Ga naar de inhoud

Dankzij deze vrouw is Rotterdam 'the coolest city in Europe' — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Rotterdam may be Europe’s new capital of cool” kopte CNN gisteren, kort nadat ook de The Huffington Post en Vogue artikelen van dezelfde strekking schreven. Wat verklaart de publicitaire aandacht voor Rotterdam? Inge Janse liep een dag mee met de Rotterdamse citymarketingmachine.

De internationale aandacht komt niet uit het niets. The Lonely Planet, The Guardian, CNN, The New York Times: in 2015 was Rotterdam echt niet uit de media weg te slaan. Ook in 2016 draaide het winkeltje als een malle, variërend van een miljoen Chinese edities van National Geographic Traveler tot een vriendinnen-weekend-special in de Belgische Libelle.
Dat Rotterdam steeds meer media-aandacht krijgt, is onder meer de verdienste van Rotterdam Partners. Dit marketingbureau van de stad praat achter de schermen met investeerders, congresorganisatoren, toerismebedrijven en journalisten. De ruim 40 medewerkers doen dit samen met 170 partners (zoals hotels, congrescentra en horecazaken), die zo samen geïnteresseerden in de Rotterdamse watten leggen.
Al die media-aandacht zorgde soms voor scheve ogen. Heeft Rotterdam Partners soms journalisten omgekocht? En zijn de medewerkers niet té positief over de stad? Om daarachter te komen, loop ik een dag mee met deze marketingmachine achter het succes. Want hoe werkt de citymarketing van Rotterdam nou écht, en wat verklaart de grote publicitaire aandacht voor de stad?

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • “Afscheid nemen van een ideaal” – geen doorstart voor lokale voedselpionier Rechtstreex

    • Economie en ondernemerschap

    Rechtstreex, het Rotterdamse bedrijf voor duurzame en lokale boerenboodschappen, ging begin deze maand na ruim tien jaar failliet. Voor velen onverwacht. Vers Beton reconstrueert hoe het misging en wat de gevolgen zijn. “Wie dichtbij zat wist: we hebben nooit winst gemaakt.”

  • Hoe geëmancipeerd zijn de grootste werkgevers van Rotterdam anno 2025?

    • Economie en ondernemerschap

    In 2017 onderzocht Vers Beton hoe het gesteld was met het emancipatiebeleid van Rotterdams grootste werkgevers. Acht jaar later is het tijd voor een update. Hoe staat het er nu voor bij deze werkgevers?

  • De Witte de With is lang zo speciaal niet meer

    • Economie en ondernemerschap

    Van beruchte straat vol gokhuizen en bordelen naar cultuurplek met speciaalzaken—nu dreigt Addy Seuren na 25 jaar zijn danswinkel op de Witte de With kwijt te raken aan torenhoge huur en oprukkende horeca

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • In twee talkshows praat journalist Tara Lewis met verschillende gasten over hoe de openbare ruimte in de stad beter ingericht kan worden voor onder andere vrouwen, en hoe we omgaan met de vele lege gebouwen in de stad nu dat er weer gekraakt wordt.

    Venue: Theater Rotterdam - De Tuinkamer
    Datum:
  • Tijdens het levende essay op donderdagavond 13 november, 19.30 uur onderzoeken we, samen met het publiek en verhalenverteller de kracht van het verhaal in al haar facetten. Schrijf je mee?

    Venue: De Fruitvis
    Datum:
  • On December 10, AIR will organize another TALKS about architecture in collaboration with Robert-Jan de Kort Architecture. We welcome an inspiring, international architecture studio to the stage in Rotterdam: Johansen Skovsted Arkitekter (DK). TALKS about architecture focuses on architecture as an artistic discipline.

    Venue: Baanhof
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam