Advertentie

VB – vacaturebank – banners – Hardwerkende – klik hier! – 1456×180
Voor de harddenkende Rotterdammer

Rotterdam may be Europe’s new capital of cool” kopte CNN gisteren, kort nadat ook de The Huffington Post en Vogue artikelen van dezelfde strekking schreven. Wat verklaart de publicitaire aandacht voor Rotterdam? Inge Janse liep een dag mee met de Rotterdamse citymarketingmachine.

De internationale aandacht komt niet uit het niets. The Lonely Planet, The Guardian, CNN, The New York Times: in 2015 was Rotterdam echt niet uit de media weg te slaan. Ook in 2016 draaide het winkeltje als een malle, variërend van een miljoen Chinese edities van National Geographic Traveler tot een vriendinnen-weekend-special in de Belgische Libelle.
Dat Rotterdam steeds meer media-aandacht krijgt, is onder meer de verdienste van Rotterdam Partners. Dit marketingbureau van de stad praat achter de schermen met investeerders, congresorganisatoren, toerismebedrijven en journalisten. De ruim 40 medewerkers doen dit samen met 170 partners (zoals hotels, congrescentra en horecazaken), die zo samen geïnteresseerden in de Rotterdamse watten leggen.
Al die media-aandacht zorgde soms voor scheve ogen. Heeft Rotterdam Partners soms journalisten omgekocht? En zijn de medewerkers niet té positief over de stad? Om daarachter te komen, loop ik een dag mee met deze marketingmachine achter het succes. Want hoe werkt de citymarketing van Rotterdam nou écht, en wat verklaart de grote publicitaire aandacht voor de stad?

Verder lezen?

Word lid van Vers Beton voor €7,50 per maand. De eerste maand lees je gratis!

Inge Janse

Inge Janse

Inge Janse (1981) is geboren en getogen in Nieuw-Lekkerland en woont in Delfshaven. Hij werkt als freelance journalist, redacteur en presentator.

Profiel-pagina
Athena Gronti 300×300

Athena Gronti

Profiel-pagina
Marcel Kollen

Marcel Kollen

Marcel Kollen (1972) is een Rotterdamse fotograaf. Hij legt graag het dagelijks leven vast: straattaferelen, verlaten landschappen of eenzame wandelaars. In 2014 maakte hij het boek ‘Off Rotterdam’ over Rotterdamse muzikanten. Rotterdam voelt voor hem na lange reizen als thuis. Hij houdt van de duidelijkheid van Rotterdammers en de positieve vibe van de laatste jaren.

Profiel-pagina