Rotterdam gaat prat op haar vooruitstrevende aanpak op het gebied van klimaatadaptatie. Hoe kan het dan dat de stad toch bij iedere fikse regenbui volloopt als een badkuip? Waar de gemeente in meeslepende visies denkt, willen actieve inwoners vooral iets doen aan de natte straten en kelders.

Al 5 reacties — discussieer mee!
Dank voor je toevoeging Michael. Veel maatregelen komen ‘van bovenaf’, of vinden pas plaats als de technologie (deelauto’s) op grotere schaal toegepast kunnen worden. Hoe kunnen burgers hun eigen leefomgeving nu al vergroenen/verzachten en zijn daar al voorbeelden van die we op grotere schaal kunnen toepassen?
Beste Teun,
Wellicht een open deur, maar bewust worden van het belang en de nut van vergroenen/verzachten van je leefomgeving is ook belangrijk. Mijn collega’s bij Sweco hebben een leuk filmpje over gemaakt – https://www.youtube.com/watch?v=Rdjj-33CrvA
Zoek de inspiratie op, samen met je buren – in Rotterdam liggen vele voorbeelden van wat je kunt bereiken – ik noem drie voorbeelden:
http://www.dakparkrotterdam.nl/
http://www.bluecity.nl/
http://rotterdamsemunt.nl/
Je kunt met je buren alvast een voorproefje nemen om te kijken hoe het voelt als je straat autovrij is. https://www.nrc.nl/nieuws/2017/07/26/pionieren-met-straten-zonder-autos-12251620-a1567970
Dichter bij huis kun je tot 31 oktober op de West-Kruiskade kijken hoe “de straat van de toekomst” eruit ziet – http://happystreets.nl/portfolio/happystreets-westkruiskade/
T.a.v. “niet in een kelder willen wonen” : veel appartementen in de wijk Blijdorp, maar ook in de Provenierswijk hebben souterrains die dienen als woonverdieping. Ooit zo gebouwd om de duurdere heipalen (langer i.v.m. zettingsgevoelige polder) terug te verdienen. Gaan we al die appartementen aan de woningvoorraad onttrekken? Lijkt mij een lastige opgave. Maar in diezelfde wijken is nog bijna geen dak groen, terwijl dit technisch prima kan. Nu niet te doen met zoveel verspreid bezit en verschillende VVE’s en al die verschillende onderhoud schema’ s. Als daar een slimme maatregel voor kan komen…
Liliane, goed punt – groene daken komen nu eenmaal wat lager op de prioriteitenlijst dan manieren van verduurzaming waar je in je portemonnee op vooruit gaat. Versnipperd bezit helpt daar niet bij. Ik woon in Blijdorp in een hele grote VvE. Daar is een jaar of vijf geleden een groen dak gerealiseerd, waar we allemaal plezier van hebben. Het kostte de VvE bijna niets (ook omdat de deelgemeente Noord ons heeft gesteund). Samenvoegen van de VvE’s dus, uit oogpunt van kostenefficientië? Of moet de gemeente groene daken veel beter gaan promoten?
Op grotere schaal geldt dit voor heel West Nederland – het is een grote badkuip. Gelukkig ligt er nu een enorme kans om de stad om te kunnen vormen tot spons. Door de transitie naar (zelf-sturende) deelauto’s verdwijnt de komende decennia de noodzaak van vele wegen en van bijna alle parkeerplekken. Dus komt er enorm veel ruimte vrij in de stad, dat groen en waterhoudend gemaakt kan en moet worden.