‘Innovation District’ zegt te weinig over waar we voor staan, betoogt gebiedsmanager Isabelle Vries, in reactie op dit stuk. Haar pleidooi: vergeet die marketingterm en noem het Makers District, want de ambitieuze makers van Rotterdam vinden hier de ruimte die het centrum mist.
De RDM-campus en het Merwe-Vierhavens gebied zijn aangewezen als ‘innovation district’, maar hebben nog niet de grootste economische groei of innovatie, concludeerde Marloes Nuijten in augustus in een artikel op Vers Beton. Dat komt omdat het in deze stadshavengebieden nog ontbreekt dichtheid van (innovatieve) bedrijven en factoren die als een magneet werken, zoals goed openbaar vervoer, horeca en flexwerkvoorzieningen. Nuijten stelt ook dat innovatie-districten niet geïsoleerd van de omliggende wijken moeten worden ontwikkeld.
Dit alles is helemaal waar, en de titel van het stuk (‘Waarom nieuwe bedrijvigheid zich niet beperkt tot het Innovation District’) slaat de spijker op zijn kop. Maar ik vind dat het artikel geen recht doet aan wat er zich nu in deze gebieden afspeelt en welke innovatieve bedrijven met unieke producten zich hier hebben gevestigd. Mijn pleidooi: vergeet de term “Innovation District”. Noem ons Makers District, want de nieuwe makers van Rotterdam vinden hier de ruimte!
Die titel ‘Rotterdam Innovation District’, twee jaar geleden gelanceerd als merk voor RDM en Merwe-Vierhavens (M4H), is populair in gebiedsbranding, maar zegt weinig over waar het in de ontwikkeling van deze gebieden om gaat. Namelijk, om ruimte bieden aan een doelgroep die al met innovatie bezig is: de maakindustrie. Deze industrie maakt producten met behulp van nieuwe technieken zoals 3D-printen, lasersnijden, robotica en experimenteert met duurzame materialen. Geen massale productie maar op maat en klantgericht.
Nog geen reactie — begin de discussie!