Ga naar de inhoud

Minicollege: Hoe krijgen we Rotterdam-Zuid op de fiets? — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Rotterdam is Zuid best bereid om op de fiets te stappen, als er maar samen wordt gekeken naar verbetering van de veiligheid. De Gemeente zou daar dan ook meer moeten investeren in veiligheid en voorlichting. Dat concludeert Morgan Geile uit haar masteronderzoek.
Fietsen? Onveilig en bovendien onpraktisch met een groot gezin. Voor Rotterdammers op Zuid zijn dit de belangrijkste redenen om de tweewieler te laten staan. Generatie op generatie leert niet (of slecht) fietsen en dat kan hun kansen op werk, goed onderwijs en volledige participatie in de maatschappij nadelig beïnvloeden.


Bewoners van Rotterdam-Zuid zijn bang dat hun fiets snel gestolen wordt en vinden de fietspaden vaak slecht verlicht en te gevaarlijk in verband met ander wegverkeer. In veel culturen is fietsen daarnaast niet vanzelfsprekend. Liever investeert men daarom in een auto of het openbaar vervoer. Met de auto breng je als ouder van een groot gezin – en daarvan zijn er veel op Zuid – de kinderen snel en relatief veilig naar school en haal je bovendien ook nog makkelijk even boodschappen.

Al 4 reacties — discussieer mee!

  • ‘Rotterdam is Zuid best bereid om op de fiets te stappen, als er maar samen wordt gekeken naar verbetering van de veiligheid.’
    Gek joh. Er is niet heel veel verandert de afgelopen 40 jaar, behalve betere fietspaden en toch fietsten we toen massaal. Ander punt dat heel erg is verandert, de soort mensen. Dat is de enige en juiste conclusie.

    • Ach kom Paul. Hoe kun je nu pretenderen dat dat de “enige en juiste conclusie” is. Waar baseer je dat op?

      Reageer kribbig maar word echt langzamerhand krankjorum van mensen die continu met “de waarheid” dwepen. Bloedirritant. Weet je wat de enige en juiste conclusie is? Dat de wereld verdomd ingewikkeld is. Dat honderd-en-één zaken elkaar beïnvloeden. En dat mensen die aangeven dat er voor iets “een enkele enige en juiste verklaring is” daarmee dus de onrecht doen aan hoe ingewikkeld het is.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.

    Venue: De leeszaal
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam