Ga naar de inhoud

Dankzij deze vrouw is Rotterdam 'the coolest city in Europe' — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Rotterdam may be Europe’s new capital of cool” kopte CNN gisteren, kort nadat ook de The Huffington Post en Vogue artikelen van dezelfde strekking schreven. Wat verklaart de publicitaire aandacht voor Rotterdam? Inge Janse liep een dag mee met de Rotterdamse citymarketingmachine.

De internationale aandacht komt niet uit het niets. The Lonely Planet, The Guardian, CNN, The New York Times: in 2015 was Rotterdam echt niet uit de media weg te slaan. Ook in 2016 draaide het winkeltje als een malle, variërend van een miljoen Chinese edities van National Geographic Traveler tot een vriendinnen-weekend-special in de Belgische Libelle.
Dat Rotterdam steeds meer media-aandacht krijgt, is onder meer de verdienste van Rotterdam Partners. Dit marketingbureau van de stad praat achter de schermen met investeerders, congresorganisatoren, toerismebedrijven en journalisten. De ruim 40 medewerkers doen dit samen met 170 partners (zoals hotels, congrescentra en horecazaken), die zo samen geïnteresseerden in de Rotterdamse watten leggen.
Al die media-aandacht zorgde soms voor scheve ogen. Heeft Rotterdam Partners soms journalisten omgekocht? En zijn de medewerkers niet té positief over de stad? Om daarachter te komen, loop ik een dag mee met deze marketingmachine achter het succes. Want hoe werkt de citymarketing van Rotterdam nou écht, en wat verklaart de grote publicitaire aandacht voor de stad?

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?

Misschien vind je dit ook interessant

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Ben jij de organisatorische kracht die onze theaterproducties extra vleugels geeft? Sta jij stevig in je schoenen, weet jij als geen ander rust en overzicht te houden, ook als meerdere projecten tegelijk om aandacht vragen? En doe je dit het liefst voor een grote, ambitieuze organisatie in de culturele sector? Dan is Theater Rotterdam op zoek naar jou!

  • Performancecollectief URLAND in Rotterdam zoekt een Assistent Zakelijk voor 2 dagen per week (0,4 fte) per 13 januari 2025.

  • Het Wereldmuseum Rotterdam zoekt een Brandmanager voor 36 uur per week. Als ervaren marketeer ben je samen met collega brandmanagers verantwoordelijk voor alle marketing en communicatie van tentoonstellingen en publieksprogramma’s.

  • Bekijk alle vacatures