Ga naar de inhoud

Zo ziet Rotterdam eruit over twintig jaar, als alle verkeer elektrisch is — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Alle nieuw verkochte auto’s moeten in 2035 in staat zijn CO2-emissievrij te rijden, staat in het nationale energieakkoord. Wat betekent dat voor de inrichting van onze stad over twintig jaar, alle auto’s elektrisch? Kan het energienet dat wel aan? Krijgt elk huis dan een laadpaal? Een ding is zeker: we leven we er langer door en krijgen een heel wat ruimer Rotterdam.

Athena_Gronti_in_gesprek_met_de_stad_new_version
beeld: Athena Gronti

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Maatschappelijke ambities vallen in het water bij het vernieuwde Havenziekenhuis

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Het Havenziekenhuis werd in 2018 aangekocht door Vervat Vastgoed, dat het ziekenhuis nu wil slopen om er twee torens voor in de plaats te bouwen. Die zouden, naast honderden woningen, ook maatschappelijke functies krijgen. Maar aan die gemeentelijke ambities wordt nu nauwelijks invulling gegeven.

  • Zijn de ontwikkelingen rondom het Hofplein het begin van de groene transformatie van het centrum?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Worden met grootschalige bouwprojecten als de woontorens Rotta Nova en Treehouse alle laatste beetjes groen uit het centrum opgeofferd, vraagt centrumbewoner Arlette van den Berg zich af. Ze wandelde mee met Parfum de GroenGroen, dat laat zien dat natuur juist onderdeel is van de veranderende stad.

  • Deze Keulse wijk was vroeger een luchthaven – wat kan Rotterdam daarvan leren?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Rotterdam is niet de enige stad waar een felle discussie woedt over het bestaansrecht van de luchthaven. In Keulen bouwden ze hun vliegveld om. Daar wordt nu gewerkt, gewoond, gegeten en gedronken. Dat is niet alleen de verdienste van de stad zelf. Wat hebben de bank, Ikea en Schumacher’s Formule 1-wagens hiermee te maken? En wat kan Rotterdam ervan leren?

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • Van 12 tot en met 15 juni 2025 openen gebedshuizen hun deuren. Samen met Rotterdamse makers en denkers creëren we ruimte waarin kunst, gesprekken en workshops samenkomen.

    Venue: Meer dan 40 gebedshuizen in Rotterdam doen mee.
    Datum:
  • Teken deze petitie Het aantal betaalbare woningen moet omhoog, wachtlijsten omlaag. Woningzoekenden, waaronder families, alleenstaanden,…

    Datum:
  • Op dinsdag 1 juli verwelkomen we een van ’s werelds meest vooraanstaande techcritici bij De Dépendance. Meredith Whittaker is president van de Signal Foundation, die Signal ontwikkelt en onderhoudt – de versleutelde, privacy-gerichte berichtenapp die door honderden miljoenen mensen wereldwijd wordt gebruikt.

    Venue: Theater Rotterdam (Grote Zaal)
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam