Ga naar de inhoud

Profiteren van een dichte Maastunnel: drie tips aan het stadsbestuur — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

De Maastunnel is dicht. Het verkeer is daardoor uit de stad en dat moet zo blijven, vindt Adriaan Korthuis. Hij geeft drie tips voor als de tunnel straks weer open gaat. Zoals: maak een snelle ov-verbinding in beide tunnelbuizen.

De Maastunnel is dichtgegaan van Noord naar Zuid en de gevreesde verkeerschaos is uitgebleven. De stad is gewoon netjes bereikbaar en ondertussen genieten we van minder auto’s door de stad. Dat opent een fris perspectief voor hoe we ons met zijn allen door de stad bewegen als de tunnel straks weer open is. We hoeven bijvoorbeeld niet meer te wachten op een derde stadsbrug voordat we het verkeer door de stad beter inrichten.
Jarenlang hebben we gedacht dat de Maastunnel een onmisbare schakel is in de grootstedelijke bereikbaarheid. En jarenlang heeft het stadsbestuur daarmee het verkeersriool van de Maastunneltraverse met alle roetpluimen, stank en hoestende Rotterdammers voor lief genomen. Nu de tunnel dicht is blijkt: de onmisbaarheid valt best wel mee. De wegen aan beide zijden van de Maas zijn nog steeds prima begaanbaar, alle Rotterdammers komen moeiteloos van Noord naar Zuid en omgekeerd en grootschalige verstoppingen zijn uitgebleven.
Jazeker, het is drukker op de Erasmusbrug, de Willemsbrug en de Maasboulevard en inderdaad, er parkeren meer dagjesmensen in Charlois en op het Noordereiland om vervolgens op de fiets (!) de stad in te gaan. Maar zo bezien is de Maastunnel lang niet zo onmisbaar als we dachten.

Al 25 reacties — discussieer mee!

  • Ik vind het prima ideeën. Maar ja. Om vrij met Bloem te spreken: iedere verandering is een achteruitgang, ook al is het een vooruitgang. De vraag is dus vooral: hoe realiseer je verandering? Je kunt nu al op je vingers uitrekenen wie hier tegen zijn en wat hun kritiek wordt, waarna de lokale politiek eieren voor zijn geld kiest en zijn energie richt op zaken die ze belangrijker (lees: verkiezingstechnisch interessanter) vinden.

    Het gebrek zit niet in goede ideeën. Was het maar zo’n feest. Het gebrek zit in daadkracht, ook in deze zelfverklaarde stad van daden. Dus daarom: hoe gaan we dit doen, op een manier dat er ook echt draagvlak voor ontstaat?

  • Er is sinds 1968 al een comfortabele en snelle ov-verbinding tussen Rotterdam Zuid en het centrum, namelijk de metro. Wil je naar West, dan pak je sinds 2002 de metro naar Tussenwater en zit je zo in Schiedam. Als de Stadionpark-plannen doorgaan dan komt daar ook nog een mooie verbinding tussen Charlois / IJsselmonde / Feijenoord en Rotterdam-Oost bij. Wie weet krijgen we nog een derde stadsbrug tussen de Waalhaven en het Merwehavengebied. Moeten we soms de hele Nieuwe Maas asfalteren voordat er voldoende verbindingen tussen Zuid en Noord zijn?

  • Ik ben het met Inge eens dat aan mooie plannen geen gebrek is maar aan draagvlak wel.

    Naar mijn idee is het beste idee het idee dat ervoor zorgt dat er (beduidend) minder (vervuilend) verkeer door de tunnel gaat zonder te zeggen “de tunnel blijft dicht” want dat is politiek niet haalbaar schat ik zo in. Iets met nudging?

  • Ik woon op het Churchillplein (hoek Coolsingel- Westblaak). De Coolsingel is nu wel veel drukker, door de mensen die de Erasmusbrug kiezen ipv de Maastunnel. De lucht op deze plek is altijd al minstens even vies als de tunneltraverse, daar komt het extra verkeer nog eens bij. Het verkeer gaat echt niet allemaal buiten de stad om.

  • De vakantie is inmiddels wel voorbij dus als het tot problemen zou lijden dan zou het nu wel merkbaar moeten zijn.

