Ga naar de inhoud

Dankzij deze vrouw is Rotterdam 'the coolest city in Europe' — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Rotterdam may be Europe’s new capital of cool” kopte CNN gisteren, kort nadat ook de The Huffington Post en Vogue artikelen van dezelfde strekking schreven. Wat verklaart de publicitaire aandacht voor Rotterdam? Inge Janse liep een dag mee met de Rotterdamse citymarketingmachine.

De internationale aandacht komt niet uit het niets. The Lonely Planet, The Guardian, CNN, The New York Times: in 2015 was Rotterdam echt niet uit de media weg te slaan. Ook in 2016 draaide het winkeltje als een malle, variërend van een miljoen Chinese edities van National Geographic Traveler tot een vriendinnen-weekend-special in de Belgische Libelle.
Dat Rotterdam steeds meer media-aandacht krijgt, is onder meer de verdienste van Rotterdam Partners. Dit marketingbureau van de stad praat achter de schermen met investeerders, congresorganisatoren, toerismebedrijven en journalisten. De ruim 40 medewerkers doen dit samen met 170 partners (zoals hotels, congrescentra en horecazaken), die zo samen geïnteresseerden in de Rotterdamse watten leggen.
Al die media-aandacht zorgde soms voor scheve ogen. Heeft Rotterdam Partners soms journalisten omgekocht? En zijn de medewerkers niet té positief over de stad? Om daarachter te komen, loop ik een dag mee met deze marketingmachine achter het succes. Want hoe werkt de citymarketing van Rotterdam nou écht, en wat verklaart de grote publicitaire aandacht voor de stad?

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Hoe geëmancipeerd zijn de grootste werkgevers van Rotterdam anno 2025?

    • Economie en ondernemerschap

    In 2017 onderzocht Vers Beton hoe het gesteld was met het emancipatiebeleid van Rotterdams grootste werkgevers. Acht jaar later is het tijd voor een update. Hoe staat het er nu voor bij deze werkgevers?

  • De Witte de With is lang zo speciaal niet meer

    • Economie en ondernemerschap

    Van beruchte straat vol gokhuizen en bordelen naar cultuurplek met speciaalzaken—nu dreigt Addy Seuren na 25 jaar zijn danswinkel op de Witte de With kwijt te raken aan torenhoge huur en oprukkende horeca

  • “Nog meer vloeibaar gas in de Rotterdamse haven? Dacht het niet”

    • Haven

    De Rotterdamse bedrijven Vopak en Gasunie willen hun LNG-terminal Gate uitbreiden. Waanzin, betoogt Leo van Kampenhout van Fossielvrij NL in dit opiniestuk. “Dit project tegenhouden kan, maar daar hebben we de creatieve kracht van Rotterdammers voor nodig.”

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Jij weet met jouw spark en gevoel voor gastvrijheid onze bezoekers te betoveren en bezorgt iedereen graag een warm welkom. Je houdt van servicegericht werken en wilt graag bijdragen aan een goed kaartverkoopproces voor onze bezoekers.

  • Wij zijn op zoek naar een nieuw lid voor de RvT. We zoeken een toezichthouder met aanvullende competenties van de zittende leden, en daarom bij uitstek iemand uit de culturele sector zelf en bovendien de diversiteit van de raad vergroot. Ervaring is ondergeschikt aan de bereidheid om te leren en ontwikkelen als toezichthouder.

  • Bekijk alle vacatures