Advertentie

VB – vacaturebank – banners – Hardwerkende – klik hier! – 1456×180
Voor de harddenkende Rotterdammer

Wekelijks schotelt De Beste Stuurlui prikkelende gespreksstof voor bij de vrijmibo voor. Deze week Tara Lewis: Wie als fietser de Nieuwe Binnenweg trotseert, doet dat met gevaar voor eigen leven. Wegpiraten en dubbelparkeerders maken er de dienst uit. Joost, doe er wat aan!

DBS-OctaviaVanHorik
Beeld door: beeld: Octavia van Horik

Parcours

Ik droom soms dat ik achter het stuur zit, maar geen enkele controle heb over de auto. Remmen lukt niet, bochten blijken onhaalbaar en net voor ik mezelf of iemand anders doodrijd, word ik badend in het zweet, in blinde paniek wakker. Dit soort ongezellige nachtmerries zijn mogelijk een randverschijnsel van het onzekere leven als zzp-er; of wat voor koude-grond-psychologie je er ook op los wilt laten.

Maar dat mijn onderbewustzijn zich projecteert in het Rotterdame verkeer, dat kan nauwelijks toeval zijn. Ken je het nummer ‘Jojo’, van de Rotterdamse band Hausmagger? Daar zingt de held Theo Wesselo: “Ik dank onze lieve Jezus Christus, als ik de nacht weer heb overleefd.” Dat is precies het gevoel dat ik heb als ik op zaterdagavond over de Nieuwe Binnenweg fiets.
Afgelopen zondag knalden twee auto’s op elkaar op de hoek van de Claes de Vrieselaan en de Mathenesserlaan, een steenworp van de Binnenweg vandaan. Veel bewoners herkenden de witte Mercedes op de foto, de auto gebruikte Delfshaven al wekenlang als parcours. Jammer genoeg is hij niet de enige. Keihard over de Binnenweg rijden is een favoriete hobby van verveelde jongelingen.

Verkeershufters

Wethouder Eerdmans kondigde in juni 2015 aan dat verkeershufters hard zouden worden aangepakt. Hoe kan het dan dat op een notoire straat als de Binnenweg dit tuig van de richel nog steeds zijn gang kan gaan?
Wat de wethouder heeft verzonnen om deze wegpiraten te ontmoedigen? Ze kunnen ‘geld verdienen voor de wijk’ als ze niet harder dan dertig kilometer per uur rijden. Juist. Jongens (sorry, maar het zijn áltijd jongens) die voor de lol zo hard mogelijk over de weg scheuren zijn vást gevoelig voor zo’n positief ingestoken incentive. Verder is er een zebrapad verplaatst, zijn er ribmarkeringen geplaatst en is er een wegkantradar geplaatst die snelheid meet.

Kleine zwarte autootjes

Het aantal ongelukken op de Nieuwe Binnenweg in 2016 zoekt de politie op dit moment nog uit*, op mijn verzoek. Het aantal ongelukken dat elke dag ternauwernood wordt voorkomen kunnen we niet weten, maar het gevaar is voor mij voelbaar aanwezig. Elke dag staan er overal auto’s dubbel geparkeerd – en dat terwijl er vier meter verder een lege parkeerplek is. Scheelt een slok op een borrel: dubbel geparkeerde auto’s worden niet automatisch beboet door de scanauto die langsrijdt. Dus terwijl ik die slalommend probeer te ontwijken, kan ik alleen maar hopen dat er niet nét zo’n door lachgas getroebleerde etterbak langsscheurt in zijn kleine, zwarte auto. (Sorry, het zijn vaak kleine, zwarte auto’s.)