    Wat ik denk dat er aan de hand is, is het effect dat er ook voor zorgt dat zodra er een nieuwe weg komt er meer verkeer komt, wel dat effect werkt denk ik ook de andere kant op. Als de problemen in de stad te groot worden dan gaan mensen wel alternatieven zoeken.

    De vakantie was een goed idee, behalve dat het “rustige beginnen” is de zomer ook een beter seizoen om met fietsen te beginnen, als je dat dan twee maanden hebt volgehouden is het makkelijker de herfst en winter door te komen.

  • De vakantieperiode is komende week pas voorbij, wellicht zullen mensen hun reisgedrag aanpassen (bijv. eerder of later vertrekken). Problemen zullen meetbaar/merkbaar zijn wanneer het verkeersaanbod op hetzelfde niveau is als voor de sluiting/vakantie. Wat als nu blijkt dat er hierdoor wel problemen ontstaan?

    Maar de denkfout die je maakt is dat de Maastunnel wordt gebruikt door mensen die ’te lui’ zijn om de fiets te pakken; dat het een kwestie van wennen. Allicht creeert het ‘aanbod’ van de Maastunnel deels de ‘vraag’ van lokaal autoverkeer, maar voor veel mensen is fietsen of het OV geen werkbaar alternatief. Bijvoorbeeld door de hoeveelheid bagage, aantal afspraken (en ligging) per dag, bestemming/vertrekplaats buiten bereik van aansluitend OV etc etc etc. Voor hen is die elektrische bus (en voor ons allemaal, de RET stuurt erop aan om over 8 jaar zero-emission te zijn) toekomstmuziek of net onbruikbaar als een huidige dieselbus.

  • Ik ben het helemaal er mee eens om voor altijd de hoeveelheid van het verkeer door de maastunnel te verminderen. En als het niet bij de maastunnel wordt gedaan dan wel het tunneltracé. Voor de stadsbewoners in west is het echt heel ongezond omdat er zoveel verkeer doorheen komt. De leefbaarheid in het mooie vooroorlogse west wordt beperkt door deze 6 (!!) Banen aan asfalt. Bestemmingsverkeer voor in de stad is prima, maar regio verkeer die de snelweg ring willen afsnijden mogen geen voorrang krijgen op de bewoners die in west wonen.

  • Ik maak denk ik geen denkfout, ik denk alleen anders…

    Je legt me woorden in de mond (“de Maastunnel wordt gebruikt door mensen die ‘te lui’ zijn om de fiets te pakken”) die ik niet in mijn stukje of tussen de regels van mijn stukje lees. De mens is van nature lui.

    De voorbeelden die je noemt gaan niet over lokaal verkeer (prima OV binnen Rotterdam) en non-lokaal verkeer zou over de snelweg moeten gaan.

    Binnen Rotterdam is de fiets een prima alternatief dat regelmatig sneller is dan de auto, tram of bus en waarbij je t.o.v. de auto nog het voordeel het dat je geen parkeerplaats hoeft te zoeken/betalen.

    Fietsen wordt ook een stuk logischer als de auto/bus/tram/trein als je je bedenkt dat bewegen goed en meer bewegen beter. Waar je bij de auto je tijd helemaal kwijt bent, is de fiets “tijdsneutraal”, zie https://www.duurzaamnieuws.nl/wie-fietst-leeft-langer-en-gezonder/

    NB: Geen illusies hoor dat ik je hiermee overtuig 😉

  • @ Mike: de filosofie ‘Waar je bij de auto je tijd helemaal kwijt bent, is de fiets “tijdsneutraal”’ vind ik echt superinteressant. Als ik met tegenwind en in de regen de Erasmusbrug over klauter, dan zie ik (zeker de laatste tijd) enorme rijen auto’s in de file staan om hetzelfde te doen. Vaak ben ik dan boos op hen (“zij wel droog en warm en relaxed, ik niet!”), dus ik zal voortaan jouw mantra prevelen 😀

  • [De vakantie is inmiddels wel voorbij dus als het tot problemen zou lijden dan zou het nu wel merkbaar moeten zijn]

    Tahdaaah…!

