Je bent een jonge, biculturele maker met een flinke achterban, en toch blijven de deuren van schouwburgen, musea en andere culturele instellingen voor je gesloten. Probeer je je naar binnen te wurmen of kies je voor onafhankelijkheid? In gesprek met dichter Dean Bowen en theatermaker Henry Timisela over a seat at the table in de Rotterdamse cultuursector.
“Er is momenteel een échte wave gaande”, begint Dean Bowen het gesprek. Henry Timisela knikt bevestigend: “In de theatersector zie ik steeds meer grassroots makers.” Beide makers antwoorden dan ook volmondig ‘ja’ op de vraag of er nu eindelijk een omslag in de cultuursector plaatsvindt wanneer het gaat om vernieuwing en diversiteit.
Al 4 reacties — discussieer mee!
Ik kan alleen maar zeggen: ik ben het zeer met jullie eens en ik steun jullie roep om verandering en gelijkwaardige samenwerking. Volhouden!
Ook hier komt naar voren waarom er nog steeds geen goed debat over diversiteit of multiculturaliteit gevoerd kan worden. De kern daarvan zit hem in de dubbele interpretatie van ‘Nederlander’ en ‘Nederlandse cultuur’. De ene keer staat dit gelijk aan de witte Nederlander en bijbehorende cultuur. De andere keer is het de inwoner van Nederland in zijn al verscheidenheid in kleur en cultuur.
Als een witte Nederlander het over Nederlanders heeft, zoals Plasterk hier, dan heet dat onderscheid maken en ‘andere’ Nederlanders niet als (volwaardige) Nederlanders zien. Idem als een witte Nederlander over bijvoorbeeld Surinamers of Marokkanen spreekt.
Maar niet-witte Dean en Henry mogen wel bevolkingsgroepen en culturen benoemen. Dan heet het diversiteitsdenken. Zij mogen wel onderscheidend spreken over Marokkaanse, Surinaamse en zelfs Nederlandse cultuur. Waarbij met de laatste de inclusieve Nederlandse cultuur of de exclusieve Nederlandse cultuur bedoeld wordt, al naar gelang het ze uitkomt.
Inmiddels is een allochtoon een Nederlander zoals iedere andere Nederlander, maar de autochtone Nederlander niet.
Diversiteit is onderscheid maken. Stap af van de dubbele moraal en geef toe dat binnen bepaalde contexten afkomst wel degelijk relevant is en er generaliserend onderscheid gemaakt mag, of zelfs moet worden. En anders stoppen met klagen over witte instituties. In dat geval zijn kleur en cultuur níet relevant.
Samengevat: bakra, geef ons geld en een beetje snel
Ik zat er op te wachten ‘‘witte instituut Hilversum’ en later ook weer .
Draaide ze Jantje Smit op FUNX? Ik ben blank en heb totaal niets met de programmering vanuit Hilversum. NL muziek kan me gestolen worden, luister hiphop al 30 jaar.
‘we worden toch niet gebeld, want we passen niet in ‘hun lijn’’
Toen Imperium nog bestond en er bubblin en R&B feesten werden gehouden, krijgen blanken nooit een flyer aangeboden, dat is precies hetzelfde. Die pasten niet in hun lijn. En wat dacht je van dhr Tom Six, blank, man, maar zijn filmserie Human Centipede, die kreeg hij ook niet in Hilversum aan de man.
Diversiteit niets mis mee, maar niet moeten om het moeten, moet wel kwaliteit zijn. Ga bij een hiphop concert kijken, 80% is blank, bij de oudere hiphop bands, minimaal 90% blank. Het ligt niet aan de huidskleur, maar aan de persoon, wit (moet kotsen om dat woord) heeft daar niets mee te maken.