Ga naar de inhoud

Profiteren van een dichte Maastunnel: drie tips aan het stadsbestuur — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

De Maastunnel is dicht. Het verkeer is daardoor uit de stad en dat moet zo blijven, vindt Adriaan Korthuis. Hij geeft drie tips voor als de tunnel straks weer open gaat. Zoals: maak een snelle ov-verbinding in beide tunnelbuizen.

De Maastunnel is dichtgegaan van Noord naar Zuid en de gevreesde verkeerschaos is uitgebleven. De stad is gewoon netjes bereikbaar en ondertussen genieten we van minder auto’s door de stad. Dat opent een fris perspectief voor hoe we ons met zijn allen door de stad bewegen als de tunnel straks weer open is. We hoeven bijvoorbeeld niet meer te wachten op een derde stadsbrug voordat we het verkeer door de stad beter inrichten.
Jarenlang hebben we gedacht dat de Maastunnel een onmisbare schakel is in de grootstedelijke bereikbaarheid. En jarenlang heeft het stadsbestuur daarmee het verkeersriool van de Maastunneltraverse met alle roetpluimen, stank en hoestende Rotterdammers voor lief genomen. Nu de tunnel dicht is blijkt: de onmisbaarheid valt best wel mee. De wegen aan beide zijden van de Maas zijn nog steeds prima begaanbaar, alle Rotterdammers komen moeiteloos van Noord naar Zuid en omgekeerd en grootschalige verstoppingen zijn uitgebleven.
Jazeker, het is drukker op de Erasmusbrug, de Willemsbrug en de Maasboulevard en inderdaad, er parkeren meer dagjesmensen in Charlois en op het Noordereiland om vervolgens op de fiets (!) de stad in te gaan. Maar zo bezien is de Maastunnel lang niet zo onmisbaar als we dachten.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Deze Keulse wijk was vroeger een luchthaven – wat kan Rotterdam daarvan leren?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Rotterdam is niet de enige stad waar een felle discussie woedt over het bestaansrecht van de luchthaven. In Keulen bouwden ze hun vliegveld om. Daar wordt nu gewerkt, gewoond, gegeten en gedronken. Dat is niet alleen de verdienste van de stad zelf. Wat hebben de bank, Ikea en Schumacher’s Formule 1-wagens hiermee te maken? En wat kan Rotterdam ervan leren?

  • “Er zat een slapende cultheld in hem” – architectuurhistoricus Wouter Vanstiphout over Carel Weeber

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Historicus Wouter Vanstiphout schreef een biografie over architect Carel Weeber, die 2 februari overleed. Hij ontdekte talloze kwaliteiten in zijn woongebouwen, zoals de Peperklip en Pompenburg. Het zijn “gebouwen die men nu niet meer maakt”, en die we daarom moeten koesteren.

  • Met de renovatie van de Ungerpleinflat schieten de meeste Rotterdammers niks op

    • Architectuurkritiek

    Rond de jaarwisseling kwamen er weer 49 woningen bij in Rotterdam: hoera! Elk nieuw woongebouw haalt immers beetje bij beetje de druk van de woningmarkt. Als het aanbod tenminste ook aansluit op de vraag. Hoe zit dat bij deze 49 woningen?

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • Castle is een Amerikaans/Canadees duo dat zich bezig houdt met een fijn klinkende combinatie van doom en heavy metal.

    Venue: V11
    Datum:
  • EXTRA SPACE

    • Evenement

    Een literaire wandeling langs bruine cafés.

    Venue: Café de Schans
    Datum:
  • Het Lloydkwartier krijgt een unieke theatervoorstelling, gemaakt en gespeeld door de mensen die er wonen.

    Venue: Lloydkwartier, kop van de Lloydpier
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam