Wekelijks schotelt De Beste Stuurlui prikkelende gespreksstof voor bij de vrijmibo voor. Deze week Tara Lewis: Wie als fietser de Nieuwe Binnenweg trotseert, doet dat met gevaar voor eigen leven. Wegpiraten en dubbelparkeerders maken er de dienst uit. Joost, doe er wat aan!
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek
Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.
Al 30 reacties — discussieer mee!
Ook als automobilist mijd ik liever de Nieuwe Binnenweg. Sowieso zijn er twee prima alternatieven (waar iedereen wel de ruimte heeft), de Mathenesserlaan en de Rochussenstraat. Ook op de Heemraadsingel mag er wel wat meer ruimte voor fietsers gecreeerd worden. Om het maar niet over verkeersriool de ’s Gravendijkwal te hebben…
Maak het een eenrichtingsweg. Met een lekker breed fietspad ernaast.
Dat was de bedoeling bij de herinrichting van de weg een paar jaar geleden, maar dat is – bij mijn weten – tegengehouden door de winkeliersvereniging. Minder auto’s & minder gemak = minder klandizie = minder centjes, zo was de opvatting.
(kleine disclaimer: onderstaande is bedoeld voor het stuk tussen de Lage Erfbrug en de ’s Gravendijkwal. Daarna wordt het een stuk minder precair, want daar is veel meer ruimte, hoewel het altijd beter kan)
Mijn favoriete oplossing qua haalbaarheid (in geld en uitvoeringstijd) en effect: net als op de West-Kruiskade palen / rails tussen de rijbanen plaatsen (behalve op de kruispunten). De voordelen:
-auto’s die elkaar inhalen is niet meer mogelijk
-met als bonus: trams inhalen is niet meer mogelijk (als er iets levensgevaarlijk is voor de mensen vóór de tram, dan is het dat)
-dubbelparkeerders worden direct door de auto’s achter hen gesommeerd (hoe is vrij in te vullen, de Nieuwe Binnenweg kennende gebeurt dit vrij, eh, effectief) om weg te gaan
-vreemde keeracties die het verkeer een kleine minuut stilleggen zijn voorbij
Nadelen (voor automobilisten) zijn er natuurlijk ook:
-verplicht omrijden om een parkeerplaats aan de overkant te scoren (en die misschien kwijt te zijn)
-potentiële overlast op de kruispunten (omdat mensen daar exotisch gaan keren)
-meer frustratie van VW Golf-bestuurders* die achter auto’s rijden die zich wél aan de snelheid houden, en daardoor gaan bumperkleven / toeteren
Maar goed. Punt 1 is in lijn met het gemeentelijk beleid (gebruik toch die parkeergarages!), punt 2 en 3 vereisen wat gewenning (en het kan in ieder geval, bewijst de West-Kruiskade)
Ik vermoed dat uitvoering hiervan relatief weinig tijd en geld kost, terwijl de winst – volgens mij – enorm is.
Rest de vraag: welke denkfout maak ik óf waarom gebeurt dit niet?
*goed, er zitten ook polo’s bij
O wat jammer! Maar meer blije fietsers = toch ook meer klandizie zou je denken.
Wat ik bijvoorbeeld ook zo vreselijk vind, is dat als je dan van je fiets wil stappen omdat je even een doos punaises gaat aanschaffen bij Easy Repro, dat je zeker weet dat de fietsers achter je er pissig van worden, omdat die de weinig niet hebben om langs je te gaan.
He ja! Vind ik een goeie.
In principe een goed idee, maar ik vrees dat dan het fietspad nog meer dan nu het geval is, als parkeerplaats gebruikt wordt. Misschien biedt een muur tussen fietsers/voetgangers en autos/trams uitkomst 🙂
De vraag is natuurlijk hoe hoog de prioriteit echt is bij de gemeente voor het creëren van een aangename fietsstad. Waarom is er vorig jaar nog op de Nieuwe Binnenweg en nog heel veel andere winkelstraten een stop-en-shop-tarief ingevoerd. Hierdoor betaal je 10 cent voor het eerste half uur parkeren. Dit lijkt een extra prikkel te zijn om de auto i.p.v. fiets/voet te pakken.
Korpschef Frank Paauw is hierover ook zeer eerlijk: ‘We hebben natuurlijk prioriteiten en het onderwerp verkeer staat daarin toch iets lager.’
Wat wellicht werkt is om naast de auto rijweg eerst de parkeerplaatsen en dan pas fietspad en vervolgens voetgangersgedeelte in te richting. Dit is ook toegepast bij de 2e Middellandstraat en werkt een stuk beter.
Er lijkt ook echt een parcours gecreëerd te zijn door deze jongeren, aangezien je dezelfde auto’s altijd ziet rijden over: Meent – West-Kruiskade – Meent – Nieuwe Binnenweg – Witte de Withstraat. Zeker op de vrijdag en zaterdagavond is dit haast een wekelijks terugkerend fenomeen.
Het negatieve verhaal betreur ik.
Maar is het zo anders als toen..
Ooit was er een samenscholingsverbod en ging er over groepjes van drie man of meer een wapenstok.
Ooit werden door groepjes op de straathoeken (vrnml. Kruiskade overigens) niets-vermoedende wandelaars uitgedaagd tot knokpartij.
Maar ooit gold ook het gezegde
“EFFE EEN BINNENWEGGIE PIKKEN”
Flaneren pur sang. Gewoon gezellig ’s avonds op het tijdstip, dat kennelijk tegenwoordig fietsers door macho-gozertjes van de straat worden geramd.
Het zijn vaak terugkerende periodes van opgroeiende jeugd, die zichzelf wil bewijzen.
Soms helpen betonnen blokken met beplanting, die de sensatiebinkies tot een slalom dwingen, en de vaart eruit nemen.
En met wat meer horeca aansluiten aan Witte de With Straat met terrasjes via Oude Binnenweg en Eendrachtsweg
En zo proberen dat oude gezegde weer leven in te blazen
“EFFE EEN BINNENWEGGIE PIKKEN”
Hier heb ik nog nooit van gehoord. De Nieuwe Binnenweg is een calamiteitenroute (voor ambulances en brandweerwagens bv), daarom is het volgens de gemeente lastig om in te grijpen.
Nadat er een dode voor mijn deur gevallen is vorig jaar – een oudere man die geschept werd door een auto waardoor hij vier meter de lucht in vloog en vlak naast de stoep voor mijn super neer kwam waarna hij stierf – heeft de gemeente borden met snelheidsmeters geplaatst en blauwe borden met de adviessnelheid 30 km.
De snelheidsmeters zijn weg, en hoewel er minder auto’s heel hard rijden dan er voor valt me op dat ik er de laatste tijd weer meer zie. Misschien omdat het terrasjes seizoen weer begonnen is en sommige automobilisten denken dat het cool is omdat keihard langs te rijden, misschien omdat de snelheidsmeters enkele maanden geleden weg gehaald zijn.
Ik denk dat flitspalen wel zouden helpen, dat deden die snelheidsmeters immers ook. Ik wil er wel bij zeggen dat er veel meer straten in Rotterdam als racebaan gebruikt worden. De Nieuwe Binnenweg is een populaire straat dus schrijven velen erover, ik woon er dus schrijf ik er soms ook over, maar ook in Noord, in Zuid en vast ook wel in Oost zijn er straten die recht en lang zijn waardoor racen er makkelijk is en dus ook gebeurt. Nu de stad een heel nieuw verkeersplan maakt zou ik het slim vinden om AL die straten te inventariseren en voor AL die straten maatregelen te nemen en niet alleen voor de Nieuwe Binnenweg omdat die toevallig populair is en vaak in het nieuws is.
Misschien zijn flitspalen de oplossing voor de Nieuwe Binnenweg, maar wellicht zijn er ook straten waar drempels gelegd kunnen worden, waar de ribbel in het midden wel werkt (hij werkt hier redelijk heb ik het idee maar maakt heel hard rijden niet onmogelijk).
Dus gemeente, ik zouwillen vragen: raadpleeg uw burgers en inventariseer alle hardrijstraten van de stad en bedenk er een integrale oplossing voor zodat het hier veiliger wordt voor wandelaars, fietsers en automobilisten.
Nog ter aanvulling: nadat de meneer na het ongeval van vorig jaar stierf nadat hij op de Nieuwe Binnenweg geschept werd, hebben de bewoners en winkeliers wekenlang actie gevoerd met een pleit om van de Nieuwe Binnenweg een 30 kilometer zone te maken. Uiteindelijk kon dat niet omdat het een calmiteitenroute is. Eerder hebben bewoners en winkeliers maar ook de bewakers van de coffeeshops (die staan er immers dag in dag uit tegen aan te kijken) het probleem ook al heel vaak aangekaart bij de gemeente en bij de politie. De mensen van Café Ari en Westerpaviljoen zien vrijweel dagelijks ongelukken, hebben spullen in hun zaak om slachtoffers op te vangen zoals dekentjes om ze warm te houden en andere zaken. De politie komt er geregeld langs om veiligheidsbeelden te checken als er sprake is van een ongeval bij blijvend letsel. Dit wat ik hier schrijf is trouwens geen nieuws, dat is een jaar geleden beschreven in verschillende kranten zoals de NRC.
“We kunnen daar onmogelijk 24 uur gaan staan.”
Nee, maar er hangen langs het gehele traject wel camera’s van Cameratoezicht. Een mannetje dat met zijn voeten op het dashboard een flitsauto bemant, kan ook met een kopje koffie achter de beeldschermen kruipen. Vanachter één bureau bestrijkt men dan de gehele Binnenweg. Beboeten van foutparkeerders en niet stoppen voor zebrapaden zou toch op basis van dit type haarscherpe beeldmateriaal moeten kunnen en mogen?
Zelfs te hard rijden zou aan te tonen zijn met de beelden, maar waarschijnlijk komt er dan een batterij aan juristen vertellen waarom dat niet mag.
Overal waar geen apart fietspad is ben je constant in levensgevaar; ik overleef Door op de stoep te fietsen;
Fietsvriendelijk Rotterdam;
‘ Een mannetje dat met zijn voeten op het dashboard een flitsauto bemant, kan ook met een kopje koffie achter de beeldschermen kruipen.’ KANSLOZE REACTIE!! Altijd maar weer de politie beschimpen, erg jammer. Dus een 25k per jaar baan voor 1 straat, hoeveel straten kent Rotterdam met gelijksoortige problemen, onbetaalbaar dus.
In parkeergarages zie je drempels waar je niet harder dan stapvoets over heen kan, die moeten in veel meer straten geplaatst worden. Handhaven door controle is niet te doen, dan moeten maar ALLE verkeersdeelnemers daar hinder van ondervinden.
Maar dan over fietsers, als ik me ergens blind aan erger als fietser, zijn het wel fietsers!!!! Wat een zombies in het verkeer zijn dat. Structureel door rood rijden, structureel geen richting aangeven, structureel slecht voorsorteren, structureel de wegen blokkeren, niet kijken als men wilt afslaan/voorsorteren, geen licht op de fiets, lekker met de smartphone spelen, 3 breed fietsen terwijl het niet kan, en het bizarre is, leeftijd/geslacht maakt niet uit, zelfs de mensen van stadsbeheer hebben schijt! Als je er wat van zegt, als blikken konden doden, niet normaal.
“Hier heb ik nog nooit van gehoord.”
Maar dat betekent niet dat het niet waar is 😉
Zie bijvoorbeeld http://www.nieuwebinnenweg.eu/contents/uploads/uitgelicht/141_2.2008_3.pdf uit 2008, net voor de herinrichting:
“De Ondernemersvereniging heeft al laten weten dat zij voorstander zijn van handhaving van tweerichtingsverkeer.”
Die pdf bevat überhaupt veel interessante opmerkingen, zoals:
“Ongeveer de helft van het autoverkeer dat over de Nieuwe Binnenweg rijdt is doorgaand verkeer. Dat levert weinig meerwaarde op voor het functioneren als winkelstraat.”
“Goed bereikbaar en veiliger, met name voor fietsers, want die mijden nu de Nieuwe Binnenweg.”
“Onderzoek heeft aangetoond dat de tram evenveel consumenten naar de
Nieuwe Binnenweg brengt als de auto.”
Oftewel: een pyrrusoverwinning voor de winkeliers, want de helft van de automobilisten gebruikt de weg toch alleen als racebaan, terwijl fietsers de straat mijden.
‘Een mannetje’ is gewoon een uitdrukking voor een fte. Daar is niets mis mee. En is in dit geval ook nog een feitelijke weergave van de situatie in geval van een mobiele flitsinstallatie.
Uit je verdere reactie blijkt dat je me niet begrijpt, dus heeft verder discussiëren geen zin. Het gaat om het efficiënt inzetten van mensen en middelen.
Even ongenuanceerd alle fietsers uitkafferen. En dan verwijt jij mij een uitdrukking die ik gebruik in overdrachtelijke zin?
In zekere zin heb je gelijk en mogen fietsers weleens in de spiegel kijken wanneer ze automobilisten verwijten maken. Maar fietsen over de Nieuwe Binnenweg is zelfs link voor mensen zoals jij en ik, die zich keurig aan de regels houden.
Klopt op zich wel dat ze niet willen dat hij autovrij wordt, vanwege laden en lossen onder andere. Maar ik denk dat die calamiteitenroute het wel moeilijk maakt om er 1 richting van te maken, dat is althans tot nu toe steeds het argument van de gemeente om er geen drempels te leggen en er geen 30 km zone van te maken. Wellicht helpt het ook er klinkers neer te leggen ipv asfalt. De fietspaden zijn reeds verbreed alleen hebben ze verzuimd het rode asfalt breder te maken, de nieuwe witte streep is al weg getrokken
ik bedoel ‘de nieuwe witte streep al wel getrokken’ (ipv weg)
Okee ik heb op de link geklikt. Ik heb het over het eerste deel van de Nieuwe Binnenweg, dat is van Eendrachtsplein tot Nemo, jouw pdf gaat over het deel dat daarna komt. Ik weet niet of ze op dat eerste deel ook zo’n peiling gedaan hebben, maar daar had ik dus nog nooit van gehoord.
en de West-Kruiskade, 1ste Middelandstraat… voortdurend dubbelgeparkeerde shoppers.
Ja, eens met deel 1. Maar ik blijf wel op de straat fietsen
Klopt. Mijn aandacht gaat alleen uit naar de route Lage Erfbrug – ’s Gravendijkwal. Daarna wordt fietsen stukken eenvoudiger/veiliger, want dan is er veel meer ruimte.
Ik ervaar dagelijks bijna-ongelukken en verkeersagressie op de Nieuw Binnenweg, de aso’s laten echt het bloed in je koken en ik moet me echt inhouden om niet eens een keer zo’n zwart autootje of witte mercedes te lijf te gaan of om zo’n gast helemaal te tering te schelden. Maar dan kom ik tot inkeer, want dit heeft namelijk geen enkele zin. Het probleem van de Nieuwe Binnenweg is niet zo zeer een verkeerprobleem (of een handhavingsprobleem ervan) maar een maatschappelijk probleem. Deze gasten hebben volledig schijt aan iedereen, leven in een parallelle wereld met eigen normen en waarden; want zijnde crimineel en door iedereen uitgekotst en niet geaccepteerd gaat men zich door middel van statusverhogende zaken verheffen boven de rest. Dat uit zich in maximaal asociaal gedrag, en de plek waar dit botst met de samenleving is de openbare weg. Ja, het is triest dat er mensen zijn die uit verveling en uitzichtloosheid maar het rondje West-Kruiskade / Neuwe Binnenweg blijven rijden met hun uit zwart geld betaalde bolides, maar de kern van het probleem zit diep.
Jammer dat winkeliers niet inzien dat minder auto’s in de straat niet altijd gelijk hoeft te staan aan minder centen. De auto is minder belangrijk voor winkels dan winkeliers denken, maar vooral: de fietser en de voetganger zijn belangrijker.
Zie punt 7 van de volgende blog van het CROW over parkeren:
https://www.crow.nl/vakgebieden/verkeer-en-vervoer/bibliotheek/kennisdocumenten/elf-waarheden-over-parkeren,-mobiliteit-en-retail onderwerp=57;&page=1&searchsort=date&pagesize=10&parenturl=/Vakgebieden/Verkeer-en-Vervoer/Bibliotheek
Er zou in februari weer een overleg zijn met politie ,bewoners , ondernemers en de heren wethouders P. Langenberg en J.Eerdmans tot nu toe niets gehoord. Ook waren er suggesties gedaan en uitgevoerd betreffende de inrichting , conclusie dat werkt niet. Ook een voorstel om een mobiel lasergun team nog niet gezien. Wat gebeurt er als in mei de stoplichten weg gaan op de kruising bij Westerpaviljoen???
Oplossing in een notendop.
Vele straten hebben overlast van HUFTERS
Kost kapitalen aan preventie, verbouwingen en aanpassingen.
Vele malen goedkoper zeer intensiefe controles,fikse boetes en in beslagname van de voertuigen.
Dan kan alles blijven en we zijn dan van die Verkeershufters af
Als ik het goed begrepen heb zat er een dame in de witte Mercedes die betrokken was bij het ongeluk, en zij is voor de zekerheid naar het ziekenhuis gestuurd. De realiteit is weerbarstig… Het echte probleem is misschien dat de vriendinnen van die ‘vervelende aso’s’ helemaal niet goed met die grote auto’s om kunnen gaan :p
Haha, ik denk dat je he-le-maal gelijk zou kunnen hebben. Wat ook erg is: kleine vrouwen in een enorme four-wheel drive, die niet ver genoeg boven het stuur uitkomen om het verkeer te kunnen waarnemen. Sowieso vrouwen in het verkeer eigenlijk. Heb ik al verteld dat ik een kleine zwarte auto heb?
Destijds (2008) ben ik naar de inspraakavonden geweest rondom herinrichting Nieuwe Binnenweg (’s Gravendijkwal – Lage Erfbrug). http://www.nieuwebinnenweg.eu/contents/uploads/uitgelicht/141_2.2008_3.pdf
De uitgangspunten waren prachtig maar onhaalbaar, het moest voor alle gebruikers beter worden. Echte keuzes werden uit de weg gegaan.
De fietser heeft iig verloren, zoals destijds ook al door de fietsersbond werd geconcludeerd: “Overall conclusie: dit VO is een verslechtering voor de fietser op de Nieuwe Binnenweg.”, een advies wat terzijde werd geschoven.
Binnen de winkeliersvereniging was er verdeeldheid over 1 of 2-richtingsverkeer, paar oude rotten waren voor 2, en zij wonnen. Vermoed dat als we nu deze keuze mochten maken het anders zou uitpakken.
Ook onmogelijkheid handhaving 30Km was destijds al duidelijk, de politie heeft dit meermaals heel duidelijk naar voren gebracht. Men ging toch door, onder het mom “dat regelen we later wel”.
Overigens: dit gedeelte van de Nieuwe Binnenweg als calamiteitenroute is prima te vervangen door de Mathenesserlaan of Rochussenstraat.
Er zat ook tijdsdruk op de herinrichting omdat deze samenhing met realisatie gelijkvloerse instaphaltes voor de nieuwe trams, dit werd met een EU subsidie gefinancierd, maar moest wel op tijd zijn uitgegeven.
Mijn frustratie was destijds al groot, traject werd getrokken door deelgemeente bestuurder Karen Bebelaar (GroenLinks) van wie ik meer daadkracht had verwacht waar het de positie van de fietsers en voetgangers betrof. Nu zie ik met lede ogen aan dat een KenDoe college vooral blijk geeft van een WilNiet aanpak.
Dat de herinrichting destijds niets met een echte herinrichting van doen heeft gehad heb ik geaccepteerd. Frustrerend dat zo’n grote zak geld destijds niet beter is besteed.
Dat er nu niet of nauwelijks wordt opgetreden tegen asociaal verkeersgedrag waardoor de positie vd fietser nog verder in het gedrang komt, is iets wat ik (nog) niet accepteer.
Begin met:
– 4e zebrapad kruising Claes de Vrieselaan
– Overal gelijkwaardige kruispunten (nu is Claes de Vrieselaan kruising voorrang voor verkeer op Nieuwe Binnenweg)
– Harde aanpak dubbel parkeren.
– Flitspalen (al is het maar voor harder dan 50Km)
– Verbreden fietspaden door belijning (witte klinkers) naast de tramrails te plaatsen.
– Aanpassen calamiteitenroute voor Nieuwe Binnenweg Delfshaven (alternatief is Mathenesserlaan/Rochussenstraat) waardoor mogelijk ook verkeersdrempels zijn te plaatsen.
– Verder verminderen van parkeerplaatsen tbv uitstalling eo terrassen.
Veel wat je KenDoe als je MaarWil.