Hijger op rechts

Straatvuil, verkeershufters, hondenpoep: het zijn de grootste ergernissen van bewoners. Van de beloofde aanpak van Eerdmans op deze thema’s heb ik nog geen opzienbarende resultaten kunnen ontdekken. Een woordvoerder van de politie geeft aan dat handhaving maar een klein onderdeel is van de aanpak van verkeershufters. Een paar keer per jaar worden grootschalige acties gehouden.
De problematiek op de Binnenweg is volgens hem bekend bij de politie, maar geen aanleiding tot extra maatregelen. (“Er wordt te hard gereden, maar niet structureel. We kunnen daar onmogelijk 24 uur gaan staan.”)
Het is om verschillende redenen ‘lastig’ om de Nieuwe Binnenweg als dertigkilometerzone in te richten met drempels en versmallingen, er loopt bijvoorbeeld de trambaan. Maar de wethouder kan het OM wel verzoeken om een flitspaal neer te zetten en de politie en stadswachten instrueren om vaker te controleren. Bewoners kunnen dit stimuleren door klachten door te geven via 14010, de gebiedscommissie of de wijkagent.
Als Eerdmans zijn verkiezingsbeloftes van de vorige verkiezingen niet inlost, is hij extra kwetsbaar in de verkiezingscampagnes volgend jaar nu ook de PVV in de nek hijgt op rechts. De Nieuwe Binnenweg zou daar een mooi begin voor zijn. Want een stad waar de PVV aan het roer staat, dat lijkt me pas echt een nachtmerrie.
*UPDATE 10-4-2017:
De cijfers van de politie over het aantal ongelukken op de Nieuwe Binnenweg zijn binnen. In 2015 waren dat er 120, 2016 telde er 145 en in 2017 zijn er tot nu toe 34 ongelukken gemeld. Dit is een optelsom van alle materiële schade (ook kleine) en ongelukken met letsel of dodelijke afloop.

Verder lezen?

Word lid van Vers Beton voor €7,50 per maand. De eerste maand lees je gratis!

Nee, ik lees eerst het stuk verder

WhatsApp Image 2019-09-03 at 08.40.31

Tara Lewis

Tara Lewis (1986) werkt als freelancer voor diverse media. Ze koestert haar innerlijke tokkie en kan soms een beetje cynisch zijn. Ze vindt dat het discussieplatform bedoeld is voor lezers, en voelt zich daarom niet altijd geroepen te reageren. Ze studeerde Geschiedenis aan de EUR en Communicatie aan de HES.

[email protected]

Profiel-pagina
photo profile

Octavia van Horik

Illustrator

Octavia van Horik (1987) is grafisch ontwerper, illustrator en Rotterdammer sinds 2008. In haar werk gaat ze op zoek naar de grenzen van het medium om te kijken wat daar aan te morrelen valt. Een setje regels is er nu eenmaal om gebroken te worden.

Profiel-pagina
Lees 30 reacties
  1. Profielbeeld van Melle Zegel
    Melle Zegel

    Destijds (2008) ben ik naar de inspraakavonden geweest rondom herinrichting Nieuwe Binnenweg (’s Gravendijkwal – Lage Erfbrug). http://www.nieuwebinnenweg.eu/contents/uploads/uitgelicht/141_2.2008_3.pdf

    De uitgangspunten waren prachtig maar onhaalbaar, het moest voor alle gebruikers beter worden. Echte keuzes werden uit de weg gegaan.
    De fietser heeft iig verloren, zoals destijds ook al door de fietsersbond werd geconcludeerd: “Overall conclusie: dit VO is een verslechtering voor de fietser op de Nieuwe Binnenweg.”, een advies wat terzijde werd geschoven.

    Binnen de winkeliersvereniging was er verdeeldheid over 1 of 2-richtingsverkeer, paar oude rotten waren voor 2, en zij wonnen. Vermoed dat als we nu deze keuze mochten maken het anders zou uitpakken.

    Ook onmogelijkheid handhaving 30Km was destijds al duidelijk, de politie heeft dit meermaals heel duidelijk naar voren gebracht. Men ging toch door, onder het mom “dat regelen we later wel”.

    Overigens: dit gedeelte van de Nieuwe Binnenweg als calamiteitenroute is prima te vervangen door de Mathenesserlaan of Rochussenstraat.

    Er zat ook tijdsdruk op de herinrichting omdat deze samenhing met realisatie gelijkvloerse instaphaltes voor de nieuwe trams, dit werd met een EU subsidie gefinancierd, maar moest wel op tijd zijn uitgegeven.

    Mijn frustratie was destijds al groot, traject werd getrokken door deelgemeente bestuurder Karen Bebelaar (GroenLinks) van wie ik meer daadkracht had verwacht waar het de positie van de fietsers en voetgangers betrof. Nu zie ik met lede ogen aan dat een KenDoe college vooral blijk geeft van een WilNiet aanpak.

    Dat de herinrichting destijds niets met een echte herinrichting van doen heeft gehad heb ik geaccepteerd. Frustrerend dat zo’n grote zak geld destijds niet beter is besteed.
    Dat er nu niet of nauwelijks wordt opgetreden tegen asociaal verkeersgedrag waardoor de positie vd fietser nog verder in het gedrang komt, is iets wat ik (nog) niet accepteer.

    Begin met:
    – 4e zebrapad kruising Claes de Vrieselaan
    – Overal gelijkwaardige kruispunten (nu is Claes de Vrieselaan kruising voorrang voor verkeer op Nieuwe Binnenweg)
    – Harde aanpak dubbel parkeren.
    – Flitspalen (al is het maar voor harder dan 50Km)
    – Verbreden fietspaden door belijning (witte klinkers) naast de tramrails te plaatsen.
    – Aanpassen calamiteitenroute voor Nieuwe Binnenweg Delfshaven (alternatief is Mathenesserlaan/Rochussenstraat) waardoor mogelijk ook verkeersdrempels zijn te plaatsen.
    – Verder verminderen van parkeerplaatsen tbv uitstalling eo terrassen.

    Veel wat je KenDoe als je MaarWil.

  2. Profielbeeld van Jacob
    Jacob

    Als ik het goed begrepen heb zat er een dame in de witte Mercedes die betrokken was bij het ongeluk, en zij is voor de zekerheid naar het ziekenhuis gestuurd. De realiteit is weerbarstig… Het echte probleem is misschien dat de vriendinnen van die ‘vervelende aso’s’ helemaal niet goed met die grote auto’s om kunnen gaan :p

    1. Profielbeeld van Tara Lewis
      Tara Lewis

      Haha, ik denk dat je he-le-maal gelijk zou kunnen hebben. Wat ook erg is: kleine vrouwen in een enorme four-wheel drive, die niet ver genoeg boven het stuur uitkomen om het verkeer te kunnen waarnemen. Sowieso vrouwen in het verkeer eigenlijk. Heb ik al verteld dat ik een kleine zwarte auto heb?

  3. Profielbeeld van Adri van Lieshout
    Adri van Lieshout

    Er zou in februari weer een overleg zijn met politie ,bewoners , ondernemers en de heren wethouders P. Langenberg en J.Eerdmans tot nu toe niets gehoord. Ook waren er suggesties gedaan en uitgevoerd betreffende de inrichting , conclusie dat werkt niet. Ook een voorstel om een mobiel lasergun team nog niet gezien. Wat gebeurt er als in mei de stoplichten weg gaan op de kruising bij Westerpaviljoen???
    Oplossing in een notendop.
    Vele straten hebben overlast van HUFTERS
    Kost kapitalen aan preventie, verbouwingen en aanpassingen.
    Vele malen goedkoper zeer intensiefe controles,fikse boetes en in beslagname van de voertuigen.
    Dan kan alles blijven en we zijn dan van die Verkeershufters af

  4. Profielbeeld van Flann
    Flann

    Ik ervaar dagelijks bijna-ongelukken en verkeersagressie op de Nieuw Binnenweg, de aso’s laten echt het bloed in je koken en ik moet me echt inhouden om niet eens een keer zo’n zwart autootje of witte mercedes te lijf te gaan of om zo’n gast helemaal te tering te schelden. Maar dan kom ik tot inkeer, want dit heeft namelijk geen enkele zin. Het probleem van de Nieuwe Binnenweg is niet zo zeer een verkeerprobleem (of een handhavingsprobleem ervan) maar een maatschappelijk probleem. Deze gasten hebben volledig schijt aan iedereen, leven in een parallelle wereld met eigen normen en waarden; want zijnde crimineel en door iedereen uitgekotst en niet geaccepteerd gaat men zich door middel van statusverhogende zaken verheffen boven de rest. Dat uit zich in maximaal asociaal gedrag, en de plek waar dit botst met de samenleving is de openbare weg. Ja, het is triest dat er mensen zijn die uit verveling en uitzichtloosheid maar het rondje West-Kruiskade / Neuwe Binnenweg blijven rijden met hun uit zwart geld betaalde bolides, maar de kern van het probleem zit diep.

  5. Profielbeeld van bernadine
    bernadine

    en de West-Kruiskade, 1ste Middelandstraat… voortdurend dubbelgeparkeerde shoppers.

  6. Profielbeeld van Paul
    Paul

    In parkeergarages zie je drempels waar je niet harder dan stapvoets over heen kan, die moeten in veel meer straten geplaatst worden. Handhaven door controle is niet te doen, dan moeten maar ALLE verkeersdeelnemers daar hinder van ondervinden.

    Maar dan over fietsers, als ik me ergens blind aan erger als fietser, zijn het wel fietsers!!!! Wat een zombies in het verkeer zijn dat. Structureel door rood rijden, structureel geen richting aangeven, structureel slecht voorsorteren, structureel de wegen blokkeren, niet kijken als men wilt afslaan/voorsorteren, geen licht op de fiets, lekker met de smartphone spelen, 3 breed fietsen terwijl het niet kan, en het bizarre is, leeftijd/geslacht maakt niet uit, zelfs de mensen van stadsbeheer hebben schijt! Als je er wat van zegt, als blikken konden doden, niet normaal.

    1. Profielbeeld van Peter de Zoveelste
      Peter de Zoveelste

      Even ongenuanceerd alle fietsers uitkafferen. En dan verwijt jij mij een uitdrukking die ik gebruik in overdrachtelijke zin?

      In zekere zin heb je gelijk en mogen fietsers weleens in de spiegel kijken wanneer ze automobilisten verwijten maken. Maar fietsen over de Nieuwe Binnenweg is zelfs link voor mensen zoals jij en ik, die zich keurig aan de regels houden.

  7. Profielbeeld van Lies
    Lies

    Overal waar geen apart fietspad is ben je constant in levensgevaar; ik overleef Door op de stoep te fietsen;
    Fietsvriendelijk Rotterdam;

  8. Profielbeeld van Peter de Zoveelste
    Peter de Zoveelste

    “We kunnen daar onmogelijk 24 uur gaan staan.”

    Nee, maar er hangen langs het gehele traject wel camera’s van Cameratoezicht. Een mannetje dat met zijn voeten op het dashboard een flitsauto bemant, kan ook met een kopje koffie achter de beeldschermen kruipen. Vanachter één bureau bestrijkt men dan de gehele Binnenweg. Beboeten van foutparkeerders en niet stoppen voor zebrapaden zou toch op basis van dit type haarscherpe beeldmateriaal moeten kunnen en mogen?

    Zelfs te hard rijden zou aan te tonen zijn met de beelden, maar waarschijnlijk komt er dan een batterij aan juristen vertellen waarom dat niet mag.

    1. Profielbeeld van Paul
      Paul

      ‘ Een mannetje dat met zijn voeten op het dashboard een flitsauto bemant, kan ook met een kopje koffie achter de beeldschermen kruipen.’ KANSLOZE REACTIE!! Altijd maar weer de politie beschimpen, erg jammer. Dus een 25k per jaar baan voor 1 straat, hoeveel straten kent Rotterdam met gelijksoortige problemen, onbetaalbaar dus.

      1. Profielbeeld van Peter de Zoveelste
        Peter de Zoveelste

        ‘Een mannetje’ is gewoon een uitdrukking voor een fte. Daar is niets mis mee. En is in dit geval ook nog een feitelijke weergave van de situatie in geval van een mobiele flitsinstallatie.

        Uit je verdere reactie blijkt dat je me niet begrijpt, dus heeft verder discussiëren geen zin. Het gaat om het efficiënt inzetten van mensen en middelen.

  9. Profielbeeld van John C
    John C

    Het negatieve verhaal betreur ik.
    Maar is het zo anders als toen..
    Ooit was er een samenscholingsverbod en ging er over groepjes van drie man of meer een wapenstok.
    Ooit werden door groepjes op de straathoeken (vrnml. Kruiskade overigens) niets-vermoedende wandelaars uitgedaagd tot knokpartij.
    Maar ooit gold ook het gezegde

    “EFFE EEN BINNENWEGGIE PIKKEN”

    Flaneren pur sang. Gewoon gezellig ’s avonds op het tijdstip, dat kennelijk tegenwoordig fietsers door macho-gozertjes van de straat worden geramd.

    Het zijn vaak terugkerende periodes van opgroeiende jeugd, die zichzelf wil bewijzen.
    Soms helpen betonnen blokken met beplanting, die de sensatiebinkies tot een slalom dwingen, en de vaart eruit nemen.
    En met wat meer horeca aansluiten aan Witte de With Straat met terrasjes via Oude Binnenweg en Eendrachtsweg

    En zo proberen dat oude gezegde weer leven in te blazen

    “EFFE EEN BINNENWEGGIE PIKKEN”

  10. Profielbeeld van Tom
    Tom

    De vraag is natuurlijk hoe hoog de prioriteit echt is bij de gemeente voor het creëren van een aangename fietsstad. Waarom is er vorig jaar nog op de Nieuwe Binnenweg en nog heel veel andere winkelstraten een stop-en-shop-tarief ingevoerd. Hierdoor betaal je 10 cent voor het eerste half uur parkeren. Dit lijkt een extra prikkel te zijn om de auto i.p.v. fiets/voet te pakken.
    Korpschef Frank Paauw is hierover ook zeer eerlijk: ‘We hebben natuurlijk prioriteiten en het onderwerp verkeer staat daarin toch iets lager.’

    Wat wellicht werkt is om naast de auto rijweg eerst de parkeerplaatsen en dan pas fietspad en vervolgens voetgangersgedeelte in te richting. Dit is ook toegepast bij de 2e Middellandstraat en werkt een stuk beter.

    Er lijkt ook echt een parcours gecreëerd te zijn door deze jongeren, aangezien je dezelfde auto’s altijd ziet rijden over: Meent – West-Kruiskade – Meent – Nieuwe Binnenweg – Witte de Withstraat. Zeker op de vrijdag en zaterdagavond is dit haast een wekelijks terugkerend fenomeen.

  11. Profielbeeld van Inge Janse
    Inge Janse

    (kleine disclaimer: onderstaande is bedoeld voor het stuk tussen de Lage Erfbrug en de ’s Gravendijkwal. Daarna wordt het een stuk minder precair, want daar is veel meer ruimte, hoewel het altijd beter kan)

    Mijn favoriete oplossing qua haalbaarheid (in geld en uitvoeringstijd) en effect: net als op de West-Kruiskade palen / rails tussen de rijbanen plaatsen (behalve op de kruispunten). De voordelen:

    -auto’s die elkaar inhalen is niet meer mogelijk
    -met als bonus: trams inhalen is niet meer mogelijk (als er iets levensgevaarlijk is voor de mensen vóór de tram, dan is het dat)
    -dubbelparkeerders worden direct door de auto’s achter hen gesommeerd (hoe is vrij in te vullen, de Nieuwe Binnenweg kennende gebeurt dit vrij, eh, effectief) om weg te gaan
    -vreemde keeracties die het verkeer een kleine minuut stilleggen zijn voorbij

    Nadelen (voor automobilisten) zijn er natuurlijk ook:
    -verplicht omrijden om een parkeerplaats aan de overkant te scoren (en die misschien kwijt te zijn)
    -potentiële overlast op de kruispunten (omdat mensen daar exotisch gaan keren)
    -meer frustratie van VW Golf-bestuurders* die achter auto’s rijden die zich wél aan de snelheid houden, en daardoor gaan bumperkleven / toeteren

    Maar goed. Punt 1 is in lijn met het gemeentelijk beleid (gebruik toch die parkeergarages!), punt 2 en 3 vereisen wat gewenning (en het kan in ieder geval, bewijst de West-Kruiskade)

    Ik vermoed dat uitvoering hiervan relatief weinig tijd en geld kost, terwijl de winst – volgens mij – enorm is.

    Rest de vraag: welke denkfout maak ik óf waarom gebeurt dit niet?

    *goed, er zitten ook polo’s bij

    1. Profielbeeld van Florian
      Florian

      In principe een goed idee, maar ik vrees dat dan het fietspad nog meer dan nu het geval is, als parkeerplaats gebruikt wordt. Misschien biedt een muur tussen fietsers/voetgangers en autos/trams uitkomst :)

    1. Profielbeeld van Inge Janse
      Inge Janse

      Dat was de bedoeling bij de herinrichting van de weg een paar jaar geleden, maar dat is – bij mijn weten – tegengehouden door de winkeliersvereniging. Minder auto’s & minder gemak = minder klandizie = minder centjes, zo was de opvatting.

      1. Profielbeeld van Elsbeth Grievink
        Elsbeth Grievink

        O wat jammer! Maar meer blije fietsers = toch ook meer klandizie zou je denken.
        Wat ik bijvoorbeeld ook zo vreselijk vind, is dat als je dan van je fiets wil stappen omdat je even een doos punaises gaat aanschaffen bij Easy Repro, dat je zeker weet dat de fietsers achter je er pissig van worden, omdat die de weinig niet hebben om langs je te gaan.

      2. Profielbeeld van Lucette Mascini
        Lucette Mascini

        Hier heb ik nog nooit van gehoord. De Nieuwe Binnenweg is een calamiteitenroute (voor ambulances en brandweerwagens bv), daarom is het volgens de gemeente lastig om in te grijpen.
        Nadat er een dode voor mijn deur gevallen is vorig jaar – een oudere man die geschept werd door een auto waardoor hij vier meter de lucht in vloog en vlak naast de stoep voor mijn super neer kwam waarna hij stierf – heeft de gemeente borden met snelheidsmeters geplaatst en blauwe borden met de adviessnelheid 30 km.
        De snelheidsmeters zijn weg, en hoewel er minder auto’s heel hard rijden dan er voor valt me op dat ik er de laatste tijd weer meer zie. Misschien omdat het terrasjes seizoen weer begonnen is en sommige automobilisten denken dat het cool is omdat keihard langs te rijden, misschien omdat de snelheidsmeters enkele maanden geleden weg gehaald zijn.
        Ik denk dat flitspalen wel zouden helpen, dat deden die snelheidsmeters immers ook. Ik wil er wel bij zeggen dat er veel meer straten in Rotterdam als racebaan gebruikt worden. De Nieuwe Binnenweg is een populaire straat dus schrijven velen erover, ik woon er dus schrijf ik er soms ook over, maar ook in Noord, in Zuid en vast ook wel in Oost zijn er straten die recht en lang zijn waardoor racen er makkelijk is en dus ook gebeurt. Nu de stad een heel nieuw verkeersplan maakt zou ik het slim vinden om AL die straten te inventariseren en voor AL die straten maatregelen te nemen en niet alleen voor de Nieuwe Binnenweg omdat die toevallig populair is en vaak in het nieuws is.
        Misschien zijn flitspalen de oplossing voor de Nieuwe Binnenweg, maar wellicht zijn er ook straten waar drempels gelegd kunnen worden, waar de ribbel in het midden wel werkt (hij werkt hier redelijk heb ik het idee maar maakt heel hard rijden niet onmogelijk).
        Dus gemeente, ik zouwillen vragen: raadpleeg uw burgers en inventariseer alle hardrijstraten van de stad en bedenk er een integrale oplossing voor zodat het hier veiliger wordt voor wandelaars, fietsers en automobilisten.

        1. Profielbeeld van Lucette Mascini
          Lucette Mascini

          Nog ter aanvulling: nadat de meneer na het ongeval van vorig jaar stierf nadat hij op de Nieuwe Binnenweg geschept werd, hebben de bewoners en winkeliers wekenlang actie gevoerd met een pleit om van de Nieuwe Binnenweg een 30 kilometer zone te maken. Uiteindelijk kon dat niet omdat het een calmiteitenroute is. Eerder hebben bewoners en winkeliers maar ook de bewakers van de coffeeshops (die staan er immers dag in dag uit tegen aan te kijken) het probleem ook al heel vaak aangekaart bij de gemeente en bij de politie. De mensen van Café Ari en Westerpaviljoen zien vrijweel dagelijks ongelukken, hebben spullen in hun zaak om slachtoffers op te vangen zoals dekentjes om ze warm te houden en andere zaken. De politie komt er geregeld langs om veiligheidsbeelden te checken als er sprake is van een ongeval bij blijvend letsel. Dit wat ik hier schrijf is trouwens geen nieuws, dat is een jaar geleden beschreven in verschillende kranten zoals de NRC.