    [Als de problemen in de stad te groot worden dan gaan mensen wel alternatieven zoeken]

    Kijk naar bijv. New York, HongKong of Los Angeles, het probleem is suburbanisatie (mensen ‘ver’ van hun werk laten wonen). Denk je dat iedereen het stiekem ontzettend fijn vindt om in de file te staan of dat jij de enkeling die het het ‘alternatief’ wel ziet en de ‘makke schapen’ niet?

    [Binnen Rotterdam is de fiets een prima alternatief dat regelmatig sneller is dan de auto]

    Dat hoef je mij niet uit te leggen. Ik heb zowel een fiets als een auto, ik gebruik ze allebei naar behoefte. En ik vermoed dat ik daarin niet de enige ben. Lang niet iedere autorit is ‘uit te bannen’ door maar te roepen dat iedereen gewoon op de fiets moet springen, dat is iets te simpel gedacht.

  • Wat mensen in de file vinden is denk ik niet zo belangrijk, het is gewoon reistijd, wat ik zeker weet is dat zij denken dat het alternatief (dichter bij gaan wonen, een andere manier van vervoer) nog minder aantrekkelijk is.

    Inderdaad niet iedereen moet gewoon op de fiets springen, als je met de auto van buiten de stad naar Rotterdam komt is bijv. de metro handiger. Met de trein: de metro, de OV-fiets of de tram.

    Nee, niet iedere autorit hoeft uitgebannen te worden, 20% minder autoverkeer zou al prima zijn. Ik zie dat echter niet gebeuren zonder dat het op een of andere manier de automobilist lastiger wordt gemaakt.

    Bijna elke Nederlander heeft denk ik een fiets, zo bijzonder is die combinatie niet. De mens is van nature lui maar daar komt nog eens bij:
    * dat hij beslissingen te veel op de korte termijn neemt
    * aanneemt dat zijn/haar beslissing niet het verschil gaat maken voor het systeem
    * een gewoontedier is, overstappen is een moeilijk proces

    Ja, dan heten alternatieven al snel onbruikbaar.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Is Rotterdam nog een ‘bouwende stad’? En voor wie bouwt ze dan?

    • Vers Beton

    Teun van den Ende doet onderzoek naar stedelijke ontwikkeling, architectuur en woonbeleid in Rotterdam. Hij licht tegels onder woontorens, spreekt wethouders, vastgoedbazen en bewoners. En vraagt zich af: voor wie bouwen we eigenlijk? Bij Vers Beton is hij onderzoeksjournalist Bouwende stad.

  • Gaat Rotterdam eindelijk wat aan de woningnood doen? 9 vragen over de Woonvisie

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De nieuwe Woonvisie gaat over het Rotterdamse woonbeleid tot 2040, met daarin acties voor de komende vijf jaar. Voor de gemeente een uitgelezen kans om iets aan de wooncrisis te doen. Gaat dat ook echt gebeuren? Woonexpert Teun van den Ende zocht het uit.

  • Fietsend heen, slapen in een bunker, metro terug: wordt Hoek van Holland het Bloemendaal van Rotterdam?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Het landschap tussen het dorp Hoek van Holland en de kust werd lang aan haar lot overgelaten, maar ondergaat nu geleidelijk een metamorfose. Tegenwoordig vind je in de kustzone hippe restaurantjes, cafés en – verscholen in het duin – een vakantiewoning in een Duitse oorlogsbunker. Vers Beton nam een kijkje.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Kom naar de EUR Sustainability Summit 2024 op 16 en 17 mei aan de Erasmus Universiteit! Laten we samen nadenken over de rol van universiteiten in het bevorderen van een rechtvaardige en duurzame samenleving. We zullen ook een beweging voor samenwerking binnen de Nederlandse academische gemeenschap aanmoedigen.

    Venue: Erasmus Woudestein Campus
    Datum:
  • TMC Holanda is op zoek naar hét zangtalent van Nederland. En jij kan hierbij zijn! 

    Venue: Theater Zuidplein
    Datum:
  • Uurtje Kunst is de maandelijkse gratis kunstlezing van Bibliotheek Rotterdam. Kunstkenner en cultuurhistoricus Hoo Man Chan geeft je telkens weer een nieuw verdiepend inzicht in een kunstwerk of kunstenaar. Deze maand: Ossop Zadkine.

    Venue: Centrale Bibliotheek Rotterdam
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam