Ga naar de inhoud

"In RDM & Merwe-Vierhavens gaat het om de makers, niet om innovatiemarketing" — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

‘Innovation District’ zegt te weinig over waar we voor staan, betoogt gebiedsmanager Isabelle Vries, in reactie op dit stuk. Haar pleidooi: vergeet die marketingterm en noem het Makers District, want de ambitieuze makers van Rotterdam vinden hier de ruimte die het centrum mist.
De RDM-campus en het Merwe-Vierhavens gebied zijn aangewezen als ‘innovation district’, maar hebben nog niet de grootste economische groei of innovatie, concludeerde Marloes Nuijten in augustus in een artikel op Vers Beton. Dat komt omdat het in deze stadshavengebieden nog ontbreekt dichtheid van (innovatieve) bedrijven en factoren die als een magneet werken, zoals goed openbaar vervoer, horeca en flexwerkvoorzieningen. Nuijten stelt ook dat innovatie-districten niet geïsoleerd van de omliggende wijken moeten worden ontwikkeld.
Dit alles is helemaal waar, en de titel van het stuk (‘Waarom nieuwe bedrijvigheid zich niet beperkt tot het Innovation District’) slaat de spijker op zijn kop. Maar ik vind dat het artikel geen recht doet aan wat er zich nu in deze gebieden afspeelt en welke innovatieve bedrijven met unieke producten zich hier hebben gevestigd. Mijn pleidooi: vergeet de term “Innovation District”. Noem ons Makers District, want de nieuwe makers van Rotterdam vinden hier de ruimte!

Die titel ‘Rotterdam Innovation District’, twee jaar geleden gelanceerd als merk voor RDM en Merwe-Vierhavens (M4H), is populair in gebiedsbranding, maar zegt weinig over waar het in de ontwikkeling van deze gebieden om gaat. Namelijk, om ruimte bieden aan een doelgroep die al met innovatie bezig is: de maakindustrie. Deze industrie maakt producten met behulp van nieuwe technieken zoals 3D-printen, lasersnijden, robotica en experimenteert met duurzame materialen. Geen massale productie maar op maat en  klantgericht.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf januari 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Bekijk alle vacatures