In de laatste week van 2017 blikken we terug- of vooruit in een serie eindejaarsinterviews. Voor Adriaan Geuze wordt 2018 het jaar waarin zijn ontwerp voor de Coolsingel in uitvoering gaat. De boulevard moet zijn allure weer terug krijgen: ,,Het wordt duurzaam en sjiek, maar hopelijk met behoud van de ‘volksheid’ van Rotterdam.”
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek
Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.
Al 7 reacties — discussieer mee!
Dit ontwerp gaat een RAMP worden!!!
Weer een Amsterdams achtig prestitieus plan, doe normaal en stop eens met die zelfbevredigings projectjes, net als die golfslagbad bij Hang.
Aan 1 kant een fietspad dat in 2 richtingen verplaatst. Ebikes, fietsers, skateboarders, invalide scooters, daar mag dan minder validen en mensen met kinderwagens als een computerspel zich doorheen verplaatsen! Dat terwijl de voetganger centraal in het verhaal moet staan.
‘Over de Meent en de Witte de Withstraat lopen veel mensen, maar die straten zijn slecht verbonden voor voetgangers.’ Wat is er nu anders aan dan straks. Hoogstraat/KorteHoogstraat, Beurstraverse.
‘En al krijgt het vastgoed misschien steeds meer allure, er zitten ook winkels als de Decathlon en straks de Primark.’ Als je als stad allure wilt verkrijgen, dan moet je er MINDER AH’s vestigen, PriMark, dat is een fastfood kleding winkel, schijt aan milieu en arbeidsomstandigheden, die moet je juist weren uit de stad!!!
Adriaan Geuzen…..nou, ik ben benieuwd. Ik dacht dat ie met het Schouwburgplein al de lelijkste plek in Rotterdam had gecreëerd. Ben altijd blij als ik zonder kleerscheuren de overkant heb bereikt.
En dan nu de Coolsingel. Je houdt je hart vast!
“In steden als Utrecht en Amsterdam is een onwaarschijnlijke zelfverzekerdheid bij het publiek wat op straat loopt. Iedereen scheldt en kankert daar op elkaar. In Rotterdam heb je dat helemaal niet…”
Heel vermoeiend altijd onze prachtige hoofdstad erbij halen om Rotterdam omhoog te schrijven.
Een mooi ontwerp is zeker nodig, maar waar is het “smart” in het ontwerp? Daarmee is het een verouderde visie die geen recht doet aan de veranderde samenleving n.a.v. de verregaande digitalisering van de samenleving.
Dit krijg je als je te veel borrelt bij Rotterdam Partners: ‘Een stadsboulevard die zich kan meten met de Champs-Élysées’
Ik ben het gemiddeld 1 keer per jaar eens met Peter van Heemst. Die twitterde gisteren hierover: ‘grootheidswaanzin’
DOE.NORMAAL.
Om over na te denken: Elysese grasvakken.
Beste allemaal,
Ik merk in het algemeen dat veel Rotterdammers vinden dat Adriaan Geuze (zonder -n, Benard) zijn krediet heeft verspeeld met zijn eerdere ontwerpen zoals het Schouwburgplein. Op die eerdere ontwerpen zijn we niet ingegaan in het interview, want dat zou over de Coolsingel gaan.
Die herinrichting van de Coolsingel is overigens in de praktijk beter te typeren als een samenwerking tussen de gemeente en West 8, niet als ontwerp dat de gemeente heeft ‘besteld’ bij West 8. Er is in de aanloop veel gediscussieerd met betrokkenen zoals de winkeliers en vastgoedeigenaren maar het probleem met de Coolsingel is dat iedereen zich een betrokkene voelt dus kan je het nooit voor iedereen goed doen.
Daarom vraag ik me af of er met het organiseren van openbare gesprekken door de gemeente genoeg is gedaan om de verlangens van Rotterdammers over ‘hun’ singel een plek te geven. Of mogen we zo’n complexe ontwerpopgave rustig aan de daarvoor opgeleide professionals overlaten en moeten we vertrouwen in een goed resultaat hebben?
Kijk hier nog eens het stadsgesprek over de Coolsingel terug, uit 2015: https://www.youtube.com/watch?v=YVFAseTAmoY