zijn dat de ‘autopijn’ over alle autobezitters gelijk wordt verdeeld? Bijvoorbeeld dat de kosten van een auto met parkeerplaats inkomensafhankelijk wordt gemaakt. Wel zo eerlijk en acceptabel voor alle Rotterdammers.

  • En wat te denken van elektrische scooters en bussen. Het is schandalig dat men in Nederland slechts mondjesmaat elektrische scooters verkoopt. Deze dingen vervuilen enorm maar niemand haalt het in zijn hoofd normale scooters te verbieden. Recentelijk zag ik een bezorger van thuisbezorgd elektrisch rijden, maar particulieren vinden dat bij een scooter geluid hoort lijkt het wel. In een extreem vervuilde stad als Beijing is elektrisch rijden al lang doorgevoerd, wanneer volgt Rotterdam?

  • Om te beginnen zou ik nu wel eens duidelijkheid willen rond de term “schaduwwethouder” een wethouder is meestal lid van een politieke partij. Is dat bij de zgn. schaduwwethouders ook het geval?
    Zo ja, mogen we weten welke partij? Ik vermoed n.l. bij V.Taapken dat hij van G.L. is. Heel legitiem, maar zeg het even! Slechts 2% van de Nederlanders is lid van een partij dus het geeft een belangrijke indicatie bij het beoordelen van een politiek artikel.

    Over het artikel (van de deleteknop afblijven dus mevr. Liukku)
    Ik proef het bekende links adagio: Ik heb zo’n gelijk, dat anderen gedwongen moeten worden dat maar te volgen.
    Minder parkeerplekken. Maak autorijden vrijwel onmogelijk: Klaar is Karl.
    Dat Mercedes niet wil meedoen met een Smartcar experiment betekent dat het onhaalbaar is. Bedrijven willen n.l. geld verdienen. Dus als de gemeente zou bijspringen (lees ik uit de titel) dan subsidiëren we Mercedes? (Greenwheels, hoe zit het daarmee? Even evalueren misschien?)

    Dan deze zin die iedere ook maar iets liberaal denkende mens doet rillen.
    “Schaarste in parkeerplaatsen dwingt mensen namelijk anders na te denken over hun mobiliteit. Geen eigen parkeerplaats betekent eenvoudigweg geen eigen auto.”
    Wij denken zelf niet na; daar hebben we een schaduwwethouder voor nodig. Die dwingt ons wel om na te denken! Denken we niet zoals de s.w. dan worden we gestraft! Foetsie auto.
    Er opent zich een heel nieuw perspectief. We eten teveel vlees. Oplossing: Sluit de slagerijen! Kinderen eten te veel snoep. Oplossing. Snoepbonnen!
    We bewegen te weinig. Oplossing ………… o vandaar!

  • Lekker rigoureus hoor, car2go subsidiëren en ‘iets met zelfrijdende auto’s’. Met het oog op congestie zijn deelautos natuurlijk bij uitstek niet geschikt voor interstedelijk vervoer (er zijn ook treinen nl.). Daarnaast zie ik niet in hoe zelfrijdende auto’s verschillen van bemande taxi’s in parkeerplaatsgebruik (ze moeten ook tanken/opladen en wachten op klanten), congestie, vervuiling, of anderszins.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • Bezoek een architectenbureau! Op 24 juni 2023 openen gevestigde ontwerp- en architectenbureaus in Rotterdam hun deuren tijdens de jaarlijkse Open Bureaudag.

    Venue: Meerdere locaties
    Datum:
  • Het drijvende festivalhart van de Rotterdam Architectuur Maand bevindt zich dit jaar in de Maashaven en is de hele maand juni te bezoeken!

    Venue: Festivalhart (Maassilo)
    Datum:
  • The 1619 Project is The New York Times Magazine’s award-winning reframing of American history that places slavery and its continuing legacy at the center of the countries’ national narrative.

    Venue: Kantine Walhalla
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam