Totaal verkeerde prioriteit, oordeelt VVD-fractievoorzitter Vincent Karremans over Leo de Kleijns pleidooi voor een links politiek blok. “Het moet niet gaan over ‘met wie’, maar over wat we gaan doen om met deze stad nu echt de volgende stap te maken.”
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek
Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.
Al 15 reacties — discussieer mee!
De VVD Rotterdam zou ik niet naïef noemen, wel nikszeggend: “In deze wereld heb je twee typen hardlopers. Hardlopers die lopen zonder muziek en hardlopers die lopen met muziek. Ik behoor tot de laatste categorie”
Quasi diepzinnig en kompleet irrelevant. Een ordinair potje gillen en stoerdoenerij, zoals bijvoorbeeld: “politieke teringzooi”
“Gewoon simpel: meer parkeerplekken” en “betere blablabla”. De neoliberale quatsch van de VVD in een notendop. Gewoon simpel inderdaad.
Inhoudelijk kun je er geen chocolade van maken en dat is precies waarom de VVD nog maar drie zetels heeft in Rotterdam. Je kunt het links-islamitisch blok van SP, Nida, Denk en Groenlinks van alles verwijten, maar niet dat ze geen visie hebben. Daar kun je het tenminste nog mee eens of oneens zijn.
Wat een nuchtere kijk op de politiek in deze fijne stad. Er moet nog veel gebeuren, maar op de Coolsingel schreeuwen ze alleen maar. Ik ben blij met je frisse kijk, Vincent. En je aanpakkersmentaliteit, gewoon het leven van de Rotterdammer stap voor stap beter maken met dingen waar het echt over gaat: lekker om de hoek, in plaats van hoog over van alles besluiten waar we niets aan hebben. Gewoon dingen doen. Mijn stem krijg je er voor!
En hoe kun je jezelf nu fractievoorzitter noemen als je niet in de raad zit en nog helemaal niet gekozen bent?!
VVD Rotterdam wil dus meer parkeerplaatsen in de stad; deze VVD ér voelt duidelijk de tijdgeest niet aan en heeft geen oog voor de toekomst waarbij vooral in het Centrum gebied van de stad, net als in andere steden die er in de wereld toe doen, de trend juist om de auto veel mindere ruimte te geven ten gunste van het verblijfsklimaat en alternatieve vervoermodaliteiten. Ga eerst op dit gebied je huiswerk maken want voor het overige zijn jullie plannen niet eens zo slecht !
Hi Marco,
Heel scherp! Zo heb ik mezelf ook niet genoemd, dat is een foutje van de redactie geweest :). Ik weet dondersgoed dat ik geen fractievoorzitter ben, maar “slechts” lijsttrekker van de Rotterdamse VVD.
Groet,
Vincent
Hi Marco,
Ik denk dat het heel concreet is en dat is ook precies wat ik de komende vier jaar wil doen: met concrete, praktische plannen aan de slag voor Rotterdam. Daar horen ook gewoon meer parkeerplaatsen bij waar dat kan (ga maar eens ’s avonds kijken in Blijdorp), meer betaalbare woningen door meer gemeentegrond beschikbaar te stellen en een metrolijn van de Kuip naar Kralingse Zoom. Daarvoor hoef ik geen blok te vormen, maar moeten gewoon aan de slag, met iedereen die wil.
Groeten,
Vincent
Dankjewel Benjamin :)!
Eens, we moeten met de tijd mee en met de auto moeten we (zeker in het centrum) slim omgaan. Alleen, is voor veel mensen een auto ook gewoon een must. Om je kinderen naar de voetbal of hockey te kunnen brengen, om snel boodschappen te doen, om je oude vader in het bejaardentehuis op te kunnen zoeken. Dat is de realiteit. En je hebt ook gelijk dat we moeten moeten investeren in alternatieve vervoermodaliteitein. Daarom willen we ook investeren in de Rotterdamse metro door bijvoorbeeld een verbinding te leggen tussen de Kuip en de Kralingse Zoom. Want vergelijk die metro eens met andere wereldsteden. Die loopt echt en-orm achter en het ontsluit maar een klein deel van de stad.
Welke huur- of koopprijs vindt u betaalbaar? En hoe zorgt u ervoor dat huurwoningen ook op langere termijn betaalbaar blijven voor de mensen die deze woningen gaan huren? Marktpartijen zijn tenslotte vooral geïnteresseerd in rendement op hun investering. Huurders die aangewezen zijn op de vrije huursector willen wel graag wat zekerheid dat de huur op termijn nog te betalen blijft. Denk daarbij ook aan ouderen die eerder achteruit dan vooruit zullen gaan qua inkomen. Terug naar de sociale huursector is op termijn voor steeds minder mensen weggelegd (steeds minder aanbod vanwege de Woonvisie en steeds strengere inkomensgrenzen) dus hoe gaat dat dan?
Hi Karima,
We willen vooral veel nieuwe woningen in het middensegment. Dat is tussen 650 en 1.000 maandhuur. Met marktpartijen kun je hier hele duidelijke afspraken over maken als je bijvoorbeeld gemeentegrond verkoopt of een vergunning afgeeft.
Groet,
Vincent
Met alle respect, maar dit is echt een slap verhaal en helemaal niet concreet.
Vertel dan eens hoe je parkeerplaatsen in Blijdorp gaat maken? gaan we openbaar groen weghalen? Of ‘betaalbare huizen’ slopen voor parkeerplekken, zeg het maar.
Je wilt “meer gemeentegrond beschikbaar stellen voor woningen” welke grond waar? En hoezo zou die grond nu niet beschikbaar zijn? Rotterdam heeft dit jaar 3700 woningen erbij gekregen, een absoluut record. Rotterdam zet zwaar in op transformatie van bestaande leegstaande kantoren naar appartementen en slaagt daar goed in. Leegstand is nu bijna 20% en men is nu op weg om een half miljoen m2 daarvan te transformeren. Volgens mij is dat veel concreter dan hier gratuit roepen om meer betaalbare woningen.
Wat is het nut en noodzaak van een metrolijn van de Kuip naar Kralingse Zoom? Je vergeet dat de dagen van de Kuip geteld zijn en er een enorme gebiedsontwikkeling aan zit te komen. Maar nog belangrijker, wat gaat dat kosten? het antwoord is minimaal 2,2 miljard! vertel dan eens concreet waar we 2 miljard gaan vinden?
Dit hele betoog blijft steken in holle frasen als “gewoon aan de slag” en “geen woorden maar daden”. Maar dat zijn we sinds Rutte wel een beetje gewend.
Hi Marco,
Als je vooral wil blijven zeiken, cynisch wil zijn en overal problemen in ziet ipv oplossingen, moet je vooral zo door gaan, maar niet op mij stemmen.
Hier antwoord op je vragen:
– Meer parkeerplaatsen in Blijdorp: Neem nou de Noorderhavenkade. Dat “park” wordt daar eigenlijnlijk alleen gebruikt voor honden om te kakken. Dan bouw ik daar, heel concreet, liever parkeerplekken. En als je verder door de buurt loopt, kun je zo, met een beetje creativiteit en goede wil, meer parkeerplekken uit de grond stampen.
– Over die grond: Die wordt nu niet beschikbaar gesteld omdat de gemeente liever een prijsstijging afwacht, terwijl grond als bij de Merwedehaven en Keilehaven, maar ook op andere plekken, gewoon met tempo ontwikkeld moet worden tot betaalbare woonruimte. Dit jaar misschien 3.700, maar in 2016 1.600 (!!), terwijl het er minimaal 4.000 per jaar moeten zijn. Er is dus nogal wat in te halen en het gaat veel te sloom.
– Noodzaak van metrolijn: (1) Zuid beter bereikbaar maken, zodat daar wonen aantrekkelijker wordt, (2) Ons metrostelsel beter op elkaar laten aansluiten, zodat de metro nuttiger wordt en je je dus makkelijker kan bewegen in de stad, wat goed is voor economie en werkgelegeheid en (3) door meer gebruik van OV heb je minder uitstoot en dat is dus beter voor luchtkwaliteit en milieu. Bovendien kost het “maar” 1 miljard en die financieren we volledig van de opbrengst van de aandelen Eneco die Rotterdam nu houdt.
Groet,
Vincent
Jij zeurt over dat er niks deugt in de gemeentepolitiek, het daaropvolgend betoog is een beetje sneu ouwejongenskrentebrood ‘straat’ verhaal. Maar het is geen concreet verhaal. Als je daarop kritisch aangesproken wordt, reageer je met “zeiken” en cynisme”. Precies dat wat je anderen verwijt, doe je wederom zelf: ordinair gillen.
Inhoudelijk is het nog steeds niks. Je weet niet wat de gemeente reeds uitvoert en hebt geen benul van wat een metrolijn met tunnel of brug over de Maas gaat kosten (hint: het is niet 1 miljard).
Dan geef je de opbrengst van Eneco al uit terwijl er geen cent binnen is, nog geen besluit over genomen en de opbrengst onbekend. Maar dat zal ook wel weer cynisch zeiken zijn, voor een no-nonsense mouwopstropende hardloper zoals jij.
Je doet je voor als de buitenstaander bij de komende verkiezingen, maar wat ik tot dusver van je verneem, past naadloos in de politiek bestuurlijke pluchepraat die ik van de VVD gewend ben.
Dat is de theorie, ja. De vraag is of de VVD dat ook gaat doen. Voorlopig zien we alleen SP-wethouders die keuze maken en daar is veel kritiek op, juist van de marktpartijen die dergelijke woningen zouden moeten bouwen en verhuren. Die willen het liefst zo’n afspraak voor een paar jaar. Maar daar zijn de huurders niet mee geholpen.
Daarnaast verschijnen er steeds meer onderzoeken waaruit blijkt dat die zogenaamde “middeldure” woningen helemaal niet te betalen zijn voor een gezin dat een middeninkomen heeft (net boven de sociale huurgrens tot zo’n 50.000), ook de woningen van zo’n 850 euro niet dus. En goedkoper zullen ze niet worden denk ik, anders valt er helemaal niks op te verdienen voor de verhuurders.
Dus moeten die gezinnen dan maar naar de voedselbank om te kunnen eten? Want in de sociale huur mogen ze niet wonen en kopen is voor deze groep geen optie anders hadden ze dat wel gedaan. De VVD kan toch nooit voor zo’n vorm van inkomensnivellering zijn?
Oeps, dat foutje zal ik even rechtzetten! Excuus!