Ga naar de inhoud

Adriaan Geuze: "Op de Coolsingel gaan sjiek en volks hand in hand" — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

In de laatste week van 2017 blikken we terug- of vooruit in een serie eindejaarsinterviews. Voor Adriaan Geuze wordt 2018 het jaar waarin zijn ontwerp voor de Coolsingel in uitvoering gaat. De boulevard moet zijn allure weer terug krijgen: ,,Het wordt duurzaam en sjiek, maar hopelijk met behoud van de ‘volksheid’ van Rotterdam.”

Adriaan-Geuze_Vers-Beton-1
Adriaan Geuze beeld: Jeroen Van de Ruit

Al 7 reacties — discussieer mee!

  • Dit ontwerp gaat een RAMP worden!!!
    Weer een Amsterdams achtig prestitieus plan, doe normaal en stop eens met die zelfbevredigings projectjes, net als die golfslagbad bij Hang.

    Aan 1 kant een fietspad dat in 2 richtingen verplaatst. Ebikes, fietsers, skateboarders, invalide scooters, daar mag dan minder validen en mensen met kinderwagens als een computerspel zich doorheen verplaatsen! Dat terwijl de voetganger centraal in het verhaal moet staan.

    ‘Over de Meent en de Witte de Withstraat lopen veel mensen, maar die straten zijn slecht verbonden voor voetgangers.’ Wat is er nu anders aan dan straks. Hoogstraat/KorteHoogstraat, Beurstraverse.
    ‘En al krijgt het vastgoed misschien steeds meer allure, er zitten ook winkels als de Decathlon en straks de Primark.’ Als je als stad allure wilt verkrijgen, dan moet je er MINDER AH’s vestigen, PriMark, dat is een fastfood kleding winkel, schijt aan milieu en arbeidsomstandigheden, die moet je juist weren uit de stad!!!

  • Adriaan Geuzen…..nou, ik ben benieuwd. Ik dacht dat ie met het Schouwburgplein al de lelijkste plek in Rotterdam had gecreëerd. Ben altijd blij als ik zonder kleerscheuren de overkant heb bereikt.

    En dan nu de Coolsingel. Je houdt je hart vast!

  • “In steden als Utrecht en Amsterdam is een onwaarschijnlijke zelfverzekerdheid bij het publiek wat op straat loopt. Iedereen scheldt en kankert daar op elkaar. In Rotterdam heb je dat helemaal niet…”
    Heel vermoeiend altijd onze prachtige hoofdstad erbij halen om Rotterdam omhoog te schrijven.

  • Beste allemaal,
    Ik merk in het algemeen dat veel Rotterdammers vinden dat Adriaan Geuze (zonder -n, Benard) zijn krediet heeft verspeeld met zijn eerdere ontwerpen zoals het Schouwburgplein. Op die eerdere ontwerpen zijn we niet ingegaan in het interview, want dat zou over de Coolsingel gaan.
    Die herinrichting van de Coolsingel is overigens in de praktijk beter te typeren als een samenwerking tussen de gemeente en West 8, niet als ontwerp dat de gemeente heeft ‘besteld’ bij West 8. Er is in de aanloop veel gediscussieerd met betrokkenen zoals de winkeliers en vastgoedeigenaren maar het probleem met de Coolsingel is dat iedereen zich een betrokkene voelt dus kan je het nooit voor iedereen goed doen.
    Daarom vraag ik me af of er met het organiseren van openbare gesprekken door de gemeente genoeg is gedaan om de verlangens van Rotterdammers over ‘hun’ singel een plek te geven. Of mogen we zo’n complexe ontwerpopgave rustig aan de daarvoor opgeleide professionals overlaten en moeten we vertrouwen in een goed resultaat hebben?
    Kijk hier nog eens het stadsgesprek over de Coolsingel terug, uit 2015: https://www.youtube.com/watch?v=YVFAseTAmoY

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Waarom huurders in de vrije sector hun mond niet opentrekken

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Het kabinet viel, demissionair premier Rutte kondigde zijn vertrek aan en een reeks politici verlaten…

    Venue: Debatpodium Arminius
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf januari 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Bekijk alle vacatures