        2. Profielbeeld van Inge Janse
          Inge Janse

          “Hier heb ik nog nooit van gehoord.”

          Maar dat betekent niet dat het niet waar is ;)

          Zie bijvoorbeeld http://www.nieuwebinnenweg.eu/contents/uploads/uitgelicht/141_2.2008_3.pdf uit 2008, net voor de herinrichting:
          “De Ondernemersvereniging heeft al laten weten dat zij voorstander zijn van handhaving van tweerichtingsverkeer.”

          Die pdf bevat überhaupt veel interessante opmerkingen, zoals:

          “Ongeveer de helft van het autoverkeer dat over de Nieuwe Binnenweg rijdt is doorgaand verkeer. Dat levert weinig meerwaarde op voor het functioneren als winkelstraat.”

          “Goed bereikbaar en veiliger, met name voor fietsers, want die mijden nu de Nieuwe Binnenweg.”

          “Onderzoek heeft aangetoond dat de tram evenveel consumenten naar de
          Nieuwe Binnenweg brengt als de auto.”

          Oftewel: een pyrrusoverwinning voor de winkeliers, want de helft van de automobilisten gebruikt de weg toch alleen als racebaan, terwijl fietsers de straat mijden.

          1. Profielbeeld van Lucette Mascini
            Lucette Mascini

            Klopt op zich wel dat ze niet willen dat hij autovrij wordt, vanwege laden en lossen onder andere. Maar ik denk dat die calamiteitenroute het wel moeilijk maakt om er 1 richting van te maken, dat is althans tot nu toe steeds het argument van de gemeente om er geen drempels te leggen en er geen 30 km zone van te maken. Wellicht helpt het ook er klinkers neer te leggen ipv asfalt. De fietspaden zijn reeds verbreed alleen hebben ze verzuimd het rode asfalt breder te maken, de nieuwe witte streep is al weg getrokken

            1. Profielbeeld van Lucette Mascini
              Lucette Mascini

              ik bedoel ‘de nieuwe witte streep al wel getrokken’ (ipv weg)

          2. Profielbeeld van Lucette Mascini
            Lucette Mascini

            Okee ik heb op de link geklikt. Ik heb het over het eerste deel van de Nieuwe Binnenweg, dat is van Eendrachtsplein tot Nemo, jouw pdf gaat over het deel dat daarna komt. Ik weet niet of ze op dat eerste deel ook zo’n peiling gedaan hebben, maar daar had ik dus nog nooit van gehoord.

            1. Profielbeeld van Inge Janse
              Inge Janse

              Klopt. Mijn aandacht gaat alleen uit naar de route Lage Erfbrug – ’s Gravendijkwal. Daarna wordt fietsen stukken eenvoudiger/veiliger, want dan is er veel meer ruimte.

      3. Profielbeeld van Casper
        Casper

        Jammer dat winkeliers niet inzien dat minder auto’s in de straat niet altijd gelijk hoeft te staan aan minder centen. De auto is minder belangrijk voor winkels dan winkeliers denken, maar vooral: de fietser en de voetganger zijn belangrijker.

        Zie punt 7 van de volgende blog van het CROW over parkeren:
        https://www.crow.nl/vakgebieden/verkeer-en-vervoer/bibliotheek/kennisdocumenten/elf-waarheden-over-parkeren,-mobiliteit-en-retail onderwerp=57;&page=1&searchsort=date&pagesize=10&parenturl=/Vakgebieden/Verkeer-en-Vervoer/Bibliotheek

  12. Profielbeeld van Joey
    Joey

    Ook als automobilist mijd ik liever de Nieuwe Binnenweg. Sowieso zijn er twee prima alternatieven (waar iedereen wel de ruimte heeft), de Mathenesserlaan en de Rochussenstraat. Ook op de Heemraadsingel mag er wel wat meer ruimte voor fietsers gecreeerd worden. Om het maar niet over verkeersriool de ’s Gravendijkwal te hebben…

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.