Ga naar de inhoud

"In RDM & Merwe-Vierhavens gaat het om de makers, niet om innovatiemarketing" — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

‘Innovation District’ zegt te weinig over waar we voor staan, betoogt gebiedsmanager Isabelle Vries, in reactie op dit stuk. Haar pleidooi: vergeet die marketingterm en noem het Makers District, want de ambitieuze makers van Rotterdam vinden hier de ruimte die het centrum mist.
De RDM-campus en het Merwe-Vierhavens gebied zijn aangewezen als ‘innovation district’, maar hebben nog niet de grootste economische groei of innovatie, concludeerde Marloes Nuijten in augustus in een artikel op Vers Beton. Dat komt omdat het in deze stadshavengebieden nog ontbreekt dichtheid van (innovatieve) bedrijven en factoren die als een magneet werken, zoals goed openbaar vervoer, horeca en flexwerkvoorzieningen. Nuijten stelt ook dat innovatie-districten niet geïsoleerd van de omliggende wijken moeten worden ontwikkeld.
Dit alles is helemaal waar, en de titel van het stuk (‘Waarom nieuwe bedrijvigheid zich niet beperkt tot het Innovation District’) slaat de spijker op zijn kop. Maar ik vind dat het artikel geen recht doet aan wat er zich nu in deze gebieden afspeelt en welke innovatieve bedrijven met unieke producten zich hier hebben gevestigd. Mijn pleidooi: vergeet de term “Innovation District”. Noem ons Makers District, want de nieuwe makers van Rotterdam vinden hier de ruimte!

Die titel ‘Rotterdam Innovation District’, twee jaar geleden gelanceerd als merk voor RDM en Merwe-Vierhavens (M4H), is populair in gebiedsbranding, maar zegt weinig over waar het in de ontwikkeling van deze gebieden om gaat. Namelijk, om ruimte bieden aan een doelgroep die al met innovatie bezig is: de maakindustrie. Deze industrie maakt producten met behulp van nieuwe technieken zoals 3D-printen, lasersnijden, robotica en experimenteert met duurzame materialen. Geen massale productie maar op maat en  klantgericht.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • Didier Eribon is internationally renowned for his groundbreaking work Returning to Reims. Part memoir, part social and political theory, the book caused a stir in France and approached cult status in Germany, where it touched a nerve with its central premise that the mainstream left is to blame for pushing the working classes towards the far right and nationalism.

    Venue: De Dépendance, OASE
    Datum:
  • Brutus Space presenteert deze zomer een nieuwe, dynamische editie van Wild Summer of Art. Naast een expositie van 50 Rotterdamse hedendaagse kunstenaars omvat deze editie een uitgebreid publieksprogramma vol evenementen, screenings en performances.

    Venue: Brutus
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Het hoofd marketing & communicatie ontwikkelt en werkt aan het marketingbeleid van MOMO Festival, MOMO Concerts en MOMO Create  en is eindverantwoordelijk voor de uitvoering ervan, waarbij het optimaliseren van het publieksbereik centraal staat.

  • Het bedrijfsbureau is de uitvoeringsorganisatie van de koepelcoöperatie Energie van Rotterdam. Met een klein team werken we dagelijks aan de ondersteuning van de energiecoöperaties, het realiseren van energieprojecten en het behartigen van de belangen in de stad.

  • The Writer’s Guide (to the Galaxy) is een cursuscentrum voor written (en soms ook een beetje spoken) word. Ook is het een ontmoetingsplek voor jonge schrijvers, boekennerds en intersectionele feministen.

  • Bekijk alle vacatures