Ga naar de inhoud

Waarom de Rotterdamse cultuursector nog steeds niet divers genoeg is — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

De roep om meer jong, divers en bicultureel publiek in de cultuursector klinkt al drie decennia. Waarom verloopt die culturele omslag zo moeilijk? Vers Beton legde vijf problemen bloot waar de instellingen nog altijd mee worstelen. Deel 1 in een serie over inclusiviteit in de Rotterdamse cultuursector.

Versbeton-illus-001-web
beeld: Nina Fernande

Hoe kan de kunst- en cultuursector een betere afspiegeling van de samenleving worden? Over die vraag breken beleidsmakers, politici, directeuren en makers al meer dan dertig jaar hun hoofd. De Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur (RRKC) noemt culturele diversiteit en het aantrekken van nieuwe doelgroepen wederom belangrijke pijlers in het Cultuurplanadvies 2017-2020. Toch bedient maar een fractie van de instellingen die in het huidige Cultuurplan opgenomen zijn een jong en/of bicultureel publiek.

Al 4 reacties — discussieer mee!

  • Wat wordt eigenlijk verstaan onder diversiteit en inclusiviteit? Het zijn zulke modebegrippen geworden die overal worden gebruikt, maar waar hebben we het eigenlijk over? Als met inclusiviteit wordt bedoeld dat er evenementen worden georganiseerd die voor 90% worden bezocht door mensen met een niet-Nederlandse achtergrond waarbij ‘witte’ Nederlanders belachelijk worden gemaakt dan lijkt mij dit een niet na te streven doel.

  • ‘Wit’ en ‘oud’ (alsof je de fokking builenpest hebt) betaalt nog altijd de kaartjes en jongeren zijn met geen stok het theater in te krijgen. Dat betekent dat bij praktisch iedere ‘diverse’ (het nieuwe duurzaam) voorstelling er dik geld bij moet. En de bereidheid om sloten gemeensschapsgeld te verstrekken voor (half) lege zalen is er niet meer en komt er gezien het politieke klimaat ook niet. Gewoon even een stukje vraag en aanbod realisme naar de mensen toe.

    Dit zou schrijnend, zelfs ontoelaatbaar zijn als niet-witte jongeren geheel verstoken zouden zijn van een multicultureel aanbod, maar dat is er buiten de theaters in overvloed. Dit wat betreft punt 2: ‘De gevestigde orde wil niet open en eerlijk zijn’ De ongevestigde orde met hun WC-Eend verhaal kennelijk ook niet.

  • He he dank dank. Hier hebben we wat aan.. Eindelijk wordt het uitgesproken. Alleen we moeten niet vergeten dat diversiteit wat anders is dan inclusiviteit. Diversiteit gaat nog steeds over hokjes en subdoelgroepen die ‘actief’ deelnemen. Dus als we richting inclusie gaan in het beleid. Heel graag! Verder wou ik nog even zeggen dat het fijn zou zijn als er wat meer samenwerkingen zouden komen, open deuren.. Kennis delen etc. En dat er binnen het fondsen beleid er dan ook wat mag veranderen.. -> meer richting inclusie want dan wordt het voor ons ook wat makkelijker om in een hokje (of geen hokje meer) te passen en eens in aanmerking te komen voor subsidie ???? Groetjes van Misiconi Dance Company.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Harry Hamelink wint de Cultuurpenning 2023: “In mijn werk is het altijd gáán”

    • Kunst en Cultuur

    Harry Hamelink, directeur van Motel Mozaïque en organisator van festival Parfum de BoemBoem, nam dit jaar de Cultuurpenning in ontvangst. “Deze prijs dwingt me stil te staan bij wat er allemaal is gebeurd de afgelopen jaren.”

  • De muur als politiek medium

    • Kunst en Cultuur

    Muurkunst maakt steden leesbaar, het vertelt je iets over de maatschappelijke thema’s die er spelen. Het is het meest laagdrempelige canvas waar kinderen en jongeren zich op kunnen uitdrukken. In deze Talk of the Town zingt Siebe Thissen een lofzang op street art, murals en graffiti.

  • Door het Arab Film Festival en de aardbeving in Marokko besefte ik: mijn moeder is een Atlasleeuwin

    • Kunst en Cultuur

    De aardbeving in Marokko heeft ook impact op de familie van Amal Akbour. Haar zeventigjarige moeder wil ter plekke gaan helpen. Het doet Akbour denken aan de vrijgevochten vrouwen die ze op het witte doek tijdens het Arab Film Festival zag.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

De leukste vacatures in en om Rotterdam