Wethouder Eerdmans wil moskeeën af gaan luisteren, voor de veiligheid. Zo vormt zich in Rotterdam steeds meer een selectieve rechtstaat, vindt Halil Karaaslan.

Wethouder Eerdmans wil moskeeën af gaan luisteren, voor de veiligheid. Zo vormt zich in Rotterdam steeds meer een selectieve rechtstaat, vindt Halil Karaaslan.
Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.
Al 6 reacties — discussieer mee!
WoW wat een hoop woorden. We moeten een keer ophouden met dit gezeik. Laten we koesteren wat we hebben. We zijn allemaal migranten. Vanaf het graven van de Waterweg en ver voor dat. Uitwassen moeten we aanpakken maar we mogen wel een keer trots zijn op deze samenleving. Wellicht was het vijftien jaar geleden terecht dat Fortuyn er iets van zei maar dat is het verleden. We leven in het heden. En zo slecht doen we het hier niet. Misschien moeten we een nieuwe tijd omarmen die er al jaren is.
Dus, ik draai het even om… Halil Ibrahim Karaaslan vindt ook de buitenlandse financiering van moskeeën (door Turkije, Koeweit, VAE, Saudi-Arabië) passen in onze rechtsstaat.
Misschien zou hij om te beginnen moeten leren hoe hij dat laatste woord schrijft.
Hallo Halil,
Dat LR dit voorstel doet, is volgens mij omdat het anti-islam-sentiment hiervoor leeft in de (Rotterdamse) maatschappij. Het voorstel is geen oorzaak van het probleem, maar een voortvloeisel ervan. LR aanpakken slaat volgens mij daarom nergens op, omdat er anders wel een andere partij (lees: PVV) in dat gat springt.
De vraag is volgens mij vooral: hoe zorg je ervoor dat dit sentiment verdwijnt? Want wil je dat het blok LR/PVV niet groter wordt (en zij hun zin kunnen doordrijven), dan zul je op een andere manier de (mede)oorzaak voor hun populariteit (namelijk het aanwezige anti-islam-sentiment) moeten wegnemen.
Ik ben dus heel benieuwd hoe Rotterdam / de politieke partijen volgens jou én dit sentiment serieus kunnen nemen én een betere oplossing kunnen bieden. Want doe je dat niet, dan blijven partijen als LR en PVV aan de winnende hand, omdat mensen met deze sentimenten geen alternatief hebben.
Grote woorden en veel holle frasen. Daarbij heeft Karaslaan het principe van de scheiding tussen kerk en staat niet begrepen, dat is voor een docent maatschappijleer best droevig.
Het gaat natuurlijk om een organisatorische en bestuurlijke scheiding. Dat wil zeggen dat de overheid zich op organisatorische vlak niet bemoeit met de kerk, en omgekeerd de kerk geen invloed heeft op politiek bestuur. Inhoudelijk bemoeit de overheid zich niet met geloof, wijzend op het zesde artikel van de grondwet. Dit zorgt enerzijds voor godsdienstvrijheid en behoedt anderzijds voor een theocratie. Daar wordt door Eerdmans volgens mij niet aan getornd.
Dit laat onverlet dat een Moskee net als een kerk onderworpen is aan de wetten van dit land en die staan ingrijpende maatregelen toe als de openbare orde en veiligheid daarom vragen. Als een moskee of personen daarin een bedreiging vormen voor de openbare orde dan is het niet anders als met een clubhuis van een criminele motorbende. Afluistertoezicht behoort dan tot het wettelijk toegestane opsporingsmiddelen net als een bestuurlijke sluiting.
Dat in dit verband eerder een moskee genoemd wordt dan een kerk of synagoge is volstrekt verklaarbaar aangezien er geen problemen zijn met fundamentalistische christenen of geradicaliseerde joden die terreuraanslagen plegen of goedpraten. Zodra dat wel gebeurt komen ze ook aan de beurt.
Tot besluit is het koddig maar ook tamelijk hypocriet dat dhr Karaslaan tevens secretaris is van het Contactorgaan Moslims en Overheid (die natuurlijk wel graag subsidies willen ontvangen van diezelfde overheid waar ze strikt van gescheiden zijn). Maar nog meer omdat de grootste moskee organisaties die hierbij aangesloten zin Diyanet en ISN rechtstreeks vallen onder de Turkse overheid, waar sinds Erdogan van enige scheiding tussen kerk en staat helemaal geen sprake meer is. Maar diezelfde Diyanet moskeën instigeren ook nog eens publieke intimidatie campagnes tegen Gulen aanhangers in Nederland en doen niet anders als campagne voeren voor de AK partij.
Karaslaan is de pot die de ketel verwijt en daarbij de balk in zijn eigen oog niet ziet.
Waar bidden de vrouwen in de moskee? Oh wacht die bidden daar niet want een goede moslima doet het thuis. Bijeenkomsten van Nida, vrouwen apart van de mannen zitten. Geloof zorgt per definitie voor ongelijkheid en tweedeling. De een (man/moslim) is beter dan de ander (vrouw,christen,ongelovige). Die poster van Mussolini, Breivik en Wilders, afgebeeld als het kwaad, moet kunnen toch?
De aarde is niet plat. Maar zeggen dat er geen god is, krijg je een eeuwige discussie
Rechtstaat en rechtsstaat mag allebei, Karin.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/696/rechtstaat_rechtsstaat/